Rörelsemönster

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare heylan
  • Startdatum Startdatum
H

heylan

Kan ju börja med att klarlägga att jag inte kan någonting om travsporten... :smirk: Men jag började fundera för ett par dagar sedan när jag satt o slötittade på trav på fyran, över vad som var önskvärt i en travhästs rörelsemönster? Vissa har ju mer "sväv" i sitt steg medan andra mer "pinnar på" (hmm...hoppas ni förstår mina halvtaskiga beskrivningar..!).

Känns ju som att för mycket sväv borde förlora tid, men å andra sidan låg ju det ju även sådana hästar fram i täten. För mycket "pinna på" borde ta mycket energi..? Finns det någon "gyllene medelsteg"?

Sv: Rörelsemönster

man vill ju helst ha ett normalrunt steg som tar för sig väldigt mycket. alltså en häst som lägger mycket mark under sig. ett "pinnande" steg vill man ju aldrig ha! det kräver mycket energi och lägger lite mark under sig. även om steget är för runt (som många kallblod kan ha, alltså väldigt höga knälyft och att dom nästan slår hovarna i armbågarna) är åxå väldigt energikrävande. ett flakt steg (det svävande jag tror du pratar om) kan vara bra, bara det inte är kort.
men lagom är ju oftast bäst :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 900
Senast: Tofs
·
Kropp & Själ Jag brukar mest vara här för att spela ulvspel (vilket jag inte har energi till för närvarande), men jag har ju sett att det går att få...
Svar
9
· Visningar
1 551
Senast: Monstermom
·
Trav Hej! För några år sedan hade jag en tjej i min klass som inte hade så stor erfarenhet av hästar, dock gillade hon dem extremt mycket...
2
Svar
32
· Visningar
8 630
Senast: nattasa
·
J
Hästvård hej, är så gott som bruten i två delar när det gäller poan, skadan samt försäkringstvist. jag drar hela historien från början. LÅNGT...
Svar
16
· Visningar
6 401
Senast: juliag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka