Rörmockare sökes!!! Bråttom!!

lizzie

Trådstartare
Vi ska precis byta köksblandare och stött på problem. Det är en väggblandare.

Det var inge svårt att ta bort den gamla kranen, men hur fort man bort brickorna som sitter mot väggen. Det går inte att skruva bort muttern som håller själva vattenkranen pga att röret är "konat" och då får man inte bort brickorna.

Visst sjutton måste det gå att ta bort muttrar och brickor - eller ur gör man???

Behöver tips och råd lite snabbt!

/Lizzie

Sv: Rörmockare sökes!!! Bråttom!!

Om du med "konat" menar att röret inte är helt runt så prova att ta en skiftnyckel, ställ in på det smalaste, lossa sen någon millimeter eller två och vrid sen runt. Upprepa tills röret är helt runt.

Om du med "konat" menar att röret inte är helt runt så prova att ta en skiftnyckel, ställ in på det smalaste, lossa sen någon millimeter eller två och vrid sen runt. Upprepa tills röret är helt runt.

Röret är runt, men längst ut från väggen så är röret mycket tjockare, cirka 2,5 cm mot de 2 cm som röret är för övrigt. Det är liksom en kant länst ut.

/Lizzie

Hm jaha... vad ska det vara för rör till blandaren ni köpt då? Passar den tjockare biten (2,5cm) in i blandaren?

Hm jaha... vad ska det vara för rör till blandaren ni köpt då? Passar den tjockare biten (2,5cm) in i blandaren?

Enligt maken så är det den tjockare biten som håller fast själva blandaren. Och så använader man muttrarna att skruva fast blandaren. Men det går inte att få dit de nya brickorna som ska dölja hålen i kaklet. De gamla efter gamla blandaren är ju skitfula :(

Innan vi sätter dit nya blandaren så ska jag ju också kakla dit de nya kakelplattorna. Visst kan vi borra ett så stort hål att det går att trä över alltihopa, men brickan/plattan som ska dölja hålet i kaklet har ju då mist sitt syfte.

/Lizzie

Jag fattar inte riktigt hur det ser ut, svårt att förklara sånt med ord, säkert väldigt logiskt för er som ser det men jag är tyvärr inte riktigt med i matchen.

Enligt maken så är det den tjockare biten som håller fast själva blandaren. Och så använader man muttrarna att skruva fast blandaren. Men det går inte att få dit de nya brickorna som ska dölja hålen i kaklet. De gamla efter gamla blandaren är ju skitfula :(

Innan vi sätter dit nya blandaren så ska jag ju också kakla dit de nya kakelplattorna. Visst kan vi borra ett så stort hål att det går att trä över alltihopa, men brickan/plattan som ska dölja hålet i kaklet har ju då mist sitt syfte.

/Lizzie

Man kapar av koningen på rören,men kolla att det sticker ut tillräckligt med rör,så du får dit täckbrickan och klämringskopplingarna för den nya blandaren,innan du kapar.

Jag har löst problemet! :)

Det var bara att ta en rörtång och så gick det att skruva bort alltihopa :p

Har nu bara 2 hål i väggen så det blev också jätteenkelt att kakla!

/Lizzie

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 404
Senast: Migo
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 876
Senast: nickan1
·
Kropp & Själ Min käre far, som jag talade med på julafton och då svarade att allt var bara bra när jag frågade hur det var, åkte in akut till sjukhus...
Svar
11
· Visningar
8 092
Utrustning jag behöver en ny transport. med bredare spilta och bättre ventilation än min lilla kylingekärra kan ge. jag har varit länge låst vid...
Svar
12
· Visningar
961
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka