Röntgenbilder

klasselover

Trådstartare
För ett par år sen var jag inne på klinik och röntgade min häst. Fick reda på "problemet" och hästen går att använda utan att det påverkar honom, så jag har inte funderat så mycket mer. Nu har jag begärt ut röntgenbilderna, tyckte det kunde vara intressant att se i efterhand!

MEN! Jag ser ingenting annorlunda på röntgen, eller är jag blind? O_o

Ser ni någon skillnad på HF och VF? Överväger att lämna in bilderna för en second opinion hos en annan veterinär, vet bara inte vart man ska vända sig.

vf.jpg

hf.jpg

Sv: Röntgenbilder

Han påstås ha en mindre pålagring vid kotleden, men inte direkt i leden utan "utanför" (mer mot benet, vilket jag skulle förklara som ett överben).
Anledningen till att jag inte skrev ut det var att jag skulle se om "vanligt hästfolk" precis som jag ens kunde se någon avvikelse på bilderna!

Pålagringen ska tydligen sitta på höger fram. Jag ser då ingen skillnad på höger/vänster.

Anledningen till att jag inte skrev ut det var att jag skulle se om "vanligt hästfolk" precis som jag ens kunde se någon avvikelse på bilderna!

Men herregud, tror du på fullaste allvar att det inte är svårare än så att bli veterinär?! Varför i all sin dar har de utbildningar och studiebidrag om det räcker med att tolka lite bilder på internet för att få samma tyngd bakom orden.

*hand å panna*

Vill du ha en second opinion, boka konsultation hos en välrenommerad klinik.

Får be om ursäkt, det var inte alls så jag menade! Men jag är ju uppenbarligen blind som inte kunde se något på bilderna, veterinärens kråkfötter i journalerna går inte att förstå sig på så då tänkte jag att det kunde vara värt ett försök här? Har fått ett svar att det alltså finns även om jag tycker det är otydligt.

Står det ingen kommentar om kronleden höger fram ? Ser ju misstänkt ut att sitta en benbit i bakre delen av den eller togs det fler bilder ur annan vinkel för att utröna vad det är som syns på denna ?

Vf kotled är det en liten skugga på kotleden som ser ut som två små väggupp, det är pålagring, men det kanske inte ens det som var felet, tråkigt om det är mer fel:( om du jämför så ser du det ganska tydligt. Hoppas inte jag gjorde dig mer upprörd. :o

Står det ingen kommentar om kronleden höger fram ? Ser ju misstänkt ut att sitta en benbit i bakre delen av den eller togs det fler bilder ur annan vinkel för att utröna vad det är som syns på denna ?

Det var det jag åxå reagerade på...

TS

MEN samtidigt är det jättesvårt att se så här på så "små" bilder... Veterinärer har ju numer iaf tillgång så de kan zooma in och ljusa/mörka bilder vilket gör det mkt lättare att se om det finns röntgenförändraingar eller annat.

Så om du är osäker skulle jag nog inte hänga upp mej på så gamla bilder utan snarare ta NYA för att se vad de säger.

Inget om kronleden, och inga fler bilder...

Arctictrails: Det är kotleden på hf som pålagringen ska sitta i, vänster ser jag inte?

Corzette: Hästen påverkas inte av det över huvud taget och har aldrig gjort det, så nya känner jag inte är nödvändigt :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 446
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 532
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Senast: Ceta
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka