Sv: Roliga övningar?
Tack Calladora, Rocki, Maria MP och Zab.
Zab: Det är jättesvårt att säga vad som är nästa "steg" för er då jag inte vet vad som fungerar för er och inte.
Sen kan ju vissa saker sitta som smort en dag, och måste upprepas nästa. Vägen tills tricksen är längre än bara en dag.
Basic som hästen ska kunna med marginal och
små hjälper:
* Flytta kroppsdelar undan ett tryck
* Flytta undan kroppsdelar för en rörelse
* Kunna förstå och läsa energi från dig
* Kunna omedelbart sluta en övning och återgå till vila (du måste kunna släppa ett tryck/övning exakt den sekunden han gör rätt)
En övning innebär inte 10 steg.
10 steg är avancerat!
Det är millisekunden han tänker "såhär mamma??"
som du ska släppa energin och berömma - alltså helst inte när han redan gjort rörelsen klart.
Hästar lär sig genom att sluta.
Börja basic med att träna honom att du får ta överallt på kroppen.
När det är OK utmanar du dig själv att kunna flytta alla kroppsdelar för tryck. Dela upp hästen i 5 stora delar (huvud, hals, framdel, mitt och bakdel)
Sedan när du kan med minsta möjliga tryck flytta dessa delar, dela upp hästen i ÄNNU mindre delar (öron, ben, svans, mun osv)
Grejen är att du ska kunna med rytmiska rörelser flytta den del du lägger energin på.
Ska du ta på grimman så ska du bara behöva pulsera med handen ovanför nacken så sänker hästen huvudet och håller det kvar tills du gör tvärtom.
Detta skapar en känslighet som du har nytta av i allt du gör.
Är din häst mycket hård i kroppen och går EMOT trycket så matchar du hans energi på följande sätt:
Ex: du ska flytta hans sida (han ska ta ett steg åt sidan med hela kroppen). Han lägger vikten emot vilket stadium du än gör.
Du började mjukt genom att pulsera med handen, sedan läde du handen, fingrarna, spänade fingrarna och sista steget blev en klapp med handflatan mot sidan. Han tog inte ett steg, men ryckte till. Tittade på dig och kanske slickade sig om munnen. Bra.
Du börjar om på samma sätt. Pulserande, handen, fingrarna och vips - han böjer till revbenen men flyttar inte fötterna. Grattis - du slapp klappa till honom med handen! Stryk och låt honom tänka ett par sekunder.
Börja om. Mjukt. Och så vidare.
På detta sätt får du en häst som reagerar på mindre och mindre hjälper.
Ponera att du gjorde tvärtom: Började med att trycka in ett finger i sidan, sedan klappade du till han. Då börjar hästen reagera på de hårda tagen och då kommer du inte att kunna flytta honom för en rörelse eller blick sedan.
När denna lek sitter har du kommit långt.
Hästen kan sänka och hålla kvar huvudet när du tar på grimman, han backar när du pulserar med handen framför honom, han backar när du tar honom i svansen, flyttar fram och bakdel rätt (korsar över), han kan lyfta sina fötter när du har grimskaftet i "knävecket", flyttar sidledes mm.
Nu börjar det roliga!
Jag tycker inte man ska träna extrema övningar som "ligg" eller stegra innan allt sitter som det ska.
Så därför tar jag inte upp det.
Vi kan ta det här med att härma.
Börja genom att stå bredvid hästen. Kraffsa med ex ditt vänstra ben och säg VÄNSTER. Han kommer förmodligen att titta på dig och tänka...mjaha?
Höjj din hand en aningens och fortsätt. Får du ingen respons, ta pisken och peta minimalt på benet. Han snabblytfter förmodligen. SLUTA.
Gör om samma sak. Han kommer att vilja söka det som fick dig att sluta och berömma HONOM. Var det att sänka huvudet? Nehejj...var det att backa? Nehe....Var det att lyfta benet? Japp. Matte slutade och berömde mig.
Var pedant och nöj dig inte med höger ben om du sagt vänster.
Blanda inte förrän han gör skillnad.
Tänk på att godis är bra för de extremare situationerna men bästa belöningen är att SLUTA och låta honom vara en stund.
Tja...det får räcka för idag. Ta kort och håll mig ajour!
Ps. Kortet här är taget när vi vänder framdelen runt bakdelen.
Endast baserat på övningar från marken, sedan översatt till ryggen. D.s
http://www.waldorff.se/Bilder/W/9stor.jpg
Mvh Li