Röntga häst inför köp

unoannis

Trådstartare
Har hittat en häst jag vill ha, den har röntgen som inte är ett år gamla, är det dumt av mig att göra en ny röntgen inför mitt köp ? Hästen har ju inte denna tid inte belastats hårt

Har hittat en häst jag vill ha, den har röntgen som inte är ett år gamla, är det dumt av mig att göra en ny röntgen inför mitt köp ? Hästen har ju inte denna tid inte belastats hårt
Beror lite på vilken prisklass hästen är i, men jag hade röntgat, förändringar/skador kan komma av annat än belastning.

Det är väl bra att ha fräscha plåtar på en så pass dyr häst. Dessutom kan man ju se om eventuella fynd är "stabila" eller utvecklats sedan senaste röntgen.

Röntga igen så att du har aktuella bilder. Kan hända en del på ett år.
Och det är inte fel att ta egna när man ändå är igång och besiktar.

Jag röntgar nästan aldrig. Men i den prisklassen är det inte otänkbart att man måste t ex om man vill ha den fullvärdes försäkrad. Då är det bättre att göra det innan köpet så man vet att det inte blir problem.

Jag hade röntgat. Mycket kan hända och jag har hört så många som blivit lurade på gamla och dåliga plåtar. Så röntga hos en veterinär som du har förtroende för.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 413
Hästvård Hej! Är intresserad av att köpa en häst. Hon har följande skador sedan tidigare: Skada på sträcksenan som 2 åring. Krävde operation...
2
Svar
24
· Visningar
1 490
Senast: PrinceFair
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 423
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Kattraser bomba mig med info