Roliga övningar till igångsättningen!!!

Vala

Trådstartare
Tänkte att det kanske finns någon som vill tipsa om lite roliga övningar att göra nu när jag börjar sätta igång Glampi efter vintervilan igen.
Jag har en hel del idéer om saker att göra men fler tips och idéer är aldrig fel.
För ibland så flyger alla dom här goda idéerna jag får all världens väg och jag kan inte alls komma på något kul för oss att göra.

Det behöver inte bara vara ridtips utan lite av varje.
Tömkörningsövningar, olika andra markövningar och så där.
Alla tips är välkomna.

Tänkte försöka göra så mycket omväxlande som möjligt för att han ska tycka det är kul att jobba med mig. :)

Ha roligt med era hästar!

/

Ann-Sofie, Vala och Glampi

Sv: Roliga övningar till igångsättningen!!!

lederskapsövningar är ju alltid bra att starta upp med...så att hästen blir extra uppmärksam på signaler (tycker att åtmistone min häst kan bli lite olydig när hon haft ledigt för länge)

Träna hästen att stå kvar medan du går i väg, följa john, flytta bakdel, framdel, vända osv , när hästen är fri (fast inom inhängnat område förstås). Löslongering brukar min häst i alla fall bli peppad av, bar också att få träna lite utan ryttare så att de hittar balansen själva.

Backträning trav och galopp uppför, långsam skritt nedför
Barbackaridning för att träna upp sin egen balans och sits.
Tror att det är bra att göra upp ett slags träningsprogram, med delmål och mål.

Tack för tipsen.

En del av dom sakerna har vi tränat innan men inte kommit igång med igen eftersom paddocken och round pinen på nya stället inte är riktigt klara än.
Förhoppningsvis har vi fått underlaget lagt i eftermiddag när jag kommer upp så det bara är att sätta igång arbete där sen. :)

Det här du skriver med planerad träning och mål och del mål är intressant.
Kul att någon mer gör sånt också.
Jag satt och gjorde upp en plan för 2005 för mig och Glampi veckan efter jul.
Och jag skriver dagbok för Glampi varje dag.
Där jag skriver vad vi gjort, hur det gått, vilket humör han varit på och lite andra sådana saker.
Alltid bra att kunna gå tillbaka och se hur vi utvecklats senare i år.

Mvh

/

Ann-Sofie, Vala och Glampi

Vad jag gör då o då är att lägga ut bommar, träd eller vad man har hemma och "bygga" vägar med dem. Hästen o jag går emellan dem, gör hörn att vända emellan. Så går vi runt och har koll på var benen finns! När man kommit en bit kan man rygga i den, rida i den. Man kan göra olika vägar, lägga ut stjärnor o olika mönster.

Så är lite högre cavaletti mycket lösgörande för ryggen och även detta ger koll på var alla benen är på hästen.

Själv jobbar jag mycket med min sits när både jag o hästarna haft ledigt från varandra ett tag. Då sitter jag bara o "cyklar bakåt" o följer med med bäckenet. Driver på geno att öka mna rörelser, sänker tempot genom att minska mina rörelser. Ryggar genom att "cykla framåt". Hästen får bara gå o skritta på lång tygel o jag följe rmed o ser om jag kan styra med sätet. Stannar genom att "hålla emot" med bäckenet. Så kan jag genom att se hur hästen reagerar om jag är rak o sitter som jag ska.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 947
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej alla jag behöver lite tips, Jag ska sätta igång en häst som stått länge och denna häst är flockbunden,jakommer behöva rida i...
Svar
3
· Visningar
648
Senast: Tossa90
·
Ridning Hej! Jag är medryttare på än äldre ridtravare som för det mesta är en helt underbar häst. Innan jag blev medryttare på henne hade hon...
Svar
15
· Visningar
1 197
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka