Röntga dräktigt sto

P

prallan

Jag läste om ett dräktigt sto som röntgades, gör man det? Jag menar, gravida kvinnor håller man väl från röntgen.

Sv: Röntga dräktigt sto

Ok, diskuterades det några "pros and cons"? Eller görs det utan betänkligheter? Du hade väl några problem med fölis, kan det ha varit pga röntgen? Jag har ingen aning om hur det var med din fölis, har bara för mig att det var någon slags komplikation.

Nej, mina problem med fölis hade ingenting med att vi röntgade hennes ben och bakhas, det hade andra orsaker. Förlossningskomplikationer kan komma oavsett liksom.

Förlossningskomplikationer kan komma oavsett liksom.
SJälvklart, jag hade inte Er i syfte i min ursprungsfråga, jag visste inte att ditt sto var röntgat, jag visste inte att du skulle svara här;) men eftersomjag kom ihåg att det var nåt knas, vill jag fråga.
Men har du lustatt svara på:

Ok, diskuterades det några "pros and cons"? Eller görs/gjordes det utan betänkligheter?

Mitt sto röntgades dräktig. Ena frambenet när hon var på omkring dygn 90.
Det var fyra år sen och jag kommer faktiskt inte ihåg ifall det var någon diskussion innan ang att hon var dräktig.

ok :)

KL

Ingen annan som har erfarenheter kring detta?

Ginger (avatar hästen) röntgades 2007 i nionde månaden,ingen hade något att invända om dräktigheten ,men därimot att dom inte kan ge lugnande.
Nu var hon NH tränad sen barnsben och en mattegris så det jag ber om utför hon :love:

Mitt sto blev röntgad två gånger när hon var dräktig, sista gången en månad innan fölning, båda gångerna fick hon lugnande. Inga problem här inte med fölet, han är pigg och glad:p
Kram Suss

Jag läste om ett dräktigt sto som röntgades, gör man det? Jag menar, gravida kvinnor håller man väl från röntgen.

Jag vet att vi har haft dräktiga ston i stallet som behövdes röntagas då väntade dom pga att det var så tidigt i dräktigheten att dom inte ville riskera den när det fortfarande var så osäkert, och då sas det även att en av anledningarna att dom kunde tänka sig att röntga stoet fast hon var dräktig var att det var ganska "långt bort" från magen.

Så hos dom ansågs det inte som riskfritt att röntga dräktiga ston.

/Camilla

Ok, diskuterades det några "pros and cons"?
Det var ingenting som diskuterades alls. Dessutom så hade vi ju inte speciellt jättemånga val heller om vi ville veta vad som var fel på stoet heller. Antingen får stoet lida ännu mer än vad hon redan gör och vi skiter i att bota problemet, eller så tar man reda på vad som är fel så man kan göra någonting åt det.

Jag hade inte så många val!

Hade röntgen varit så farligt så hade man ju inte fått röntga djuren eller människor över huvud taget. Tex hundar som är dräktiga röntgar vi ju magen på för att se hur många valpar som "bor" i magen, så att man är förberedd på hur många som kommer ut. Det är vardagsmat hos veterinärerna och uppfödarna och jag ser inget som helst problem med det. Båda mina tikar är röntgade när de varit dräktiga just för att fastställa hur många valpar jag ska förvänta mig att det kommer.

Moderna röntgenapparater har så låg strålning att riskerna är mer eller mindre obefintliga.

Senast ändrad:

Jag vet att vi har haft dräktiga ston i stallet som behövdes röntagas då väntade dom pga att det var så tidigt i dräktigheten att dom inte ville riskera den när det fortfarande var så osäkert, och då sas det även att en av anledningarna att dom kunde tänka sig att röntga stoet fast hon var dräktig var att det var ganska "långt bort" från magen.

Så hos dom ansågs det inte som riskfritt att röntga dräktiga ston.

/Camilla
Men var det verkligen röntgen man väntade på, eller var det att flytta stoet, göra henne orolig mm??

Det var just röntgen, för stoet var redan flyttat eftersom den var inne på klinik för att kontrollen när dom kom fram till att dom ville röntga.

/Camilla

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Piaff
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 672
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka