roliga träningstips för konvalescenter

Takire

Trådstartare
Vad gör ni med hundarna om de någon gång måste hållas lugna (alltså fysiskt) under längre tid? Jag vill jättegärna ha tips!

Min sheltiekille har oturligt nog råkat ut för det som kallas slipped tendon :(. Han ska opereras på onsdag och det är rätt lång konvalescens vad jag förstår. Då han är 8 månader och precis tagit klivet in i slyngelåldern vad det verkar känns behovet av att hitta på vettig underhållning åt honom extra stort.

Så igen, har ni några tips tar vi gärna emot dem :).

Nosework, lära in trix, aktiveringsleksak. Jag åkte också till nya ställen eller ställen med mycket dofter och gick runt en stund. T ex djuraffärer eller veterinären.

Nosework, lära in trix, aktiveringsleksak. Jag åkte också till nya ställen eller ställen med mycket dofter och gick runt en stund. T ex djuraffärer eller veterinären.
nosework borde vi nog verkligen prova på! Tack för tips. Bra idé att åka till olika ställen också när man inte riktigt kan gå på promenader. Så att han ändå får chansen att undersöka ordentligt.

Jag tränade in nosework och åkte buss(så mycket mer att titta på där än om man åker bil) till olika nya ställen. Passivitetstränade i ute i parken (det var sommar). Du kan också göra mycket hanteringsträning, träna på att mäta hundens mankhöjd om den ska ställas ut eller köra agility. Lära honom små tricks tex blinka, krafsa på örat.

Jag gick ofta låga rundor med min när hon hade ett tassbrott men hunden gick bara den rekomenderade tiden av veterinär i övrigt fick hon åka i famnen, näsan och ögonen fick jobba men tassaran var stilla. Orkar du inte bära kanske en vagn kan vara ett alternativ.

@Kakis Han älskar att åka buss så det kan vi absolut passa på att göra lite extra. Passivitetsträning ute får vi nog vänta ett tag med om vi inte vill frysa tassar och fötter av oss ;) men det kan bli tillfälle att passivitetsträna inne med andra hundar :) Hantering ska vi också lägga tid på!

@jemeni bära med på promenad funkar också bra när det blir lite mildare ute! Han gillar faktiskt att bli buren, antagligen för att han kommer upp en bit.

Tack så mycket! än så länge är han rätt medtagen efter operationen och ovanligt lugn, men även om det blir jobbigare önskar jag att få se hans vanliga pigga glada jag igen snart :heart

Liknande trådar

Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 339
Senast: Legolaz
·
V
Hästvård Hur gör ni? Min häst var på klinik för hältutredning igår, behandlades i lederna på 3 ben och har boxvila idag och imorgon. Därefter får...
Svar
15
· Visningar
1 918
Senast: Cyllene
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 723
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar