Röntga föl???

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare tigerofswe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 348
T

tigerofswe

Hej!
Jag håller på att köpa en åring, ett sto född 070501. Skulle ni röntga?? Går det att röntga för ostheochondros redan nu?? Det står så mkt om lösa benbitar att man blir helt orolig!

Sv: Röntga föl???

Hej!
Jag håller på att köpa en åring, ett sto född 070501. Skulle ni röntga?? Går det att röntga för ostheochondros redan nu?? Det står så mkt om lösa benbitar att man blir helt orolig!

Mitt svar är att en friröntgen innan köp är en framtida försäkring, oavsett ålder.

Hej!

Visst kan du det! Men det ger dig inga garantier till att hon inte kommer att få det, bara att hon var ren ifrån det vid köp!

Läste för ett tag sedan en undersökning som hade gjorts på travhästföl. Där hade man röntgat 50 föl(är inte säker på antalet) för att ett halvår senare röntga dem igen. En del utav fölen hade lösa benbitar men de flesta lösa benbitarna hade försvunnit vid de efterföljande röntgningarna. Mest hade det försvunnit på de hästar som rörde sig mycket (typ lösdrift eller mycket utevistelse tillsammans med andra hästar).

Tror jag läste detta i Trav och galoppronden för kanske 5 år sedan. Men det verkar som om det inte är alltför ovanligt att unghästar kan ha lösa benbitar som försvinner när de blir äldre.

Det bästa är om du kan vända dig till någon klinik och höra vad de har att säga om saken.

Mvh

Tora

ja, det är nog så att jag får fråga på en klinik. Jag läste också artikeln om studien...jag tänker verkligen ha henne på lösdrift, stora kuperade hagar med fina ligghallar. Det är nog hur viktigt som helst även utan hotet från osteochondros ;) Jaa...man vill väl ändå ha hästen exp röntgad innan köp? Syns benbitar på vanlig besiktnings-röntgen..eller tittar man inte efter det där?

Min klinik tycker det är ganska onödigt att rtg innan 1½ års ålder, men from då får man ett ganska säkert svar. Det finns benbitar som är medfödda, eller bildas tidigt, men mycket sker kring ettårsåldern.

Sen, det Tora hänvisar till, hon har missat lite. Många bitar försvann, men långt ifrån alla. Och det fanns ett tydligt samband på VAR bitarna satt och om de försvann elelr ej. HasledsOCD försvann otroligt sällan t ex.

Det du kan göra med rtg nu är att förvissa dig om att det inte redan finns problem, men du har tyvärr inga garantier om framtiden.

Vad har fölet för försäkring? är den införsäkrad som föl och har en dolda fel-försäkring t ex?

Absolut jag kortade ner artikeln rejält. Det är som sagt inte alla som försvann men det var över hälften i alla fall. Det jag tänkte på var att risken är att man missar en riktigt bra häst bara för att den har lösa benbitar som igentligen inte är riktiga lösa benbitar. Däremot kanske man skulle kunna utesluta en häst helt om den tex har en lösbenbit på något ställe där man vet att det inte finns en chans att den försvinner av sig själv.

Har för mig att den kliniken du är stamkund på är ganska så duktig på lösa benbitar, eller sviker mig mitt minne helt?

Mvh

Tora

Har för mig att den kliniken du är stamkund på är ganska så duktig på lösa benbitar, eller sviker mig mitt minne helt?

Mvh

Tora

Ingen aning om de är bättre eller sämre än någon annan. Iaf förr hade de dock en ytterst välrenomerad vet på området som opererade.

Kan kanske vara det jag tänker på......Vilket fall som helst så spelar det ingen större roll. Det var något som dök upp långt bak i huvudet.....

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 777
Senast: MayGrace
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 616
Hästvård Hej! Är intresserad av att köpa en häst. Hon har följande skador sedan tidigare: Skada på sträcksenan som 2 åring. Krävde operation...
2
Svar
24
· Visningar
1 517
Senast: PrinceFair
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka