Rökförbud i hyresrätter

Precis, börjar reglera vad folk får göra hemma känns ju inte husdjurförbud m.m särskilt långt borta.
Just den aspekten gör mig kluven. Visst finns risker med passiv rökning (även om jag undrar inte rädslan och det upplevda obehaget är en större hälsorisk än den lilla mängd som i normala hyresfastigheter kan komma att behöva tas del av), visst luktar det apa och visst stör det.
Men, det finns så mkt som stör och luktar illa. Själv avskyr jag doften av frityrolja, av ngn av kryddorna som ingår i viss matlagning av indisk typ, verkligen hatar doften av kattlåda så mkt att jag aldrig kommer skaffa katt igen osv och i vart fall vissa av dessa vandrar. Men ingreppet i folks frihet att leva är så svår för mig att motivera att jag ändå inte vill förbjuda ngt av detta.

Inte hjälper det att bo på landet heller kan jag trösta den falangen med. I stan stördes jag aldrig av tobaksrök. På landet: fan vad folk eldar. Röken ligger tungt över nejden vareviga helg, sticker i halsen och verkligen rökfyller både hus och bilar. Tusen ggr hellre blå Blend under fläkten än lövbränning.

:rofl:

Jag råkar vara ett stort fan av mycket danskt, smörrebröd, lök i fedt och grön tuborg. Drottningen är festlig också. Jag gillar typ allt utom kvinnosynen och invandrarskräcken.
Som tex det här att kvinnor förväntas genomgå sina förlossningar utan någon som helst smärtlindring.

Dessa bitarna gillar jag med, men konstiga regler om husdjur gillar jag inte. (De har ju förbjudna hundraser i Danmark med, sämsta lagen ever. Eller är det bara att de avlivar alla hundar som bits? Nu blev jag osäker, dumt iaf)
Både och. De har ju en ganska rejäl lista med förbjudna raser (där även bedlingtonterriern ingår, i alla fall lokalt på något område, under förklaringen att de använts till blodsport. ) och typ nolltollerans på naturligt hundbeteende.

Men måste nikotinister inta sitt nikotin på sämst möjliga sätt för de, och omgivningen?

Vill man ha sur tjärsmak på sin inhalator får man väl ha det.

Varför måste det vara tillåtet med tobaksrökning, alls?
Det är väl ändå nikotinet och pinnsugandet man är ute efter, inte cancern, stanken och tjära i lungorna?

Bäst för fastighetsägarna vore väl hyresgäster som beter sig som just som gäster. Men ännu är ju inte bostadspolitiken helt raderad, och då menar jag att bostäder är till för att bo i. Leva sina liv i. Hyresrätten som tex jag bor i, har man partner bott i sedan 1979. Jag föreställer mig att vi bor där resten av livet.

Min upplevelse av tråden är
- närmast stigmatisering av rökare (som liknar, men uttrycks grövre, hur en del pratade om vitlök när jag var barn)
- någon sorts idé om att vi som hyr våra lägenheter inte BOR där i samma mening som de som äger sina bostäder. Men det får vi nog räkna med att många av oss gör.

Jag har bott i hyresrätt hela mitt liv. Och jag anser mig inte ha samma rättigheter i "min" lägenhet som jag hade haft om jag hade köpt en villa. Självklart är det så! Mitt hem är inte lika mycket mitt som min kompis villa är hennes! Det ingår liksom i konceptet. Inget konstigt med det.

Men måste nikotinister inta sitt nikotin på sämst möjliga sätt för de, och omgivningen?

Vill man ha sur tjärsmak på sin inhalator får man väl ha det.

Varför måste det vara tillåtet med tobaksrökning, alls?
Det är väl ändå nikotinet och pinnsugandet man är ute efter, inte cancern, stanken och tjära i lungorna?
Det MÅSTE de ju inte - förstås. Men lika lite som jag MÅSTE få i mig min alkohol på mest kaloririka och fettinlagrande sätt (typ: kalla öl) så är det ju inte nikotinet i sig som är den största delen med rökningen skulle jag säga. Nu unnar jag mig sedan många år tillbaka endast viss fest- och semesterrökning men en god cigg till en kall margarita på en strand i Karibien går liksom inte att ersättas av ett tuggummi eller en inhalator (ens om de hade varit tillåtna överallt där, vilket de inte är). Eller en cigarr till ett gott glas lagrad rom.
På samma sätt antar jag som vi som har egna hästar i teorin hade kunnat få vårt intresse tillgodosett genom att rida ett par ggr i veckan på ridskola och resten av tiden jobba gratis som stallskötare men ändå väljer att lägga en normal månadslön på att ha egna fyrfotingar, människan vill inte alltid det som objektivt sett är lämpligast. Och det måste får vara okej tänker jag, inom lagens begränsningar.

Jag har bott i hyresrätt hela mitt liv. Och jag anser mig inte ha samma rättigheter i "min" lägenhet som jag hade haft om jag hade köpt en villa. Självklart är det så! Mitt hem är inte lika mycket mitt som min kompis villa är hennes! Det ingår liksom i konceptet. Inget konstigt med det.
Jag skrev inget om ägande. Jag skrev om hem, bostad.

Just den aspekten gör mig kluven. Visst finns risker med passiv rökning (även om jag undrar inte rädslan och det upplevda obehaget är en större hälsorisk än den lilla mängd som i normala hyresfastigheter kan komma att behöva tas del av), visst luktar det apa och visst stör det.
Där slår du huvudet på spiken. Alltför många icke-rökare tror på allvar att de utsätts för passiv rökning när de sitter bredvid en rökare på bussen, eftersom personen luktar rök. Om jag jobbade på Tobaksbolaget, skulle jag genomföra en upplysningskampanj om skillnaden mellan situationer som innebär passiv rökning, (som definitivt är skadligt), och situationer när någon luktar illa för att de luktar rök. Det skulle lindra en del helt obefogad hälsoångest.

Passiv rökning behöver man inte tolerera, men att omgivningen inte luktar som man skulle önska måste man stå ut med.

Som sagt var, pöbeln ska veta hut och sin plats!

Men det är ju så det är. Äger man inte sitt hem så har man mindre rättigheter än om man äger det. Hyr jag en bil så har jag mindre rättigheter gällande bilen än om jag äger den. Det betyder inte att hyresrätt är en mindre fin eller attraktiv boendeform än en villa som man själv äger. Jag skulle ALDRIG vilja äga ett hus! Inte en chans!! Jag älskar att bo i hyresrätt! Det passar mig jättebra. För mig är det frihet! Skulle känna mig instängd och fångad om jag ägde ett hus! Någon annan skulle absolut inte kunna tänka sig att bo i hyresrätt (och skulle kanske använda samma ord för att beskriva sin känsla). Men det är ju för att alla är olika och har olika syn på saker och ting. Alla boendeformer kommer med positiva och negativa saker. Så sluta med ditt snack om pöbeln! Det är en låg form av argumentation och det visar bara att du anser att olika boendeformer har olika värde. För mig har det inte det.

Nej. Det är det det inte är. Det finns klara begränsningar för hur hyresvärden får styra och ställa med de som bor i husen. Tack och lov.

Ja, men det finns saker man får göra i ett eget hus som man inte får göra i en hyresrätt. Det finns noga reglerat hur mycket man får störa sina grannar när man bor i en hyresrätt. Det finns oftast (iaf där jag bott och bor) en störningsjour dit man kan ringa om grannarna stör t.ex. har en högljudd fest sent på kvällen/natten. Man får inte ha en hund som skäller för mycket. Man får inte sätta på hög musik kl. 5 på morgonen för att man känner för det. Osv. Har man ett eget hus så kan man göra alla dessa sakerna. Man kan dessutom renovera precis hur man vill och ingen kan säga något om det. Det får man inte göra i hyresrätt. I de fall man får renovera själv i hyresrätt så måste man göra det fackmannamässigt annars får man ersätta när man flyttar ut. Renoverar man dåligt i en villa så får man mindre pengar vid en försäljning men det är ju ens egen business i så fall och det har ingen annan med att göra.

Men det är ju så det är. Äger man inte sitt hem så har man mindre rättigheter än om man äger det. Hyr jag en bil så har jag mindre rättigheter gällande bilen än om jag äger den. Det betyder inte att hyresrätt är en mindre fin eller attraktiv boendeform än en villa som man själv äger. Jag skulle ALDRIG vilja äga ett hus! Inte en chans!! Jag älskar att bo i hyresrätt! Det passar mig jättebra. För mig är det frihet! Skulle känna mig instängd och fångad om jag ägde ett hus! Någon annan skulle absolut inte kunna tänka sig att bo i hyresrätt (och skulle kanske använda samma ord för att beskriva sin känsla). Men det är ju för att alla är olika och har olika syn på saker och ting. Alla boendeformer kommer med positiva och negativa saker. Så sluta med ditt snack om pöbeln! Det är en låg form av argumentation och det visar bara att du anser att olika boendeformer har olika värde. För mig har det inte det.
Det handlar inte om vilket värde man ”tycker” att en boendeform har, det är en klassfråga. Lågutbildade och lågavlönade röker mer än högutbildade och högavlönade. Ditt tips till dem är alltså att de ska köpa sig ett hus? Har de inte bröd får de väl äta bakelser.

Det handlar inte om vilket värde man ”tycker” att en boendeform har, det är en klassfråga. Lågutbildade och lågavlönade röker mer än högutbildade och högavlönade. Ditt tips till dem är alltså att de ska köpa sig ett hus? Har de inte bröd får de väl äta bakelser.

Nä, jag säger att de får anpassa sig efter sina förutsättningar som alla andra. När man bor nära andra människor får man anpassa sig. Det är så livet är. Det är bara att acceptera. Ska den som är lågavlönad och lågutbildad och inte har råd att köpa ett eget hus inte få bo rökfritt bara för att grannen absolut måste röka i lägenheten och balkongen?

Är man rökare får man se till att ens rök inte stör andra.
Har man hund får man se till att den inte skäller för mycket hemma om man har grannar nära.
Tycker man om att lyssna på hög musik får man göra det på dagtid och inte tidiga morgnar/sena kvällar och nätter.
Bor man i ett villaområde med grannar nära inpå får man klippa gräsmattan kl. 11 en söndag istället för kl. 5 även om man själv skulle föredra kl. 5.

I alla sammanhang där man har kontakt med andra människor (frivilligt eller ofrivilligt) så måste man anpassa sig så att samarbetet människor emellan funkar så bra som möjligt.

Rökare måste ju också inse att röken är skadlig. Folk får gärna röka ihjäl sig om det är det de vill. Så länge det är vuxna människor får de göra hur de vill. Men rök inte så att andra nås av röken.

Nä, jag säger att de får anpassa sig efter sina förutsättningar som alla andra. När man bor nära andra människor får man anpassa sig. Det är så livet är. Det är bara att acceptera. Ska den som är lågavlönad och lågutbildad och inte har råd att köpa ett eget hus inte få bo rökfritt bara för att grannen absolut måste röka i lägenheten och balkongen?

Är man rökare får man se till att ens rök inte stör andra.
Har man hund får man se till att den inte skäller för mycket hemma om man har grannar nära.
Tycker man om att lyssna på hög musik får man göra det på dagtid och inte tidiga morgnar/sena kvällar och nätter.
Bor man i ett villaområde med grannar nära inpå får man klippa gräsmattan kl. 11 en söndag istället för kl. 5 även om man själv skulle föredra kl. 5.

I alla sammanhang där man har kontakt med andra människor (frivilligt eller ofrivilligt) så måste man anpassa sig så att samarbetet människor emellan funkar så bra som möjligt.

Rökare måste ju också inse att röken är skadlig. Folk får gärna röka ihjäl sig om det är det de vill. Så länge det är vuxna människor får de göra hur de vill. Men rök inte så att andra nås av röken.
Bor man nära andra människor så måste man anpassa sig, ja. Men du tänker att anpassningen ensidigt gäller rökare.

Jag har bara läst bråkdelar av den här sorgliga tråden. Men jag antar att den handlar om bostadsbolaget Poseidon i Göteborg.

”Från den 1 december kommer alla Poseidons lägenheter att hyras ut som rökfria. Det innebär att det råder rökförbud inne i lägenheter som hyrs ut från den 1 december 2018. På balkonger och uteplatser är det fortsatt tillåtet att röka, men vi kommer i de nya kontrakten förtydliga att det bara gäller så länge man inte stör grannarna.”

Jag undrar om inte många missat att rökarna hänvisas till balkonger och uteplatser. Och enligt min erfarenhet kan rök därifrån vara väldigt mycket med störande än den som kommer in genom ventilationen från andra lägenheter.

Dessutom, vad som menas med att störa vet vi inte. Sannolikt räcker det inte att man inte gillar att grannen röker på balkongen: https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/storning2/fragor-och-svar/far-man-roka-pa-balkongen/

Jag gissar alltså att konsekvensen av Poseidons beslut kommer att bli att balkongrökningen ökar, att den kommer upplevas som mer störande än rökning inomhus men att ”störning” kommer att bedömas på samma sätt som i dag - dvs, det ska mycket till innan fastighetsägaren kan göra något åt störningen.

Ja, men det finns saker man får göra i ett eget hus som man inte får göra i en hyresrätt. Det finns noga reglerat hur mycket man får störa sina grannar när man bor i en hyresrätt. Det finns oftast (iaf där jag bott och bor) en störningsjour dit man kan ringa om grannarna stör t.ex. har en högljudd fest sent på kvällen/natten. Man får inte ha en hund som skäller för mycket. Man får inte sätta på hög musik kl. 5 på morgonen för att man känner för det. Osv. Har man ett eget hus så kan man göra alla dessa sakerna. Man kan dessutom renovera precis hur man vill och ingen kan säga något om det. Det får man inte göra i hyresrätt. I de fall man får renovera själv i hyresrätt så måste man göra det fackmannamässigt annars får man ersätta när man flyttar ut. Renoverar man dåligt i en villa så får man mindre pengar vid en försäljning men det är ju ens egen business i så fall och det har ingen annan med att göra.
Ungefär som när man bor i BRF eller andelsägt hus/lägenhet m.a.o. Fast sådana har väl inte pöbeln råd med.

Bor man nära andra människor så måste man anpassa sig, ja. Men du tänker att anpassningen ensidigt gäller rökare.

Jag har bara läst bråkdelar av den här sorgliga tråden. Men jag antar att den handlar om bostadsbolaget Poseidon i Göteborg.

”Från den 1 december kommer alla Poseidons lägenheter att hyras ut som rökfria. Det innebär att det råder rökförbud inne i lägenheter som hyrs ut från den 1 december 2018. På balkonger och uteplatser är det fortsatt tillåtet att röka, men vi kommer i de nya kontrakten förtydliga att det bara gäller så länge man inte stör grannarna.”

Jag undrar om inte många missat att rökarna hänvisas till balkonger och uteplatser. Och enligt min erfarenhet kan rök därifrån vara väldigt mycket med störande än den som kommer in genom ventilationen från andra lägenheter.

Dessutom, vad som menas med att störa vet vi inte. Sannolikt räcker det inte att man inte gillar att grannen röker på balkongen: https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/storning2/fragor-och-svar/far-man-roka-pa-balkongen/

Jag gissar alltså att konsekvensen av Poseidons beslut kommer att bli att balkongrökningen ökar, att den kommer upplevas som mer störande än rökning inomhus men att ”störning” kommer att bedömas på samma sätt som i dag - dvs, det ska mycket till innan fastighetsägaren kan göra något åt störningen.
OBS att det bara gäller nya kontrakt.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
10 424
Senast: Hyacinth
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 336
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 929
Äldre Kära Seniorer, visa av livserfarenhet, jag har ett problem. Jag bor i hyresrätt, på bottenvåningen med fönstret precis vid porten...
Svar
17
· Visningar
2 097
Senast: Pia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV