Rök i munnen vid rotfyllning?

Saeta

Trådstartare
Jag är så jäkla stolt över mig själv att jag lyckades göra en rotfyllning idag! Jäklar vad rädd jag var innan, men med lite lugnande i kroppen och världens bästa tandläkare plus hygienist så gick det prima! Det enda som gjorde lite ont var när dom la bedövning :P typ.

Men nog om det. Jag var som sagt lite groggy så jag glömde fråga en grej, därför tänkte jag om någon här kanske har koll på det.

När dom har rensat rotkanalerna och lagt ner guttaperkan (som för övrigt måste vara världens fulaste ord) så tog dom något som typ brände bort något. Vad tusan gjorde dom då? Det var som att dom hade en tändsticka och släckte i vatten. Nu tror jag inte att det var en tändsticka. Men det kändes så. Det kom iallafall rök upp i näsan.

Någon som har en aning om vad det kan vara?
Någon som har varit med och sett hur en rotfyllning går till?
Jag har försökt googla och söka på youtube men hittar inget...

Och justja, hur lång tid efter brukar det göra ont? Tanden är ju "död" nu, men jag kan inte tugga på den tanden alls!
Får leva på Alvedon typ. Den är alltså bara känslig för tryck.

Tacksam för svar om ni vet :D
 
Senast ändrad:
Sv: Rök i munnen vid rotfyllning?

Är det förresten normalt att få feber efter en rotfyllning?
 
Sv: Rök i munnen vid rotfyllning?

Ahaa okej :) jag vart lite förvånad när det kom rök ur munnen :P
 
Sv: Rök i munnen vid rotfyllning?


:rofl: Är det ett riktigt ord ?!


Tror det är helt normalt med lite feber, när dom har varit i och grejat. Är febern kvar efter en dag eller så så kanske du ska kolla upp att det inte blivit infekterat.
 
Sv: Rök i munnen vid rotfyllning?

Jag har aldrig haft ont i själva tanden efter en rotfyllning. Ibland har tandköttet varit lite ömt men det har gått över snabbt. Är rotfyllningen klar eller ska det rensas en gång till och sättas permanent fyllning?

Febern skulle jag inte bry mig om. Du har väl feber och känner dig sjuk väldigt ofta? Blir febern väldigt hög eller sitter i väldigt länge bör du förstås kolla upp det.
 
Sv: Rök i munnen vid rotfyllning?

Jag har aldrig haft ont i själva tanden efter en rotfyllning. Ibland har tandköttet varit lite ömt men det har gått över snabbt. Är rotfyllningen klar eller ska det rensas en gång till och sättas permanent fyllning?

Febern skulle jag inte bry mig om. Du har väl feber och känner dig sjuk väldigt ofta? Blir febern väldigt hög eller sitter i väldigt länge bör du förstås kolla upp det.

Nej tanden är klar. Dom satte permanent fyllning så då borde den vara klar.
Jag kan inte tugga på den, inte ens mjuka saker som mjukt bröd eller kokta morötter. Tycker det är skumt eftersom tanden är död?

Då avvaktar jag med febern. Den är kvar men går att kontrollera med alvedon så det kanske inte ens beror på tanden :)
 
Sv: Rök i munnen vid rotfyllning?

:rofl: Är det ett riktigt ord ?!


Tror det är helt normalt med lite feber, när dom har varit i och grejat. Är febern kvar efter en dag eller så så kanske du ska kolla upp att det inte blivit infekterat.

Hahah veeeet, hur fult som helst!
Jag som redan var lite hög på Sobril började skratta hysteriskt när dom sa att dom skulle lägga i guttaperka. Haha :D
 
Sv: Rök i munnen vid rotfyllning?

Har rotfyllt två tänder, den ena var öm någon dag och sedan bra. Den andra var fruktansvärt ond nästan hela tiden och fick göras om typ fem gånger och två antibiotikakurer. Har du fortfarande väldigt ont om ett par dagar tycker jag du ska ringa tandläkaren och rådfråga.
 
Sv: Rök i munnen vid rotfyllning?

fast aven fast tanden ar do sa har dem ju grejsat nere i tandkottet dar roten var. Sa det trycker val pa dar nere. Jag skulle lata tanden vila ett tag om det gar.

Inglorion - som drog en visdoms tand igar (det var hemskt!), har en infektion vid visdomstanden pa andra sidan och dartil bet av den nya lagningen pa samma sida igar. Det ar jobbigt att inte kunna tugga pa vardera sida :crazy:
 
Sv: Rök i munnen vid rotfyllning?

Har rotfyllt två tänder, den ena var öm någon dag och sedan bra. Den andra var fruktansvärt ond nästan hela tiden och fick göras om typ fem gånger och två antibiotikakurer. Har du fortfarande väldigt ont om ett par dagar tycker jag du ska ringa tandläkaren och rådfråga.

Oj :O vad hemskt att tanden strulade så mycket. Stackare!
Tanden är lika öm idag och jag har feber fortfarande men då avvaktar jag ett par dagar!
 
Sv: Rök i munnen vid rotfyllning?

Sant. Var lite så jag tänkte. Så även fast tanden är död så har kanske nerverna bredvid irriterade eller så. Så då är det nog normalt att man har ont och är lite öm ett tag efter. Jag låter tanden vara så mycket jag kan, äter bara på ena sidan.

Men fy 17 vad hemskt att ha ont på båda sidorna samtidigt.
Hoppas det blir bättre snart :)
 
Sv: Rök i munnen vid rotfyllning?

Nerven i tanden är borta men du har ju fortfarande levande vävnad runt tanden. Och då menar jag käkben och inte tandkött. Tandköttet har du inte ner runt roten och rotspetsen för då hade tanden suttit helt löst, tanden sitter i käkbenet. Ingen har "grejsat" i tandköttet utan ner i rotkanalen i tanden och aldrig utanför tand och rotkanal.

Att vara öm är inte ovanligt men att vara så öm att du inte kan tugga är inte normalt, ring din tandläkare imorgon. Förhoppningsvis så enkelt att tanden kanske bara behöver justeras för att du biter för hårt på den nya fyllningen. Sedan även när tanden är smärtfri kan det kännas skumt att tugga på en rotfylld tand, finns de som tycker att det känns annorlunda och en del känner ingen skillnad alls.

När man rotfyller använder man först en "sealer" som är flytande guttaperka, sedan för man ner guttaperkapoints som ser ut som små nålar (enkelt förklarat, alternativt får du bildgoogla) och dessa är längre än själva tanden och smälts sedan av och då kan det ryka. Man förseglar även rotfyllningen nere i tanden med att värma upp den.

Hoppas din tand mår bättre snart :)
 
Sv: Rök i munnen vid rotfyllning?

Nerven i tanden är borta men du har ju fortfarande levande vävnad runt tanden. Och då menar jag käkben och inte tandkött. Tandköttet har du inte ner runt roten och rotspetsen för då hade tanden suttit helt löst, tanden sitter i käkbenet. Ingen har "grejsat" i tandköttet utan ner i rotkanalen i tanden och aldrig utanför tand och rotkanal.

Att vara öm är inte ovanligt men att vara så öm att du inte kan tugga är inte normalt, ring din tandläkare imorgon. Förhoppningsvis så enkelt att tanden kanske bara behöver justeras för att du biter för hårt på den nya fyllningen. Sedan även när tanden är smärtfri kan det kännas skumt att tugga på en rotfylld tand, finns de som tycker att det känns annorlunda och en del känner ingen skillnad alls.

När man rotfyller använder man först en "sealer" som är flytande guttaperka, sedan för man ner guttaperkapoints som ser ut som små nålar (enkelt förklarat, alternativt får du bildgoogla) och dessa är längre än själva tanden och smälts sedan av och då kan det ryka. Man förseglar även rotfyllningen nere i tanden med att värma upp den.

Hoppas din tand mår bättre snart :)

Tusen tack för ditt svar, vad intressant att läsa!
De där nålarna såg jag när dom tog nya röntgenbilder, sitter dom alltså kvar i tanden, eller är det något som dom tar bort när dom fyllt med guttaperka?

Hur som helst riktigt intressant. Jag har lite högre feber nu men det är ändå inte så farligt. Avvaktar och ser om det går över, kan ju vara för att jag känner att jag håller på att bli förkyld och att "läkningen" av tanden segar lite.
 
Sv: Rök i munnen vid rotfyllning?

Filarna/nålarna som används för att rensa ur tanden (ta bort nerven och göra rent ner i rotkanalen) använder man bara då under behandlingen och de sitter inte kvar utan det är guttaperka som sitter i tanden nu och ska vara där istället för nerv och blodkärl.
Guttaperka är en gummimassa.

Febern är troligen en kombination av förkylning och lite uppretat immunförsvar efter rotfyllningen om du nu känner att du har en förkylning som lurar i skuggorna.
 
Sv: Rök i munnen vid rotfyllning?

Filarna/nålarna som används för att rensa ur tanden (ta bort nerven och göra rent ner i rotkanalen) använder man bara då under behandlingen och de sitter inte kvar utan det är guttaperka som sitter i tanden nu och ska vara där istället för nerv och blodkärl.
Guttaperka är en gummimassa.

Febern är troligen en kombination av förkylning och lite uppretat immunförsvar efter rotfyllningen om du nu känner att du har en förkylning som lurar i skuggorna.

Tack igen för svar! :)
Det vart inte mycket av förkylningen, dock har jag fortfarande feber och fortfarande ont i tanden. Den har verkligen strulat sen dom lagade hålet. Jag kan inte ens tugga mjukt bröd utan att det gör ont, det typ ilar/smärtar. En superskum känsla. Borde jag höra av mig dit eller kan det fortfarande vara normalt att det gör ont att tugga på den?
 
Sv: Rök i munnen vid rotfyllning?

Ring! Ingen på ett internetforum kan veta hur din tand ser ut och vad som ska göras. I värsta fall blir det värre ju längre du väntar.
 
Sv: Rök i munnen vid rotfyllning?

Jag blir nästan alltid sjuk efter ett tandläkarbesök, börjar nästan tro att dom använder begagnade redskap. ;) haha
Så att du har feber tror jag beror på att dom grejjat kring nerver osv.

När jag rotfyllde (har för mig att den inte ens är permanent utan tillfällig (flera år tillfällig..)) så hade jag ont. Länge. Jag kunde knappt gapa på flera dagar så drack soppa genom sugrör och lutade huvudet åt vänster för att undvika tanden. När det onda släppt så pass att jag kunde gapa så började jag äta mjukt men undvek fortfarande tanden för att det gjorde megaont. Strålade i hela käken när jag tuggade.
Tog ca två-tre veckor innan jag var helt smärtfri men fortfarande idag så kan jag inte bita i hårda saker så som karameller med den tanden.

Var in pga smärtan en vecka efter fyllningen och propsade på en annan tandläkare som var superduktig. Han såg att jag hade en infektion under fyllningen samt att allt inte var utfyllt utan ett stort hålrum under. Fick en ny tid för att göra om, göra rätt.
Tandläkaren som gjorde det från början var chef.. :meh:

Så ring och be om en tid för att kolla så det står rätt till. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ jag har en tand som lagades för lite över ett år sen. Den behövdes enligt dåvarande tandläkare verkligen lagas. Jag hade inte ont alls...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 871
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 682
Senast: LenaH
·
Kropp & Själ Som ung vuxen gick jag aldrig till tandläkaren, men så småningom började jag gå hos en tandläkare som var bra. Enligt honom själv var...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 138
Senast: Magiana
·
Kropp & Själ Jag har påbörjat behandling för rotfyllning i en tand vilket har visat sig vara en betydligt mer plågsam upplevelse än tidigare...
Svar
6
· Visningar
1 959
Senast: Betsybabe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp