roliga och annorlunda ridövningar

I

izabell

Är det någon som har några förslag på några roliga och annorlunda ridövningar? Ska snart rida lite och det står helt still i huvudet.. Vill gärna göra något nytt!

Sv: roliga och annorlunda ridövningar

Hej!

Red en underbar(tycker jag) övning för flera år sen..

börja på ena kortsidan, rid i trav, vänd (vad heter den där ridvägen nu då??) rid lite "ökad" trav på förlängda hörnlinjen (du kan rida lätt) när du kommer ut till väggen går du direkt in i skänkelvikning med hästens nos "mot" väggen. I hörnan gör du en liten volt, som ska vara helt rund hästen ska vara korrekt böjd och ställd, är den inte det ta ett varv till. Upprepa sedan hörnlinjen, skänkelvikning, hörnvolt etc.. Jag tycker denna övning är underbar, fast man ska ha ganska stort ridhus och vara ganska ensam i det:-)..

Annars tycker jag att gångartsbyte på exakta ställen är skoj, typ vid "e" galoppfattning och galopp på volt (viss storlek) ett varv, avbrott när man kommer till spåret, skritt vid nästa bokstav, trav vid nästa, galopp vid (vad den boksaven nu heter) osv..

/ Lavinia, som vill rida NU!

Lavinia skrev:
Hej!

Red en underbar(tycker jag) övning för flera år sen..

börja på ena kortsidan, rid i trav, vänd (vad heter den där ridvägen nu då??) rid lite "ökad" trav på förlängda hörnlinjen (du kan rida lätt) när du kommer ut till väggen går du direkt in i skänkelvikning med hästens nos "mot" väggen. I hörnan gör du en liten volt, som ska vara helt rund hästen ska vara korrekt böjd och ställd, är den inte det ta ett varv till. Upprepa sedan hörnlinjen, skänkelvikning, hörnvolt etc.. Jag tycker denna övning är underbar, fast man ska ha ganska stort ridhus och vara ganska ensam i det:-)..

Annars tycker jag att gångartsbyte på exakta ställen är skoj, typ vid "e" galoppfattning och galopp på volt (viss storlek) ett varv, avbrott när man kommer till spåret, skritt vid nästa bokstav, trav vid nästa, galopp vid (vad den boksaven nu heter) osv..

/ Lavinia, som vill rida NU!

Verkar bra, men har varken tillgång till ridhus eller paddock så jag kan tyvärr inte testa :D

Hej! Vem behöver ridhus eller ridbana för att rida lite dressyr gör en Ulla Håkansson och ut i vår vackra natur .
Använd dig av trad buskar, jag vad som helst som markerig.
Jag har mycket bättre framåtbjudning ute .
Du kan ha tempoväxlningar, vändningar, gångartsbyten .
Ja du kan göra så mycket det är bara ens fantasi som begränsar.:rofl:

heJ!

Förutsatt att man har vetttig natur att rida i i närheten:-(... Själv har jag ett naturreservat, några sommarhagar och bara sten och knöggel och massa trädrötter...

/ Lavinia, som iaf rider så på grusvägen... rakt fram.. ganska trött på skogen...

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 041
Senast: dukie
·
Hemmet Det står helt still i huvudet, men visst finns det väl ett begrepp för dörrar som har det här mönstret/strukturen? Hade dörren haft...
Svar
7
· Visningar
512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka