Röntgen vid häst köp/försäljning?

ino_124

Trådstartare
På onsdag ska min förhoppningsvis blivande häst röntgas. Jag är jätte nervös och hoppas verkligen att dom inte hittar något.

Hur många är det som har hästar som har varit helt fria på röntgen? Är det någon som vet hur många procent av alla hästar som har något på röntgen?

Sv: Röntgen vid häst köp/försäljning?

Jag har röntkat de hästar jag köpt/ varit spekulant på sista tio åren ca dock bara unghästar i mitt fall.
1:hbl hingst 2 år ren på rönkten men gick inte genom besiktningen i övrig. ej köp
2:hbl sto 2år ua på röntken + ua bes. köpte
3:hbl sto 3 år ua på bes snudd på utdömd på röntken (ett fall som kunde blivit en mardröm om jag inte röntkat) ej köp
4:hbl sto 3år ua röntken+ ua bes. köpte
Så i mitt fall är det bara en jag varit spekulant på som fick underkänt på röntken -övriga har varit ok, där har det varit andra saker som spökat. Alla dessa hbl ganska stora.

min 3-åring u.a på både röntgen och bes.
vet dock inte hur vanligt det är att det är något...tror det är värre med böjprov i så fall

Ja det hoppas jag... Han har klarat gårdsbesiktning så det är bara röntgen kvar. Ush va jag är nervös...

Ja det hoppas jag... Han har klarat gårdsbesiktning så det är bara röntgen kvar. Ush va jag är nervös...

Många hästar har nåt på röntgen. Min vet sa att dom flesta har nån liten grej....behöver inte vara nåt problem. Beror ju på vad man letar efter också ju.

Min man har två hästar som är röntgade, den ena helt u.a på röntgen alla ben + rygg. Den andra har en benbit på ena bak som dock ej är nåt problem då han haft den sen troligtvis väldigt ung. Nu 11 år o gått svår hoppning...

Jag har nog röntgat en 30 hästar och kanske 8-9 varit helt u.a, 3 varit katastrof och resten med smågrejer utan betydelse enl vet.

Ta du en diskussion med veterinären o försbolag om det skulle vara nåt. Är hästen riden ett tag och u.a på bes är det alldeles säkert inget allvarligt på röntgen heller !

Även om det syns något litet på röntgen så behöver det inte betyda att det påverkar hästen.

Min egen häst är röntgad då hon var halt och man hittade en minimal förändring i kotleden. Det var inte den som gjorde hältan och jag har senare fått veta att hon blev sparkad som unghäst. Hästen är idag 18 år och ohalt sen snart tre år.

Jo något litet är det säkert. Lös benbit är jag lite tveksam mot även om den sitter "bra". Även om jag har tänkt att ha hästen länge så sjunker ju ändå försäljningsvärdet ganska mycket och de blir svårsålda.

Men det får man väl ta ställning till när man är där.

Min förra häst hade en minimal förändring i en kotled som var verkligen ingenting, men hon hade även pålagringar i haserna som var grunden till de flesta problem hon hade. Man vill ju inte stå där igen.

Ja ni får väl resultatet på onsdag kväll:eek:

Beror nog på hur gammal hästen är. När de röntgade min 10-åring (för att komma fram till varför hon var halt) sa de att på så gamla hästar är det nästan ovanligt att de inte har ngt alls på röntgen (även om de är typ friska) => kan vara svårt att avgöra om det man ser på röntgen är ett problem eller ej.

veta att hon blev sparkad som unghäst. Hästen är idag 18 år och ohalt sen snart tre år.

Hrmmm? Det var bara ett syftningsfel det här va, för inte var väl hästkraken halt de första 15 åren???

Man kan ju läsa som man vill.

Hade hästen varit halt i 15 år hade hon förstås inte varit i livet idag.

Inte så bra!
Han var snuvig och hostade lite. Inget allvarligt men det går ju varken att åka till klinik eller ta hem honom så det är bara att vänta:crazy:...

Det ska inte vara lätt.....

Vad tråkigt. Bara att hålla tummarna då.
Vad är det för häst du fastnat för ?

Ok, STORA problem med den förra hästen. Kom inte ens till kliniken.

Ni som ska köpa häst nu kan skicka ett PM så slipper ni besväret att ens höra av er till denna personen.

Har nu hittat en ny pärla, allt känns så mycket bättre än förra gången. Det går inte ens att jämföra. Har varit och provridit tre gånger och nu bestämt mig och röntgen blir på måndag.

Han bor så nära så jag ska åka dit och rida några dagar i veckan också.

Men nu vill jag höra flera erfarenheter om röntgen. Är VÄLDIGT nervös för jag är verkligen kär i den här hästen.

Här är film på hästen: http://www.youtube.com/watch?v=iI470hWZXi4

Tack Lina

Senast ändrad:

Har bara röntgat 2 hästar, och i båda fallen var jag säljare.

Häst 1: 3-årig hbl-valack, precis inriden. Visade 0,5 graders hälta på ett bakben 1-2 steg vid böjprov. Röntgades och lösa benbitar hittades i båda bak. Opererades, stod konvalecent i 6veckor, såldes dagen därpå på öppet köp, och besiktades ua ytterligare 2 veckor senare. Är idag 15 år och har inte haft några problem alls.

Häst 2: 11-årig hbl-valack, tävlad t.o.m. nat. 130-klasser (jag hade ägt honom sedan han var ohanterad 4-åring). U.a på besiktning, men visade på utläkt osteochondros i ett bakben, samt måttliga pålagringar i en framkota. Såldes och har inte haft några problem alls med något av benen fram tills han blev halt på det andra frambenet förra våren, och fick somna in i höstas

Har PM:at dig också...

Oh, pirrigt!

Min arab var ua. besikt + ua. röntgad. *puh* Vid köp av ny arab ska röntgen definitivt ske igen, det är vanligt att de har lösa benbitar/osteochondros i bakknäna nämligen.
Vad röntgar man specifikt på halvblod? Bakknän även där eller har de andra akilleshälar? Är mest insatt i araber nu för tiden...

Mina röntgades i falangerna, framknän, bakknän och haser (enl köparnas önskemål).
Har för mig att framknän var "tillval", övrigt ingick i exportröntgen... (men är inte alls säker)

Okej, alltid intressant att veta! Har alltid undrat vad exportröntgen är men aldrig kommit mig för att fråga. Men det är alltså standardplåtar vid röntgen, i princip?

Tror det...

Googlade och hittade det här: http://www.hastfolk.se/2005-05/sjuk.htm

"– Att röntga i samband med försäljning eller försäkring är mycket vanligt idag, säger Jan Vilhelmsson, veterinär på Folksam. Normalt röntgas falangerna, dvs kot-, kron- och hovlederna, haserna och bakknän. Men det är inte ovanligt att också röntga ryggen för att kontrollera tornutskotten. "

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 456
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 077
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
533
Senast: Lavinia
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 427

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.