Just den aspekten gör mig kluven. Visst finns risker med passiv rökning (även om jag undrar inte rädslan och det upplevda obehaget är en större hälsorisk än den lilla mängd som i normala hyresfastigheter kan komma att behöva tas del av), visst luktar det apa och visst stör det.Precis, börjar reglera vad folk får göra hemma känns ju inte husdjurförbud m.m särskilt långt borta.
Men, det finns så mkt som stör och luktar illa. Själv avskyr jag doften av frityrolja, av ngn av kryddorna som ingår i viss matlagning av indisk typ, verkligen hatar doften av kattlåda så mkt att jag aldrig kommer skaffa katt igen osv och i vart fall vissa av dessa vandrar. Men ingreppet i folks frihet att leva är så svår för mig att motivera att jag ändå inte vill förbjuda ngt av detta.
Inte hjälper det att bo på landet heller kan jag trösta den falangen med. I stan stördes jag aldrig av tobaksrök. På landet: fan vad folk eldar. Röken ligger tungt över nejden vareviga helg, sticker i halsen och verkligen rökfyller både hus och bilar. Tusen ggr hellre blå Blend under fläkten än lövbränning.