Roliga övningar?

A

AktivaKarin

Jag sköter ett tvåårigt sto för tillfället och har testat lite med horsemanship med henne.. hon tycker det är otroligt tråkigt. Jag vet att det har med min fantasi att göra, jag kommer inte på vad man kan göra för saker mer än att backa, flytta bakdel/framdel och lite sånt där.

Så därför undrar jag om någon har lite tips på vad man kan göra med henne för att hon också ska tycka det är kul? Hon vill gärna att det händer saker hela tiden och blir väldigt lätt uttråkad.

Sv: Roliga övningar?

Testa att gå över och under presseningar,
testa henne att ställa sig på en lyftpall, spika på ett extra lager med bräder och sen kan du först få henne att lukta på de,
sen tar du en hov i taget och beröm henne ordenligt :)

Det får ta den tid det tar men första träningspasset
kan du ju ha som mål att få upp två hovar och sen nästa träningspass så kan du ha som mål att hon ska gå över den
och sätta ner alla fyra hovar på pallen.

Sen kan du busa med henne lite så hon får ha roligt
ut coh gå med henne någonstans där hon inte varit
träna på eftergift och halter lite då och då,
Håller själv på att få lite tips på övningar åt mitt varmblods sto
men jag kan abra komma på dom här nu..

Kan visa några bilder också,
men jag förstår att du inte kan rida ännu,
men visar några ridbilder ändå :)

Clinic för Emelyn,
Markarbete. (Jag, Bella och Emelie&brooka står och kollar på
när Emelyn visar hur vi ska göra)

Jag & Bella försöker:

Lite hjälp att få upp första hoven ;)

flera bilder ;D

sen var det ridning, här får Emelie hjälp :)

Bella & Jag är påväg upp på pallen.

Här hjälper Emelyn ägaren att lasta stoet
Stoet (prosessa) har varit med om en lastningsolycka.

Emelyn & Prosessa

Våra hästar gick in direkt, man blir ju lite nöjd på
det viset. :)

underbart rolig clinic, borde flera testa
även dom som inte rider western :D

Få henne att förstå att hon ska härma dina rörelser!
Jätte roligt och mycket givande för hästen.
Du lär henne snabbt att läsa av din energi, dvs kräver du sedan piaff genom högre energi så ger hon dig det. När man har kommit en bit dvs.
Skitkul!

40.jpg

42.jpg

43.jpg

38.jpg

Få henne att förstå att hon ska härma dina rörelser!
Jätte roligt och mycket givande för hästen.
Du lär henne snabbt att läsa av din energi, dvs kräver du sedan piaff genom högre energi så ger hon dig det. När man har kommit en bit dvs.
Skitkul!

40.jpg

42.jpg

43.jpg

38.jpg

Det där såg verkligen härligt ut :D
hur har du tränat henne ?

Hej vänner och tack :D

Honom ja...hehe (Ska inte säga att han såg lite femi ut :D) har jag haft sedan han var 6 månader.
Jag öpnnade rätt hårt med att aktivera honom ed övningar på marken ex upp på ååallar, backa in överallt, liggaa ner osv.
Sen blev jag gravid och även han åxå på aktiveringsfronten. Det hände inte mycket på 1 år.
Märkte att han mådde SÅ dåligt av detta så jag ville hitta på ngt nytt som gav honom en utmaning. Då kom jag på detta att härma mitt kroppspråk i och med att jag jobbat timmar med PNH sedan tidigare (Parelli Natural Horsemanship).

Började med att han skulle ex vända fram delen när jag höjde handen och korsade mina "framben". Han vända alltså bort från mig när jag ledde honom. När han gjorde detta klockrent fram och bak, när jag backade, rivstartade osv var det bara att börja med höga knän, tjolahoppsansteg (jag hoppar högt varannat steg), och nu har vi avancerat till att när jag GER hög energi så gör han lika och det resulterar i början på piaff, och som ni ser på bilden att jag "sätter" mig ska han göra lika. Om jag sträcker upp händerna reser han sig osv.

Hajjar ni? ;)

39.jpg

HJÄLP mig! Jag vill ha mer info om PNH, jag vill också ha det samsepelet med min häst!!! :)

Om du vill, kontakta min goda vän EF som är sveriges ende intruktör om du och fler vill gå kurs.
PM:a mig om adress. Här kan vi inte göra reklam!

Det behöver inte gå genom PNH, men klart det underlättar då det är mycket man bör förstå om hästar och dess beteende innan man ex kan be dem att resa sig osv...
Jag har grunderna väl suttna i mina hästar, sen kör jag TLS. :D

Kul att du är intresserad!

MVh Li

Hej vänner och tack :D

Honom ja...hehe (Ska inte säga att han såg lite femi ut :D) har jag haft sedan han var 6 månader.
Jag öpnnade rätt hårt med att aktivera honom ed övningar på marken ex upp på ååallar, backa in överallt, liggaa ner osv.
Sen blev jag gravid och även han åxå på aktiveringsfronten. Det hände inte mycket på 1 år.
Märkte att han mådde SÅ dåligt av detta så jag ville hitta på ngt nytt som gav honom en utmaning. Då kom jag på detta att härma mitt kroppspråk i och med att jag jobbat timmar med PNH sedan tidigare (Parelli Natural Horsemanship).

Började med att han skulle ex vända fram delen när jag höjde handen och korsade mina "framben". Han vända alltså bort från mig när jag ledde honom. När han gjorde detta klockrent fram och bak, när jag backade, rivstartade osv var det bara att börja med höga knän, tjolahoppsansteg (jag hoppar högt varannat steg), och nu har vi avancerat till att när jag GER hög energi så gör han lika och det resulterar i början på piaff, och som ni ser på bilden att jag "sätter" mig ska han göra lika. Om jag sträcker upp händerna reser han sig osv.

Hajjar ni? ;)

39.jpg

låter riktigt roligt.
ursäkta, för "henne" är nog ganskavan att skriva om ston :angel:
hihi.
Riktigt fin herre i af :)

Så fin han är. Duktig du är som lärt honom allt detta;):bow::bow:

DET vill jag gärna ha tips om! Hur fick du honom att förstå vad du menade?
Jag kan behöva riiiktigt ''dum i huvet'' förklaring, så var tydlig:P
Har ju min travare som jag inte vågar rida in för tillfället, men såna övningar måste ju vara jättebra sen i ridningen med. Jag får honom knappt att flytta framdelen från mig, ändå är han en jätte-samarbetsvillig häst som t.ex. ändrar tempo i traven när jag leder honom på löst grimskaft och själv ändrar tempo, går över allt och försöker om man ber honom och är tydlig.. så jag behöver nog hjälp att få honom förstå.
PM jättegärna lite tips och beskrivningar. :D

Till exempel.. hur gör du om han inte fattar att han ska göra likadant som du? Hur korrigerar du så att han förstår att du vill något och försöker igen, tills han får rätt och kan få beröm..? Lite flummigt.. hoppas du förstår vad jag menar.. :3

Tack Calladora, Rocki, Maria MP och Zab.

Zab: Det är jättesvårt att säga vad som är nästa "steg" för er då jag inte vet vad som fungerar för er och inte.
Sen kan ju vissa saker sitta som smort en dag, och måste upprepas nästa. Vägen tills tricksen är längre än bara en dag.

Basic som hästen ska kunna med marginal och små hjälper:
* Flytta kroppsdelar undan ett tryck
* Flytta undan kroppsdelar för en rörelse
* Kunna förstå och läsa energi från dig
* Kunna omedelbart sluta en övning och återgå till vila (du måste kunna släppa ett tryck/övning exakt den sekunden han gör rätt)

En övning innebär inte 10 steg. 10 steg är avancerat!
Det är millisekunden han tänker "såhär mamma??"
som du ska släppa energin och berömma - alltså helst inte när han redan gjort rörelsen klart. Hästar lär sig genom att sluta.

Börja basic med att träna honom att du får ta överallt på kroppen.
När det är OK utmanar du dig själv att kunna flytta alla kroppsdelar för tryck. Dela upp hästen i 5 stora delar (huvud, hals, framdel, mitt och bakdel)
Sedan när du kan med minsta möjliga tryck flytta dessa delar, dela upp hästen i ÄNNU mindre delar (öron, ben, svans, mun osv)
Grejen är att du ska kunna med rytmiska rörelser flytta den del du lägger energin på.
Ska du ta på grimman så ska du bara behöva pulsera med handen ovanför nacken så sänker hästen huvudet och håller det kvar tills du gör tvärtom.
Detta skapar en känslighet som du har nytta av i allt du gör.

Är din häst mycket hård i kroppen och går EMOT trycket så matchar du hans energi på följande sätt:
Ex: du ska flytta hans sida (han ska ta ett steg åt sidan med hela kroppen). Han lägger vikten emot vilket stadium du än gör.

Du började mjukt genom att pulsera med handen, sedan läde du handen, fingrarna, spänade fingrarna och sista steget blev en klapp med handflatan mot sidan. Han tog inte ett steg, men ryckte till. Tittade på dig och kanske slickade sig om munnen. Bra.

Du börjar om på samma sätt. Pulserande, handen, fingrarna och vips - han böjer till revbenen men flyttar inte fötterna. Grattis - du slapp klappa till honom med handen! Stryk och låt honom tänka ett par sekunder.
Börja om. Mjukt. Och så vidare.

På detta sätt får du en häst som reagerar på mindre och mindre hjälper.
Ponera att du gjorde tvärtom: Började med att trycka in ett finger i sidan, sedan klappade du till han. Då börjar hästen reagera på de hårda tagen och då kommer du inte att kunna flytta honom för en rörelse eller blick sedan.

När denna lek sitter har du kommit långt.
Hästen kan sänka och hålla kvar huvudet när du tar på grimman, han backar när du pulserar med handen framför honom, han backar när du tar honom i svansen, flyttar fram och bakdel rätt (korsar över), han kan lyfta sina fötter när du har grimskaftet i "knävecket", flyttar sidledes mm.
Nu börjar det roliga!

Jag tycker inte man ska träna extrema övningar som "ligg" eller stegra innan allt sitter som det ska.
Så därför tar jag inte upp det.

Vi kan ta det här med att härma.
Börja genom att stå bredvid hästen. Kraffsa med ex ditt vänstra ben och säg VÄNSTER. Han kommer förmodligen att titta på dig och tänka...mjaha?
Höjj din hand en aningens och fortsätt. Får du ingen respons, ta pisken och peta minimalt på benet. Han snabblytfter förmodligen. SLUTA.

Gör om samma sak. Han kommer att vilja söka det som fick dig att sluta och berömma HONOM. Var det att sänka huvudet? Nehejj...var det att backa? Nehe....Var det att lyfta benet? Japp. Matte slutade och berömde mig.
Var pedant och nöj dig inte med höger ben om du sagt vänster.
Blanda inte förrän han gör skillnad.

Tänk på att godis är bra för de extremare situationerna men bästa belöningen är att SLUTA och låta honom vara en stund.

Tja...det får räcka för idag. Ta kort och håll mig ajour!

Ps. Kortet här är taget när vi vänder framdelen runt bakdelen.
Endast baserat på övningar från marken, sedan översatt till ryggen. D.s
http://www.waldorff.se/Bilder/W/9stor.jpg

Mvh Li

Senast ändrad:

Tack, det var lite att tänka på:P
Det här med att sänka huvud m.m gör han ju utan problem.. men att flytta sig för tryck är ju himla svårt annars.. :smirk:
Men vi ska träna på det, nu har jag iaf fått inspiration att ta tag i det igen:P

Mina hästar flyttar efter tryck, följer efter mig vad jag än gör MEN att läsa energi - nja.... Där funkar det inte alls. Men jag kan peka på baken och han flyttar, jag kan lägga grimskaftet på halsen och gå och han följer efter och alltså när han är lös på detta viset så visst, då går han på ganska bra så länge ja gör det men aldrig trav och sånt, utan då kan vi öka och sänka tempot i endast skritt.

Stoet jag har - ja... Henne kan jag få i skritt trav och galopp - hon härmar mej, när jag börjar travar gör hon det, när jag tar ett "galoppsprång" gör hon det också, men endast när hon är lös. Men ändå känns det lite kontrollöst, vi har inte det där samspelet ändå... Om det inte vore för inhängnaden tror jag hon hade sprungit ifrån mig istället för att stanna hos mig.

Några tips på hur jag ska få dom att lyssna till min energi?

Svårt att säga när jag inte träffat din häst.

Men jag kan generellt säga att om du kan få honom att göra en övning korrekt och för små hjälper, kan du dra upp tempot genom att få honom att göra övningen snabbare och snabbare, men då måste du vara lika snabb att helt slå av din energi när han gör rätt.

Svårt att förklara... men ON och OFF knappen måste vara klockrena. Då fattar han liksom att "matte ger mig mycket energi, jag matchar hennes, så jag får sluta".
För som sagt...dom lär sig genom att sluta och vara ifred.

*glömde tillägga: Om du kan få din häst att ställa frågor så har du en häst som är intresserad och lätt att lära. Om du kastar en handduk framför fötterna och vill att han ska plocka upp den, så är det optimala att hästen böjer sig ner och frågar genom att putta eller bita i den..."vad vill du?"*

Mvh Li

Senast ändrad:

Dem där tricken ska jag bannemig testa på pållarna, tack så mkt:banana:

*glömde tillägga: Om du kan få din häst att ställa frågor så har du en häst som är intresserad och lätt att lära. Om du kastar en handduk framför fötterna och vill att han ska plocka upp den, så är det optimala att hästen böjer sig ner och frågar genom att putta eller bita i den..."vad vill du?"*

Mvh Li

haha, det gör han, eller ja, idag kastade jag fram den stora helsosan tuben för han har mugg som vi smörjer varje dag...så tog han upp den åt mig :love: Idag försökte jag få upp tempot på han men njae... Ajja... får se vart det leder, han är ju hellre med mig än flocken iaf :D så NÅTT rätt måste jag ju göra.

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 123
Senast: Nepenthe
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 949
Senast: Myrten
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 536
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Boxvila efter ledinjektion