Ropinghäst

I

isse

Vart hittar man färdiga ropinghästar till salu?
Om man inte vill köpa en färdig ropinghäst vad ska man köpa för häst då, en utbildad reininghäst?

Sv: Ropinghäst

Det är ytterst sällan man ser annonser med färdigutbildade ropinghästar, men kolla med någon av de ropingtränare som finns, de kanske vet om någon.

I övrigt tycker jag mig sett ropinghästar av alla de sorter och raser, t.ex. quarter, varmblod, nordsvenskar och t.o.m en enögd lippizianare (hur tusan man nu stavar det... :rofl:)

Men jag gissar att en startsnabb quarter eller paint kanske är det bästa om man vill sikta riktigt högt. Å andra sidan så hänger ju det mesta på ryttaren/lassokastaren.

Det måste väll vara bättre att utbilda sig själv och hästen samtidigt i roping, för det gäller ju att veta hur den där uppe som styr fungerar igentemot den delen i teamet som startar och stoppar? Vet inte om jag är ute och cyklar, men inte skulle jag träna roping det första jag gör på en av TA hästar exempelvis... Jag skulle ligga både på backen och på youtube på några sekunder... ;)

Men man kanske vill ha en läromästare för att man inte själv kan utbilda en ropinghäst och då vill lära sig först på en häst som kan.

Vilka ropingtränare finns det förutom Tommy Arvidsson? Jag har sett hans film om roping och lärt mig väldigt mycket av den men skulle behöva lära mig mer.

Fast jag tycker nog att det skulle vara bra att börja på en häst som kan sin sak, verkar överhuvudtaget inte vara särskilt vanligt inom western med läromästare, eller har jag bara missat dem???

Det beror ju på vad man menar med läromästare... men de flesta välutbildade hästarna säljs inte på annonser... de får man leta upp på tävlingar, i tränares stall och dyligt...

Är det inte ide att boka en helg hos en tränare för att prova roping på deras hästar innan så man vet om det är en helt utbildad man vill ha, eller träna upp en själv med hjälp från olika tränare och kurser?

*kl*
Det är svårt att få tag på färdigutbildade, bra roping hästar!
Köp en häst som är väl inriden, lydig, lugn och snäll som du litar så sedan så börjar du träna roping så. Det är aldrig bra att skaffa en häst som kan allt då du missar några steg i din utbildning! Har man en roping häst som kan allt så måste man kunna allt själv också, det är genom att träna som tillit och förtroende mellan häst och ryttare växer fram!

Har du tränat roping innan?

Det finns väll en del som är tränare men oftas hjälps man åt med dom man tränar med. Jag tränar iallafall med Kinna Ropers (www.kinnaropers.se) för Tommy A.... PMa mig om du vill ha Tommys nummer! Han kan ta fram bra roping hästar, hjälpa till att leta osv. Han brukar tycka det är kul!

tommy14.jpg

Tommy Arvidsson på TJ

Kan ju tilllägga att vilken "skit häst" som helst akn bli en roping häst men vill man komma långa skall man kolla efter en bra häst.

Min bästa roping häst som jag tror kommer bli något extra är korsning Fjording, Arab, Halvblod :p Hon är smidig, snabb och har en grymt bra stop! Desutom gillar hon det hon gör!! :)

Men en quarter har ju kapacitet som är mycket stor med!! En quarter jag vet vann förra året på Chappen i reining och går toppen bra i roping! Så vill man ha hästen till något annat också går det ju att kombinera lite :d

Mvh Malin

Jag har tränat roping på min Islandshäst men inte kommit längre än att jag kan kasta från honom utan att han är rädd. Problemet med honom är att han har problem med bakbenen så honom kan jag inte träna med längre.
Tanken är att jag ska köpa en ny häst om ca ett år och jag vill då ha en quarter eller paint som jag kan träna roping med. jag skulle ju kunna utbilda den själv med hjälp från en tränare men då undrar jag vad det är för häst jag ska köpa, en reining tränad häst eller?

Vet du om Tommy ska hålla någon clinic i närheten av stockholm som man kan komma och kolla på?

Mvh/ Isse

Jag hade köpt en häst med reiningutbildning eftersom jag är intresserad av det, så det är inte helt fel, ofta förstår quater hästar väldigt fort vad som gäller och kan bli riktigt bra!

Snackade med T, han hade inegn clinic bokad i närheten av stockholm. Det var väldigt lite där sa han... Men kan ni inte få ihop ett gäng som vill träna? :idea::angel:

Jag och Tommy tänkte att du kunde komma till Kinna nästa helg annars och vara på studie besök hos oss! :D Vi bor på en 4H gård och fixar mat osv. och övernattning är billigt! Tänk på det? :idea::bump:

Ja eller gärna ovanför Stockholm!!!!!Jag skulle gärna vilja träna för Tommy!!! Älskar hans Ropingfilm!!!!

Ni kanske kan fixa ihop något runt Stockholm och köra igång lite träningar själva? Men som sagt ni är välkommna på Studiebesök i Kinna ;)

Sedan kan man inte komma på denna clinicen kan jag hjälpa er fixa så ni kan komma och kolla på någon fredagsträning! PM:a Mig!! :)

Kram Malin

Liknande trådar

Hemmet Vi planerar att skaffa pool till våren, så jag tänkte börja se mig omkring lite redan nu. Problemet är att jag inte vet något alls om...
Svar
6
· Visningar
643
Senast: Luzzan
·
Hästmänniskan Priser på strö och foder har ökat kraftigt, stallhyror stiger pga detta. Massor av hästar till salu, verkar vara svårsålt. Massor av...
2
Svar
21
· Visningar
2 501
Senast: Ainon
·
Kropp & Själ Jag vill ha en träningsapp där jag själv kan välja både på färdiga pass men också lägga ihop egna övningar till egna pass. Finns det...
Svar
15
· Visningar
202
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
711
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka