Jag läste en krönika häromveckan om hur man skriver på messenger osv. Tydligen (enligt skribenten, någon på Buke vet säkert bättre) finns en kulturskillnad mellan yngre och äldre. Dvs skribentens dotter på 11 år hävdade att det var extremt oartigt att inte ha flera hjärtan som svar på gullig bild eller alltid ett hjärta mer än den tidigare skribenten och att man skulle använda många emojis och kanske då även gif:ar om man gillade? Lät för mig lite som ett ställningskrig
men efter detta har jag i alla fall försökt använda typ ett hjärta (ick) ibland istället för tummen upp (som tydligen betyder meh) och den hemska hjärtögon eller fula krama hjärta emojisarna mer för att inte verka oartig. Jag vänjer mig långsamt och kommer säkert snart tycka det är jättesjälvklart att ha hjärtan överallt eller ngt.
Så min spontana och oinitierade gissning är att du har hamnat i ett ställningskrig där de som kommunicerar med dig är oroliga för att inte verka entusiastiska och vänliga nog om de bara skriver ord eller en emoji. Och det inte är riktat mot just dig utan det är andra vänner de har som skulle bli jättesura och sårade om de inte fick en vickande svans eller explosion i nyllet
(har också noterat hur Facebook försöker pressa en att ha mer grejs på födelsedagshälsningar än bara ett Grattis. Det är nästan komplicerat att hålla sig till ett Grattis.)