Rosetter i Westerntävling

W

Wilden

Hej!
Jag kan inget om Western men undrar hur många klasser man är med på en helg ca. och hur många rosetter man kan vinna. Får alla rosett som är med? Hur många placerade per klass? Berätta!:bump:
MVH W

Sv: Rosetter i Westerntävling

Rekomendationer säger att man ska starta som mest i tre klasser per dag med samma häst.

Hur många som får rosett är olika. Det är ju samma placeringssystem som i alla andra rid tävlingar. 5 placeringar, om det finns hästar anmälda så det täcker.
Alla får inte rosett om det inte är få i klassen. Även barn och ungdomsklasser kan man kosta på rosetter till alla tävlande för att sporra till fortsatt tävlande framöver.

Men i de vanliga klasserna där de vuxna tävlar är det mycket sällan alla får rosett, utan endast till de som blir placerade.

Chex skrev:
Rekomendationer säger att man ska starta som mest i tre klasser per dag med samma häst.

Hur många som får rosett är olika. Det är ju samma placeringssystem som i alla andra rid tävlingar. 5 placeringar, om det finns hästar anmälda så det täcker.
Alla får inte rosett om det inte är få i klassen. Även barn och ungdomsklasser kan man kosta på rosetter till alla tävlande för att sporra till fortsatt tävlande framöver.

Men i de vanliga klasserna där de vuxna tävlar är det mycket sällan alla får rosett, utan endast till de som blir placerade.

Jag fattar inte riktigt. Om det är 3 startande få alla rosett då?

Är det bara 5 placerade fastän det är många i klassen. T.ex på hopptävling kan det ju bli 10 placerade om det är många startande. :confused:

Citat från WRAS regelbok, sid 13: "WRAS rekommenderar att antalet starter per häst begränsas till fyra per tävlingsdag" slut på citat.

Beträffande rosetter står det på sidan 7, §118: "Placeras skall:
Samtliga i klasser med upp till 7 tävlande.
De 8 främsta i klasser med 8 - 29 tävlande.
De 9 främsta i klasser med 30 - 34 tävlande..... osv.

Detta brukar vi följa på våra tävlingar.
FG

på en aqha tävling följer prisutdelningen enligt aqha regelbok och då är det oftast två dommare och man får placering av varje dommare och därmed kan man få en 1:a placering och kanske en 3 dje placering i samma tävling av olika dommare.
resultatet blir att man får två rosetter på kanske en reining för att dommarna dömmer lite olika

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 817
Senast: ildiko
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
707
Senast: Squie
·
Fritid Vilken djungel. Undrar om någon kanske har tips? Blir inte många tältnätter per år men är dags att köpa nytt. Vi är 2-3 vuxna. Tältar...
2
Svar
24
· Visningar
962
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 175
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar