Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja om dom sitter i det området du ska röntga. Så antagligen allt som är huvudområde.
Har man i örat men ska röntga foten så kan dom sitta kvar tex.
Jag brukar ta bort de som är i närheten av det som ska röntgas och byta ut alla de andra mot plast.. Vågar inte riskera nåt, men osäker på om det är farligt. Frågar man personalen ska alla av, så känns säkrast så Ser framför mig hur det brukar bli i mikrovågsugn om det kommer in metall
MR är en helt annan sak. Vid vanlig röntgen är de inga problem, om de inte sitter i området som ska röntgas.Det var nog magnetröntgen jag gjorde sist iofs..
Haha fy, den synen!!
Kanske är lika att ta bort alla då och sätta in direkt efter...
Vid en röntgenundersökning ("vanlig" slätröntgen, mammografi, även CT) räcker det att metallsmycken/motsv som sitter i det undersökta området tas bort. Vid röntgen av skalle kan bröstpiercingar normalt sitta kvar.
(Magnetkameraundersökning är en helt annan sak, i alla avseenden.)
Det händer inte öht, du kan vara lugn.Haha ja jag brukar tänka att hellre få lite jobbigt innan och efter än att behöva avbryta röntgen akut för att det börjar bli varmt i smyckena eller börjar blixtra Även om det kanske är lite överdrivet, men eftersom jag inte vet säkert så känns det bäst så
Det händer inte öht, du kan vara lugn.
Problemet med metallsmycken vid röntgenundersökning är helt enkelt att man kan få störande reflexer eller skuggningar som gör det svårt att tolka bilderna på rätt sätt. Det finns ingen risk för uppvärmning eller blixtar.
Ännu en orsak till att vara noga med vad saker och ting är och heter. Vid en magnetkameraundersökning får inga metallföremål finnas i eller på kroppen för det är farligt medans vid en röntgenundersökning är det enda som händer att man får ta om bilderna för att det kan bli dålig skärpa.Jag brukar ta bort de som är i närheten av det som ska röntgas och byta ut alla de andra mot plast.. Vågar inte riskera nåt, men osäker på om det är farligt. Frågar man personalen ska alla av, så känns säkrast så Ser framför mig hur det brukar bli i mikrovågsugn om det kommer in metall
Sannolikt inte.Nu har jag fått min kallelse, det är en datortomografi av öron jag ska göra.
Betyder det att jag måste ta ut piercingarna i tuttarna med?
Datortomografi är väl strålning, inte magnetfält? Då ska du inte behöva ta bort något alls.Nu har jag fått min kallelse, det är en datortomografi av öron jag ska göra.
Betyder det att jag måste ta ut piercingarna i tuttarna med?
De på huvudet behöver tas bort, annars finns risk att de stör bilderna om det är just huvudet man vill undersöka.Datortomografi är väl strålning, inte magnetfält? Då ska du inte behöva ta bort något alls.
Ja, det är klart!De på huvudet behöver tas bort, annars finns risk att de stör bilderna om det är just huvudet man vill undersöka.