Rönen för hö värden/analys sommar 2005?

mackan

Trådstartare
Finns det några generella "rön" hittills för värdena på hö? Menar som förra sommaren då det mycket generellt var låååga värden på många håll i landet pga allt regnande... Nyfiken då vi inte kommer analysera ännu på ett tag då vi inte börjar med silage förrän vädret svalnat av för hösten... :bow:

Sv: Rönen för hö värden/analys sommar 2005?

I år borde höt vara så bra som det kan vara då de flesta kunde skörda tidigt. Men om det är bra eller dåligt beror helt på vallen om den är gödslad, ogödslad och vad det är för sorters gräs i.

Fick bra värden- tidigt skördat, gödslat, men ingen insådd hövall utan över 15 år gammal betesvall för nöt.

Har hört att många här i trakten har normalvärden på energi, men låga värden på protein. Tydligen beror detta på att det regnade så mycket i våras. Kvävet regnade bort.

Dessutom kom det ett regnväder under sommaren. Antingen hann man skörda tidigt (kobönderna), eller så fick man snällt vänta tills efter regnet och då blev det sent.

Borka skrev:
Har hört att många här i trakten har normalvärden på energi, men låga värden på protein. Tydligen beror detta på att det regnade så mycket i våras. Kvävet regnade bort.

Dessutom kom det ett regnväder under sommaren. Antingen hann man skörda tidigt (kobönderna), eller så fick man snällt vänta tills efter regnet och då blev det sent.
Och var ligger "här i trakten"??

Borka skrev:

Jag pratade med en handläggare på Analycen om min analys och fick precis ovanstående till svar. En kall och blöt vår är INTE bra för proteinvärderna. Hjälper inte att man kan skörda tidigt. Det behövs kväve för att det ska bli bra eller vettiga proteinvärden. Kvävet i marken regnade bort i våras. Och den jag pratade med sa att han sett många analyser med dåliga proteinvärden när det gäller årets höskörd.

/Lizzie

Liknande trådar

Foder & Strö Har i samband med ägar byte av stallet fått ett problem. de har köpt in ett vinterlager silage utan analys, med tanken att det är från...
2
Svar
27
· Visningar
2 780
Senast: mackan
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 212
Senast: Madick
·
Foder & Strö OK det riktiga värdet kan man bara få m.h.a analys...fine, det vet jag redan. Men jag hade förut en foderbok där det stod generella...
Svar
1
· Visningar
734
Senast: CallMeAce
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

• Survey
  • Ponny dödad av varg

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat