Rolig löshoppning

Whoever

Trådstartare
Det var alltid värsta skräckupplevelsen för hästarna när dom skulle löshoppas på mitt gamla stall där jag stod. Tre eller fler stod med långpiskor och jagade hästarna runt, runt.. Usch och fy..

Men nu står jag snart inför att behöva börja löshoppa min egna häst. Jag vill ju att han ska tycka att det är det roligaste i världen. Men hur ska jag lyckas med det bäst??

Sv: Rolig löshoppning

Visst är det irriterande med inkompetent folk som ska jaga ihjäl de stackars hästarna vid löshoppning.
När man för en häst vid löshoppning så handlar det om timing och att läsa av hästen.
Min uppfattning är att man ytterst sällan behöver driva hästen särskilt hårt vid löshoppning, dock kan man behöva föra den vilket man gör genom att pisken pekar mot en punkt straxt bakom hästen, ha pisken ungefär i midjehöjd. När du höjer pisken så driver du och sänker du pisken mot marken så är det för att hästen går för fort.

Har själv råkat ut på 3 årstest när ett "proffs" nästan förstörde allt för min häst genom allt för stark drivning. Sa ifrån efter ett tag och min häst fick faktiskt 8 - 8 trotts en katastrofal start. :)

jag antar att din häst är en unghäst. Jag brukar göra enligt följande:

1:a gången bygger jag upp löshoppningsfålla runt hela manegen. leder hästen några varv. Släpper den sedan och för den runt i trav och/eller galopp, det viktiga är att den inte får stanna och vända. Sedan lägger jag ut bommar där hindren sedan kommer att vara. Vi brukar vara ca 3 st.

Det här upprepas till det går bra (en gång eller under flera veckor, beroende på hästen) , att hästen kan galoppera eller trava avspänt över bommarn. Då bygger jag upp först ett och sedan två små räcken.

Upprepa tills det går bra, bygg sedan en oxer av det andra hindret. 6.80 - 7.50 emellan hinder 1 och 2.

Jag löshoppar nästan aldrig mina treåringar högre än vad de kommer att få hoppa när de går 3 årstest, alltså 1.20 ev 1.30.

Jag brukar inte variera löshoppningsövningen för de unga hästarna, däremot kan jag tex låta de äldre hästarna hoppa studs. serier. karaktärshinder mm om jag tycker att det ger dem något.

Allt detta görs givetvis inte vid samma tillfälle utan under en period som kan variera starkt mellan hästarna. Jag brukar löshoppa ca 1 gång per vecka till de vet vad det handlar om, sedan kanske varannan vecka under de perioder de arbetas, har de vila, vilar de även från löshoppningen.

Hoppas du förstår hur jag menar.

Lycka till!:banana:

Jo, jag förstår. Jag har försökt och snoka ganska mycket om dethär med löshoppning, för jag tog så illa vid mig av gamla stallet. Tänkte fortsätta med löshoppningen under hela utbildningen, och sen ha den som "positivt avbrott". Det är ju så lätt att träningen blir så allvarlig och prestations inriktad.

Hur visar man bäst för hästen att det inte är ok att vända? Jag förstår ju att jag inte ska byta håll under ett och samma träningspass. Men hoppa olika varv olika gånger, kanske? På testerna är det ju alltid höger varv, ju?

Senast ändrad:

Det är vänster varv på visningarna :smirk: :) .....

Jag brukar bygga själva inhägnaden ganska smal och skära av hörnen med hjälp av bommar, det är ju oftast i hörnen som de vill vända.

Jag löshoppar alltid de ungahästarna i vänster varv, när de blir äldre kan jag variera.

Led hästen i skritt och trav i höger varv istället innan du släpper den.

Jag tycker att de lär sig bäst och snabbast om man inte ger dem för mkt variation tills de har lärt sig ordentligt.

Självklart behöver man inte göra på mitt sätt ;) , jag tycker bara att detta har fungerat överlag för mig. Men alla hästar är ju individer och tur är väl det :bump: :banana:

ha det!

Hur visar man bäst för hästen att det inte är ok att vända? Jag förstår ju att jag inte ska byta håll under ett och samma träningspass. Men hoppa olika varv olika gånger, kanske?

Vi låter alltid hästarna komma från båda håll, även direkt från inlärning.

Däremot gör vi så att vi t.ex alltid börjar i vänster varv.
När hästen går bra över får den byta varv. Går det dåligt/den kommer fel/slår i så får den gå en gång till i samma varv.

Just nu håller vi på väldigt mycket med löshoppning i stallet, eftersom vi har 8 hästar som ligger på ungefär samma nivå och ska/har börjat ridas in.

Jag har hand om en av dom. En dag blev hon löshoppad av en annan tjej (som är en fullkomlig idiot och som f.ö. fått sparken nu :cool: ) när jag inte var där. Då hade jag aldrig löshoppat henne tidigare.
Dagen efter får jag veta vad som hänt, och tjejen säger att hästen är värdelös, att man måste jaga henne med pisken och att hon springer förbi hindrena hela tiden.
Jag säger att hon aldrig ska röra hästen igen :mad:

Efter den händelsen har vi löshoppat själva, och det går hur bra som helst! Vad du behöver tänka på är;

*många positiva ord! Visa med rösten att du tycker h*n ligger bra mot hindret, går åt rätt håll och liknande.

*beröm alldeles för ofta :bow: Visa när hästen gör fel, men låt aldrig tillsägelserna bli fler än dom positiva berömmen

*träna på att hästen fattar galopp från kommando, istället för att använda pisken. Jag använder nästan aldrig longerpisken iaf.

*få hästen att behålla galoppen genom att glatt "hejja" på den, istället för att klatcha med piskan. Det gör att hästen uppfattar övningen som roligare också, eftersom du själv är så glad :D

*få hästen att bli positivt inställd genom att aldrig kräva mer än du tror den klarar. Pressa inte. Ser hästen trött ut - avsluta direkt (om den inte precis kommit fel på hindrena).

*kommunicera istället för att säga till. Visa hästen vad du vill och ge den en chans att visa att den klarar det. Försök att inte tvinga den till något, utan få den att "vilja själv".

Haha, det kanske blev lite blurrigt alltihop men säg gärna till om du får något speciellt problem :) Vi har som sagt ganska många att "leka" med nu, så det är mycket möjligt att vi redan gått igenom något som kanske blir ett senare problem för dig ;)

Lycka till!

Hur visar man bäst för hästen att det inte är ok att vända? Jag förstår ju att jag inte ska byta håll under ett och samma träningspass. Men hoppa olika varv olika gånger, kanske?

Vi låter alltid hästarna komma från båda håll, även direkt från inlärning.

Däremot gör vi så att vi t.ex alltid börjar i vänster varv.
När hästen går bra över får den byta varv. Går det dåligt/den kommer fel/slår i så får den gå en gång till i samma varv.

Just nu håller vi på väldigt mycket med löshoppning i stallet, eftersom vi har 8 hästar som ligger på ungefär samma nivå och ska/har börjat ridas in.

Jag har hand om en av dom. En dag blev hon löshoppad av en annan tjej (som är en fullkomlig idiot och som f.ö. fått sparken nu :cool: ) när jag inte var där. Då hade jag aldrig löshoppat henne tidigare.
Dagen efter får jag veta vad som hänt, och tjejen säger att hästen är värdelös, att man måste jaga henne med pisken och att hon springer förbi hindrena hela tiden.
Jag säger att hon aldrig ska röra hästen igen :mad:

Efter den händelsen har vi löshoppat själva, och det går hur bra som helst! Vad du behöver tänka på är;

*många positiva ord! Visa med rösten att du tycker h*n ligger bra mot hindret, går åt rätt håll och liknande.

*beröm alldeles för ofta :bow: Visa när hästen gör fel, men låt aldrig tillsägelserna bli fler än dom positiva berömmen

*träna på att hästen fattar galopp från kommando, istället för att använda pisken. Jag använder nästan aldrig longerpisken iaf.

*få hästen att behålla galoppen genom att glatt "hejja" på den, istället för att klatcha med piskan. Det gör att hästen uppfattar övningen som roligare också, eftersom du själv är så glad :D

*få hästen att bli positivt inställd genom att aldrig kräva mer än du tror den klarar. Pressa inte. Ser hästen trött ut - avsluta direkt (om den inte precis kommit fel på hindrena).

*kommunicera istället för att säga till. Visa hästen vad du vill och ge den en chans att visa att den klarar det. Försök att inte tvinga den till något, utan få den att "vilja själv".

Haha, det kanske blev lite blurrigt alltihop men säg gärna till om du får något speciellt problem :) Vi har som sagt ganska många att "leka" med nu, så det är mycket möjligt att vi redan gått igenom något som kanske blir ett senare problem för dig ;)

Lycka till!

Jag har däremot världens segaste uppkoppling.. Har hört rykten om att telefonledningarna här är trettio år gamla, så det är säkert därför...

Min tanke har liksom varit att man ska använda spöet som en förlängd arm. Sen dethär med bestraffning har jag antingen sagt "Neeej.." I en lägre tonart, eller helt enkelt varit tyst.. Beröm på hästen jag har nu fungerar bäst om man liksom "hurrar" i ljusa tonlägen; "Jaa!, Braa! Duuuttti!" Och "Publiikens juubel!"

Som man gör med hundar, typ. Det där men att vända hästen, eller göra om när det blivit tokigt var ju ett jättebra sätt! Det ska jag komma i håg!!:bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 503
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar