Detta får gärna bli en allmän ros-tråd.
Jag inleder med mina egna funderingar...
Jag har några fjuttiga gamla (nåja, inte uråldriga men många av dem är nog sen innan vi flyttade hit -99) rosor som inte trivs där de står. (för lite jord, näring, fukt etc) Vi har nu (äntligen!!) kommit överens om att den s.k rabatten där de står ska läggas igen och få bli gräsbevuxen.
Funderade på om jag ska lägga möda på att flytta dem till ett bättre ställe, där det är lättare att hålla liv i dem.
Då är bara frågan - bör man flytta dem nu i höst eller vänta till i vår?
Sen en annan fundering:
Förra året lade jag in detta
Den ser betydligt roligare ut i år, alla pinnar är gröna och det har kommit några rosa rosor på dem. Men, det är ju liksom bara "pinnar". Jag hade ju önskat att de grenat sig lite mer.
Är det troligt att det är en sån sort som helt enkelt ser ut så? Eller är det något man kan påverka?
(jag tycker den är skitful, så just nu försöker jag bestämma mig för om den ska grävas upp och hamna på komposten, när vi tar de övriga rosorna, eller om vi ska flytta den någonstans...)
Jag inleder med mina egna funderingar...
Jag har några fjuttiga gamla (nåja, inte uråldriga men många av dem är nog sen innan vi flyttade hit -99) rosor som inte trivs där de står. (för lite jord, näring, fukt etc) Vi har nu (äntligen!!) kommit överens om att den s.k rabatten där de står ska läggas igen och få bli gräsbevuxen.
Funderade på om jag ska lägga möda på att flytta dem till ett bättre ställe, där det är lättare att hålla liv i dem.
Då är bara frågan - bör man flytta dem nu i höst eller vänta till i vår?
Sen en annan fundering:
Förra året lade jag in detta
Jag klippte ner den i våras, men var nog kanske lite snål. Borde nog klippt ner den mer.Vi har en skamfläck i en rabatt - en buskros, som jag tror egentligen är två separata buskar av olika sorter.
Dels tycker jag att den står på helt fel plats och sen ser den ju ut som, tja, avgör själv... Dvs allt annat än en prydnad...
Vad gör man åt detta? Kan man flytta den? Klippa ner den så den får börja om från början? När bör det göras?
Jag misstänker att det skulle göra stor skillnad bara att lägga på ett rejält lass mylla från gödselstacken (maskbearbetat) så den får lite mumsig näring. Men, som sagt, den står på fel plats...
Den ser betydligt roligare ut i år, alla pinnar är gröna och det har kommit några rosa rosor på dem. Men, det är ju liksom bara "pinnar". Jag hade ju önskat att de grenat sig lite mer.
Är det troligt att det är en sån sort som helt enkelt ser ut så? Eller är det något man kan påverka?
(jag tycker den är skitful, så just nu försöker jag bestämma mig för om den ska grävas upp och hamna på komposten, när vi tar de övriga rosorna, eller om vi ska flytta den någonstans...)