Romantic Star, vet ni något om honom?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Oliiivia
  • Startdatum Startdatum
O

Oliiivia

Min vallack är en tyskimporterad hannoveranare e. Romantic Star. När jag nämner hans stamtavla för folk så har det vart många som inte har någon aning om vem Romantic Star är, vilket jag tycker är skumt då han om jag förstått det rätt är någon form av elithingst (idiotförklara mig inte nu, jag kan ha fått detta helt om bakfoten ;)).

Är det ovanligt med avkommor efter honom i Sverige? Någon mer som har en avkomma efter honom? Är det någon som vet något om denna hingst får ni väldigt gärna skriva, hade så gärna velat veta mer om honom och vad han brukar nedärva till sina avkommor :) Tacksam för all information jag kan få!

Sv: Romantic Star, vet ni något om honom?

Är det Romantic Star e Ramiros Sohn u Pirola e Pinkus?

Jag hittar ingenting annat om honom än stammen, men är det rätt tror jag inte att han är elitpremierad, men det var däremot hans farfar som var en riktig stjärna! Först gick han internationell svår hoppning själv och sen lämnade han många avkommor på samma nivå som t ex Robin Z.

Det är den Romantic Star jag menar, ja. Stammen har jag också hittat, samt den här hemsidan med information: http://www.europerformancehorses.com/romantic_star.htm
Enligt den sidan ska han vara "Elite license class I Hanoverian stallion", vad nu det innebär...

Men där står ju ingenting om något negativt som avkommorna har nedärvt osv, det är ju liksom mer reklam för hingsten. Jag är mer intresserad av andra avkommor och deras beteende osv, men det verkar inte vara många som vet så mycket om varken hingsten eller avkommorna.

Verkade i tysk avel 1998-2000, såldes sen till USA.
11 stamboksförda döttrar, varav 1 med St.Pr.
Inga godkända söner i Tyskland.
28 avkommor är tävlingshästar, varav 1 har placering i svår hoppning.
Avkommeindex
Dressyr 98 (82%)
Hoppning 110 (76%)
Skritt 90
Trav 106
Galopp 106
Ridbarhet 102

Tacktack, alltid roligt att veta lite om härstammningen tycker jag! Om det är någon mer som vet något - skriv! :)

Min vallack är en tyskimporterad hannoveranare e. Romantic Star. När jag nämner hans stamtavla för folk så har det vart många som inte har någon aning om vem Romantic Star är, vilket jag tycker är skumt då han om jag förstått det rätt är någon form av elithingst (idiotförklara mig inte nu, jag kan ha fått detta helt om bakfoten ;)).

Är det ovanligt med avkommor efter honom i Sverige? Någon mer som har en avkomma efter honom? Är det någon som vet något om denna hingst får ni väldigt gärna skriva, hade så gärna velat veta mer om honom och vad han brukar nedärva till sina avkommor :) Tacksam för all information jag kan få!

Ja, det är ovanligt. Enligt blupregistret finns det bara en enda avkomma till honom i Sverige, så det är inte så konstigt att ingen har hört talas om honom. Någon berömd hingst kan man nog inte inte säga att det är, särskilt som han står i USA nu.

Hade du själv hört talas om honom innan du träffade på din häst?

Nej, jag hade inte heller hört talas om honom innan. Däremot pratade hon som vi köpte Romeo av lite om hans stamtavla, att den var fin osv. Däremot har jag letat runt lite och farmor Pirola är också mamma till Ragazzo och Donnerschlag :)

Är det någon som vet något om "Romeos" mammas släktingar? Hon är e. Akzent I - Adlerfarn II. Vad jag har förstått det så är Akzent II en känd hingst, men Akzent I?

Akzent I brun 1.74 född 1973 i avel på Celle 1977-1998 ( ja han var i avel tills 25 års ålder) . Var bästa hingst på sitt HLP 1976.Han var känd för att lämna fina döttrar.
Avkommeindex i Hannoverner Verband 2008 (hans index har sjunkit de senaste åren pga hans avkommors stigande ålder)
Typ 120
Extremiteter 138
Dressyr 94
Hoppning 98

Bild och mer info bla hans index år 2000 http://www.germanhorseconnection.com/main.php/de/details/00460

Liknande trådar

Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
963
Senast: viltmilla
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 834
Senast: Görel
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 201
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka