Röntga katten?

Safira

Trådstartare
Nu ikväll så blev min ena katt halt igen efter att en kompis hade hållt henne och när hon hoppade ner till golvet så hände något så att ena bakbenet typ hakade upp sig och hon skrek rätt ut. Det hela har blivit mycket bättre redan (hände för ca 1 timme sen) så just nu haltar hon bara lätt.
Hon har varit såhär halt en gång innan.. för ca 2 månader sen men jag trodde att det hela var helt utläkt nu men tydligen inte :(

Kan det vara så att hon har en himla otur som har blivit så halt så snart igen eller tänk om hon har något problem i sig som gör henne extra känslig (spricka eller liknande)?

Vad kostar det att röntga henne?

Det är en huskatt, 2 år och innekatt.

Det som iaf kommer att hända med henne nu den närmsta månaden är utegångsförbud (inga promenader), ingen får lyfta katten samt att försöka att hålla henne hyfsat lugn (hon har en ganska aktiv syster som gärna leker med henne tyvärr).

// Mamma som är lite orolig över sin ögonsten :(

Sv: Röntga katten?

Det jag skulle gissa på är någon form av leddefekt. Katter kan ju liksom hundar ha tex hd och patellaluxation. Patellaupphakning borde inte vara omöjligt då heller.

Ta henne till en duktig vet och beskriv problemet. (Tyvärr är det väldigt många veterinärer som inte vet att katter kan ha leddefekter :crazy: )

Då ska jag ta o prata med Linda (Elendil på SKS-forum) för jag tror att hennes Oliver har något liknade. Hon borde ju veta vem jag ska vända mig till då (vi bor ju i samma stad).

Ja, hon borde ju veta. Jag betalade 840 kr för 2 år sen när Abbies knän blev röntgade, hon har dubbelsidig patellaluxation. Då ingick sedering, man måste oftast ge det när man ska räntga leder på katter eftersom dom ska ligga på rygg med benen sträckta bakåt liksom.

Så runt tusenlappen i alla fall. Nu var det bara knän, men jag tror dte handlar om knäna även på din i så fall.

Det låter som en bra idé. Ibland är det ju svårt att hitta "rätt" vet när det gäller annat än standardproblem.

Tack för svaren.. ska ringa Linda senare idag.

Det verkar ju inte lika farligt denna gången eftersom hon inte har haltat så mycket mer (hon haltar lite lätt tycker jag) och förra gången så pendlade hältan mellan att hon hoppade på 3 ben eller bara var lätt halt i några dagar efter att Tomas hade upptäckt det.

Usch det är hemskt när folk skadar sig o speciellt djur eftersom dom inte kan prata :(

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
792
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: igbest
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 411
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar