Jag har full koll iaf på min egen försäkring. Och när jag köpte nu senast skrev uppfödaren fullmakt så att jag kunde få all information inklusive skriftlig bedömning av försäkringsbolagets veterinär. Men som togs upp så tänker jag nog främst på fall med hästar som varit försäkrade sedan de var föl, då har man ju alltid bättre skydd.Nej. Fanns felet när försäkringen höjdes - oavsett om det var dolt, inte kunde upptäckas och inte gav problem då - så gäller inte den höjda delen. Så höjer du inför försäljning och en spekulant 2 mån senare röntgar och det finns fynd så täcker inte höjda delen det.
Jag tror faktiskt du borde läsa lite villkor. Du har en bild av försäkringar som mer täckande och mindre komplicerade än de är.
Och det är som redan påpekats SVINDYRT försäkra hästar av halvblodsras. Min förra så 35 i liv och 120 i vetvård. 12 000 kronor per år skulle det kostat I premie. Så att ha försäkrat för 80 000 kr I liv t ex - ytterst få har råd och det är ekonomiskt vansinne för en säljare att ha det för att "säkra upp". Eller för en uppfödare ens ha fölen försäkrade för vad de ska säljas för.
Jag köpte ett nyfött föl nyss. Han försäkrade in i köpesumman och max vetvård. Jag betalar skillnaden i premie mot den försäkring som uppfödaren annars väljer för fölen (1/3 av försäljningspriset samt 50 k per år i vetvård.)
Jag har full koll på vad försäkringar kostar. Det är svindyrt. Men om man jämför med hur mycket pengar säljaren förlorar om priset måste sänkas kraftigt så är det ju billigare att försäkra upp.
Säg att priset får justeras med typ 25 000 eller mer för att det blir reservationer, det är större förlust än vad det hade kostat att ha högre livförsäkring i ett år.
Jag vet förövrigt många helt vanliga människor som har sina halvblod försäkrade för sådär 70-80. Det är inte så ovanligt även om det kostar mycket.
Om det kostar 12 per år att försäkra för 35 i liv måste det vara en extremt dyr försäkring dock. Jag betalar straxt över 10 per år för 50 i liv och 120 vet, swb.