Röntgen + piercingar

pepp

Trådstartare
Ska på röntgen av huvud/öra om några veckor. Var så upprörd att jag glömde fråga doktorn..

Kan man ha kvar sina piercingar, eller måste man ta bort exakt alla?

På vårt sjukhus hemsida står det:
När du ska undersökas får du ta av dig smycken och kläder på den kroppsdel som ska undersökas.

Om det gäller "vanlig" röntgen.

Jag brukar ta bort de som är i närheten av det som ska röntgas och byta ut alla de andra mot plast.. Vågar inte riskera nåt, men osäker på om det är farligt. Frågar man personalen ska alla av, så känns säkrast så :) Ser framför mig hur det brukar bli i mikrovågsugn om det kommer in metall :nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting:

Jag brukar ta bort de som är i närheten av det som ska röntgas och byta ut alla de andra mot plast.. Vågar inte riskera nåt, men osäker på om det är farligt. Frågar man personalen ska alla av, så känns säkrast så :) Ser framför mig hur det brukar bli i mikrovågsugn om det kommer in metall :nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting:

Haha fy, den synen!!
Kanske är lika att ta bort alla då och sätta in direkt efter...

Vid en röntgenundersökning ("vanlig" slätröntgen, mammografi, även CT) räcker det att metallsmycken/motsv som sitter i det undersökta området tas bort. Vid röntgen av skalle kan bröstpiercingar normalt sitta kvar.

(Magnetkameraundersökning är en helt annan sak, i alla avseenden.)

Haha fy, den synen!!
Kanske är lika att ta bort alla då och sätta in direkt efter...

Haha ja jag brukar tänka att hellre få lite jobbigt innan och efter än att behöva avbryta röntgen akut för att det börjar bli varmt i smyckena eller börjar blixtra :laugh: Även om det kanske är lite överdrivet, men eftersom jag inte vet säkert så känns det bäst så :D

Vid en röntgenundersökning ("vanlig" slätröntgen, mammografi, även CT) räcker det att metallsmycken/motsv som sitter i det undersökta området tas bort. Vid röntgen av skalle kan bröstpiercingar normalt sitta kvar.

(Magnetkameraundersökning är en helt annan sak, i alla avseenden.)

Jo jag förstår ju det, men det känns ändå osäkert när "kan bröstpiercingar NORMALT sitta kvar".. :nailbiting: Vad händer i "onormala" fall?

Haha ja jag brukar tänka att hellre få lite jobbigt innan och efter än att behöva avbryta röntgen akut för att det börjar bli varmt i smyckena eller börjar blixtra :laugh: Även om det kanske är lite överdrivet, men eftersom jag inte vet säkert så känns det bäst så :D
Det händer inte öht, du kan vara lugn.
Problemet med metallsmycken vid röntgenundersökning är helt enkelt att man kan få störande reflexer eller skuggningar som gör det svårt att tolka bilderna på rätt sätt. Det finns ingen risk för uppvärmning eller blixtar.

Ännu en orsak till att vara noga med vad saker och ting är och heter. Vid en magnetkameraundersökning får inga metallföremål finnas i eller på kroppen för det är farligt medans vid en röntgenundersökning är det enda som händer att man får ta om bilderna för att det kan bli dålig skärpa.

Nu har jag fått min kallelse, det är en datortomografi av öron jag ska göra.

Betyder det att jag måste ta ut piercingarna i tuttarna med? 🤔

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 109
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar