Carla

Trådstartare
Jag har säkerligen lagt tråden fel, men jag kör på ändå.

Visserligen har jag bara haft min häst i en vecka och inte ridit honom mer än ett par tre gånger men ett fenomen som uppstått är att han rollar. Det är mycket häst som tar sin tid att värma upp, är rätt så muskelfattig och ingen kondis. Men go som bara den.. :love:
8-årig vallack, fyrgångare, stor, välriden men ändå lite bebis.
Han töltar inte orent, bara det att han gärna hoppar till med framdelen och sen gärna lägger galopp och sedan drar mot trav.
Jag vill ju inte lulla runt i denna tölt-rollning utan vill börja förebygga detta redan nu, så det inte hinner bli något problem.
Jag kräver ännu inte så mycket, har ju bara haft honom i en vecka.

Han rollar både i långsamt och snabbt tempo. Gör jag en halvhalt brukar det funka, ibland inte. Är det så enkelt att han inte orkar bära sig själv och därför "hoppar" han med framdelen? Idén att köpa ett par lätta boots kom, men jag har ingen stor erfarenhet av boots och vet inte om detta skulle förvärra eller förbättra.

Så, ge mig lite småtips på hur jag kan förebygga rollningen!

Sv: Rollar!

Beroende på hur mycket han har ridits så kan man kanske tycka att lite roll är ok så länge han går tillbaka till ren gångart efter rollen. Är han välriden men muskelfattig? Hur går det ihop? ;)

På hästar som inte är ridna så mkt, unghästar och dylikt, så skulle jag säga att roll initiellt inte gör ngt, om det går över till tölt efteråt. Däremot skulle jag motverka övergång till trav direkt. Går han över till trav så är det nog som du säger, han orkar inte bära sig eller så är han för lång/låg i formen.

Hur mycket rollar han? Rollar han ofta så kan det ju också vara "lathet" det är ju mindre jobbigt att galoppera än att tölta rent...

Tror jag använde fel ord - välskolad kanske är ett bättre ordval. Ordentligt riden, mycket dressyrarbete. Förstår du nu?

Före detta ägaren red honom inte så mycket innan han åkte upp till mig. Inte jättemuskelfattig, men skulle gärna ha lite mer ryggmuskler. Men som sagt, bråttom har jag verkligen inte. Vill dock ha lite tips så jag börjar rätt.
Ibland och oftast går han över till tölt efteråt. Då berömmer jag. Men är det en "stor roll" så lägger han galopp och sen trav.
För låg form rids han inte i, snarare lite för hög.

Lite lathet kan det nog vara, han leker hela tiden i hagarna och är inte sådär jättepigg när man tar in honom. Kan nog vara så enkelt!

Tack för svaret!

Man kan prova att arbeta bort det genom att arbeta med öppnor i tölten.
Har funkat för mig.

Kort version, hästen jobbar oliksidigt ffa bakifrån. Om det beror på att hästen är olika stark i bakbenen, eller om det beror på att du rider oliksidigt är avgörande för vilken typ av övning som krävs.

Rollningar i tölt beror ofta på obalans. Hästen sätter inte bakdelen under sig tillräckligt och måste då "hålla framdelen uppe" genom att rolla för att undvika att falla i trav.
På hästar som rollar är det bra att rida krumelurer i tölt, att träna öppna och bakdelsvändningar. Tempoväxlingar i tölt har också hjälpt mig.
I Reynir Adalsteins bok "Rida islandshäst" står det väldigt bra om rollningar.

Min häst rollar ibland, väldigt sällan numera, det är mest när hon får välja tempo själv i tölten som hon gör det.

Var och red lektion för lääängesedan och då fick jag hjälp att korrigera detta fenomen. Vi tränade massvis med halter, han gick igenom min utrustning (ändrade inställningar på bett och nosgrimma) samt fixade till mina hjälper från ryggen. Han sa att rollning berodde på obalans samt att hästen inte lyssnar tillräckligt bra på ryttaren, han menade på att mitt största problem med att hästen rollade berodde på att hon inte lyssnade på mig, vilket var sant eftersom jag just då hade massvis med problem med att få hästen att gå från gårdsplanen och att haka med ut på en ridtur utan att hon krånglade en endaste gång.

Sedan dess har vi hållt på med halter varenda ridtur, minst 3 halter på hemvägen, och helst 30 meter innan stallet då hon ökar på ännu mer, nuförtiden stannar hon till av sig själv, hon vet vad som skall hända.. Och rollningen har vi bara problem med när hon själv får bestämma som sagt..

Lycka till!

Min häst brukade rolla också förut, mest när jag vill öka tölten och det inte fungerar vilket också gett oss dåliga poäng på tävlingarna.
Jag gjorde bara som min mamma sa, halvhalter och driv allt vad man kan tills det fungerar helt enkelt.

Försök se vilken sida h*n rollar på :) eller be någon kolla åt dig. Rollar h*n på ex. höger så ställer du hästen lite till höger och tvärtom.Det funkar på hästen jag har nu då han rollar i ökad tölt.

Liknande trådar

Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 302
Senast: WildHorse
·
Äldre Varning för långt och rörigt inlägg :p Jag har alltid haft svårt för barn. Väldigt svårt. Vi snackar panik. Har aldrig varit speciellt...
2
Svar
21
· Visningar
3 506
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 810
Senast: Jerseyite
·
L
Islandshäst Hej alla kloka! Jag skulle vilja ha lite allmänna tips och råd angående ridning på långa tyglar. Att lulla omkring på framdelen på en...
Svar
16
· Visningar
3 715
Senast: Lilla_My
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka