Röntgen??

P

Piruetta

Snälla hjälp mig, Har någon här inne någon gång röntgad huvudet på en häst? Jag skulle vilja veta vad det har kostat er?

Sv: Röntgen??

hästen har fått två bulor i pannan som behövdes röntgas. och detta är inte min häst, utan detta gäller en häst som jag lånade för ett tag sen. och nu ska ägaren kräva att jag ska betala röntgen för denna häst. Och jag behövde ha reda på ca pris nu innan imorrn. han fick en sten i pannan av hästen framför når dom galopperade. Och bulan har inte riktigt velat försvinna.
har du en aning om vad det kostar på ett ungefär-. bara så jag vete ett ca pris, vad som väntar mig. Tack

det bör det ju gå på försäkringen om hästen besväras av det! Om den får en sten i huvudet så bör det ju inte bli förändringar på skelettet, måste vara en riktigt stor sten isåfall. Mjukdelsskador syns inte på röntgen.

Jag har inte röntgat huvudet på min häst men halsen. Tror jag betalade 900kr för nacken + klinikavgifter, lugnande medel, osv osv.

Låter ju faktiskt lite konstigt att röntga pannan på hästen. Hur mycket besväras hästen av bulan? När hände detta?

dett har varit super mycket problem med hästens ägare. Jag hade denna hästen i nästan ett år.
Skadan hände för några månader sen. Jag funderar på om det inte bara har blitt ett skönhetsfel. Men eftersom det vara ca en månad sen ägaren hämtade hästen utan min vetskap, så sa jag självklart upp försäkringen när hon hade hämtat hästen. Så nu runt jul påstår hon att hennes veterinär säger att pannan måste röntgas, för hästen går inte igenom en besiktning. Så jag har ingen försäkring längre på en häst som jag ínte har. och denna personen har gått vidare till advokat nu. Så jag får väl betala denna röntgen då.

jag tycker isåfall att du ska vara med på kliniken när hästen ska röntgas. Prata med veterinären där för att få en klar bild om varför hästen ska behöva röntgas. Jag hade inte betalat något som en veterinär på kliniken absolut rekommenderat. Låter lurt med denna ägare!

Personligen så tror jag det blir svårt att få fram någon vettig bild på en bula i pannan. Hur stor är den?

ja det kommer få vara jag som kör hästen till kliniken isåfall.
Denna ägaren har varit i många tvister förut har ja fått reda på nu i efterhand. Hon är ingen rolig människa att ha och göra med. Bulan är en jätte liten utbuktning i pannan och är ca 2- tre cm i diameter. men var större utbuktning när skadan var ny. men dum som jag var så tog jag aldrig ut veterinär. Och jag orkar inte med någon rättegång och betala flera hundra tusen för det. Detta är så sjukt så jag orkar inte med nåt längre.
För jag hittar ingen info på nätet om vad en röntgen kostar?

dom ville veta om det har blivit en skelett skada utav detta,, eller skada på bihålor.

ägaren borde ju ha en försäkring på hästen. ring och rådfråga en veterinär själv, jag skulle inte lita på ett ord av vad ägaren säger.

Tror att det ska mycket till för att du ska komma till rättegång ang detta...

ägaren har aldrig haft försäkring på hästen. Hästen är 5 år i år. Och det är bara jag som har haft han försäkrad under perioden som jag hade hästen. men sa jag självklart upp den. Jag betalar ju inte försäkring för en häst som jag inte har längre.
Och hon kan inte försäkra hästen med denna bulan i pannan säger hon. Eftersom inte hästen är skadefri.
Detta fallet är helt sjukt, och jag önskar att jag aldrig skulle haft något med denna människan att göra, som dessutom är hovlagare. Usch....
så dteta blir nog en dyr historia för mig óm det skulle behöva bli operation.

Jag tycker nog att det osar katt kring den ägaren.. :crazy:
Bara det att hon har hästen oförsäkrad (trots att den inte är för gammal att försäkra), händer det då något så är det ju långt ifrån billigt, vilket hon borde vara väl medveten om..

Hur länge har bulan funnits där? Går den att "flytta runt" lite om man klämmer lite? Är hästen öm av den?
Min häst fick i slutet av augusti något som jag trodde var en hård galla eller något knas, på insidan av ena frambenet. Ingen ömhet eller liknande, inte svullen eller varm. Vet. tittade och drog slutsatsen att hon troligen slagit i någonstanns och bulan är som ett ärr. Hon har den fortfarande, den har inte påverkat öht.

det kan inte bara ha blivit ett överben då? Vad är det dom skulle behöva operera? En bula i pannan, antagligen i skelettet kan man inte göra så mycket åt. Så länge hästen inte har problem med den vilket den antagligen inte har så lär inte vet. köra så mycket åt det heller.

bulan har funnits där i ca tre till 4 månader. Nej, den går inte att flytta runt. och han reagerar inte när man känner eller trycker på den.
Och hon har ett arabstuteri med över 20 hästar. och inga är försäkrade. Men nu är den jätte liten bulan, men fortfarande kvar. en liten utbuktning är det.

Min häst bröt näsbenet rakt av för 4 år sen, inte ens en sån skada opereras om hästen ite störs av det. (Alltså ingen operation eller annat på min häst, hon blev bara ultraljudad. Inte ens röntgen. Veterinären sa bara "Håll koll på att hon äter som hon ska och låt henne vara om hon verkar få väldigt ont." Fick Finadyne i 10 dagar tror jag det var.)

Så jag kan inte tänka mig att de skulle operera "din" häst för en liten bula i pannan! ;) Min hästs näsben var helt avslaget och bitarna pekade åt olika håll. (Idag fullt återställd, inga men.)

Lycka till!

nä hästen är precis som vanligt och har varken ont eller något sånt. ja ett överben hatr jag också funderat på om det är. men ägaren incisterar på att det ska röntgas NU!! Och jag ska betala. Enligt hennes advokat kan jag råka illa ut och få betala VÄLDIGT MKT för denna skada. Men imorrn ska jag ringa veterinärer och djursjukhus. Så nu känner jag mig lite lugnare.

oh Tack,, nu känner jag mig genast mkt lugnare.
Men jag får väl betala denna rönten eller ultraljud så jag blir av med denna hemska ägare.
Vad kostade ultraljud?

Jag har dessvärre inga siffror på vad det kostade, eftersom hästen hade varit skadad i en kota precis innan hon slog av näsbenet, så hela kostnaden gick på försäkringen. (Jag hade ju redan betalat självrisk för den perioden.) Men det kan inte ha varit många kronor.

okej,, tack så jätte mkt för alla svar. jag hoppas detta ordnar sig

Liknande trådar

Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: casio01
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
585
Senast: Lavinia
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: Zevzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka