Sv: Rolig löshoppning
Hur visar man bäst för hästen att det inte är ok att vända? Jag förstår ju att jag inte ska byta håll under ett och samma träningspass. Men hoppa olika varv olika gånger, kanske?
Vi låter alltid hästarna komma från båda håll, även direkt från inlärning.
Däremot gör vi så att vi t.ex alltid
börjar i vänster varv.
När hästen går bra över får den byta varv. Går det dåligt/den kommer fel/slår i så får den gå en gång till i samma varv.
Just nu håller vi på väldigt mycket med löshoppning i stallet, eftersom vi har 8 hästar som ligger på ungefär samma nivå och ska/har börjat ridas in.
Jag har hand om en av dom. En dag blev hon löshoppad av en annan tjej (som är en fullkomlig idiot och som f.ö. fått sparken nu
) när jag inte var där. Då hade jag aldrig löshoppat henne tidigare.
Dagen efter får jag veta vad som hänt, och tjejen säger att hästen är värdelös, att man måste jaga henne med pisken och att hon springer förbi hindrena hela tiden.
Jag säger att hon aldrig ska röra hästen igen
Efter den händelsen har vi löshoppat själva, och det går hur bra som helst! Vad du behöver tänka på är;
*
många positiva ord! Visa med rösten att du tycker h*n ligger bra mot hindret, går åt rätt håll och liknande.
*beröm alldeles för ofta
Visa när hästen gör fel, men låt aldrig tillsägelserna bli fler än dom positiva berömmen
*träna på att hästen fattar galopp från kommando, istället för att använda pisken. Jag använder nästan aldrig longerpisken iaf.
*få hästen att behålla galoppen genom att glatt "hejja" på den, istället för att klatcha med piskan. Det gör att hästen uppfattar övningen som roligare också, eftersom du själv är så glad
*få hästen att bli positivt inställd genom att aldrig kräva mer än du tror den klarar. Pressa inte. Ser hästen trött ut - avsluta direkt (om den inte precis kommit fel på hindrena).
*kommunicera istället för att säga till. Visa hästen vad du vill och ge den en chans att visa att den klarar det. Försök att inte tvinga den till något, utan få den att "vilja själv".
Haha, det kanske blev lite blurrigt alltihop men säg gärna till om du får något speciellt problem
Vi har som sagt ganska många att "leka" med nu, så det är mycket möjligt att vi redan gått igenom något som kanske blir ett senare problem för dig
Lycka till!