Rolf-Göran Bengtsson vinner grand prix i Abu Dhabi – hästen kan säljas

Rolf-Göran Bengtsson på hästen Zuccero visar fin form och vann en grand prix.
Ändå väntas hästen säljas – och då är det slut på karriären för Bengtsson.
– Jag kommer inte hinna ta upp en ny häst innan jag är för gammal, säger 62-åringen till Svenska Ridsportförbundet.

Rolf-Göran Bengtsson på hästen Zuccero visar fin form och vann en grand prix.
Ändå väntas hästen säljas – och då är det slut på karriären för Bengtsson.
– Jag kommer inte hinna ta upp en ny häst innan jag är för gammal, säger 62-åringen till Svenska Ridsportförbundet.
Men det är väl inte konstigt?

Ägaren vill väl sälja när det går bra?

Absolut, men uttrycket "ändå väntas hästen säljas"... Det var nog språklärare i mig som reagerade. Jag tolkade det som om man "trots" framgång nu skall sälja hästen.

Tråkigt för Bengtsson förstås.

Fast det är ju sådant som alla råkar ut för emellanåt om man inte är svinrik. Knappast bara Rolf-Göran som drabbas.

Absolut, men uttrycket "ändå väntas hästen säljas"... Det var nog språklärare i mig som reagerade. Jag tolkade det som om man "trots" framgång nu skall sälja hästen.

Tråkigt för Bengtsson förstås.

Nu får man kanske tänka på att de som skriver artiklar inte alltid använder rätt uttryck. Och visst har det hänt att hästar som verkligen presterar får stanna ett tag till?

Mexikanen?
... La Silla, där han fick Ninja?
Stutteri Ask är väl en annan han samarbetat med under en lite längre period? :)
Det var väl båda stuterier med vinstintresse? Han har ju ett långt samarbete med Holsteiner Verband också, men inte hästägare som HvE, Peder Fredricson eller Malin Baryard har, med hästägare som i praktiken är sponsorer. Det är väl en sån som skulle behövas här.

Nej men han brukar beklaga sig mest
Fast är det så konstigt att vi hör mest om detta från honom? Han är en av Sveriges bästa ryttare så då är det naturligt att det skrivs artiklar i svenska medier om honom. Och som @Mabuse skriver så har många av de andra kända ryttarna väldigt starka hästägare bakom sig som har möjligheter att behålla hästar på ett helt annat sätt. De ryttare som inte har det skrivs det också mycket om när de tappar hästar, tänker till exempel på Douglas Lindelöw.

Jag följer inte internationella hästmedier särskilt noga, och då är det ju svårt att veta hur mycket ryttare från andra länder "beklagar sig" när detta händer. Men jag har svårt att tro att de är positiva och glada om journalisterna frågar.

Fast är det så konstigt att vi hör mest om detta från honom? Han är en av Sveriges bästa ryttare så då är det naturligt att det skrivs artiklar i svenska medier om honom. Och som @Mabuse skriver så har många av de andra kända ryttarna väldigt starka hästägare bakom sig som har möjligheter att behålla hästar på ett helt annat sätt. De ryttare som inte har det skrivs det också mycket om när de tappar hästar, tänker till exempel på Douglas Lindelöw.

Jag följer inte internationella hästmedier särskilt noga, och då är det ju svårt att veta hur mycket ryttare från andra länder "beklagar sig" när detta händer. Men jag har svårt att tro att de är positiva och glada om journalisterna frågar.
Jag läste det inte som ett klagomål att han sa att Zuccero är till salu snart, utan som en invit till sponsorer. Lite sista halmstrået typ att vädja via medierna. Är lite förvånad faktiskt att holsteiner verband vill sälja, trodde de skulle behålla för avelsvärdet.

Jag läste det inte som ett klagomål att han sa att Zuccero är till salu snart, utan som en invit till sponsorer. Lite sista halmstrået typ att vädja via medierna. Är lite förvånad faktiskt att holsteiner verband vill sälja, trodde de skulle behålla för avelsvärdet.
Min kommentar var ju mest kring varför vi eventuellt hör mer från RGB än de andra kring detta, men ja absolut, tror inte heller det var menat som ett klagomål. Och oavsett vilket så väljer ju inte ryttarna vad medierna väljer att skriva om, de svarar liksom bara på frågor :D men det lär ju vara så att han hoppas på att någon vill köpa loss Zuccero men låta honom stanna kvar.
Det är också en bra poäng, de behöll ju Casall tävlingskarriären ut så det är intressant att de vill sälja den här gången!

Min kommentar var ju mest kring varför vi eventuellt hör mer från RGB än de andra kring detta, men ja absolut, tror inte heller det var menat som ett klagomål. Och oavsett vilket så väljer ju inte ryttarna vad medierna väljer att skriva om, de svarar liksom bara på frågor :D men det lär ju vara så att han hoppas på att någon vill köpa loss Zuccero men låta honom stanna kvar.
Det är också en bra poäng, de behöll ju Casall tävlingskarriären ut så det är intressant att de vill sälja den här gången!
Casall hade ju iofs sponsorer för sportdelen, kanske nåt sånt som skulle behövas här också. Sen vet jag inte hur mycket hans allergier och känslighet kanske påverkar avelsvärdet också.

Jag fattar inte varför en vill avla på en hingst som har så stora problem med allergi att han missat starter pga det...

Jag fattar inte varför en vill avla på en hingst som har så stora problem med allergi att han missat starter pga det...
Håller helt med.
Det finns många fina friska hingstar att avla på.
Problem/skador/sjukdom får man alltid, förr eller senare.
Man ska inte avla på problem.

Bättre att kastrera och låta honom ägna sig åt sporten till 100%.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Rolf-Göran Bengtsson och Zuccero HV tog en överlägsen seger i torsdagens femstjärniga Grand Prix i Abu Dhabi. Segern kan bli deras sista...
Svar
1
· Visningar
180
Senast: Caoimhe
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Rolf-Göran Bengtsson och Zuccero är i storform och tog en Grand Prix-seger i Abu Dhabi på torsdagen. Framtiden är dock oviss för...
Svar
0
· Visningar
70
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det blev stolpe ut för det svenska laget vid premiären av årets League of Nations i Abu Dhabi – men Irland slog till med succé...
Svar
0
· Visningar
226
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Rolf-Göran Bengtsson visade sylvass form när han tog hem GP-segern under Longines League of Nations-meetinget i Abu Dhabi. Men det kan...
Svar
0
· Visningar
83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka