Bedövning hos tandläkaren

Jag drog ut en tand igår, en 7:a i nederkäken, alltså tanden framför visdomständerna. Jag är superpipig och jätterädd för tandläkaren (smärträdd med väldigt känsliga tänder) så jag bad om MYCKET bedövning och jag måste säga att hon var proffs på att bedöva, jag kände inte mycket av sprutan.

Enligt henne har man börjat skippa salvan innan bedövning, för den gör tandköttet skört och halt.

Jag hade ljugit om jag sagt att det inte blöder, det blöder fortfarande på mig. Men jag är sån, det blöder väldigt lätt i min mun. Jag är sydd med 4 stygn, det var svårt att få ut tanden, men stygnen är inget jag kände eller lider av alls.
 
Jag undrar om jag kanske behöver lustgas ändå för att klara av det. Och sällskap som kan köra bilen hem om jag är medtagen efteråt. Problemet är ju att hitta någon som kan följa med :(.
Har du fått lustgas innan? Som übermes hade jag rekommenderat det, om du fått det innan, för så himla kul är det ju inte. Utan att skrämma dig alltså, men jag vet hur det är att vara rädd.
 
Har du fått lustgas innan? Som übermes hade jag rekommenderat det, om du fått det innan, för så himla kul är det ju inte. Utan att skrämma dig alltså, men jag vet hur det är att vara rädd.

Den enda gången jag blivit gasad var när jag brutit benet. Då fick jag sniffa gas både i ambulansen och inne på akuten. Men jag vet inte vilken sorts gas det var. Hur som helst så blev jag till slut "släckt" av gasen när jag skulle gipsas.

Det här känns inte alls kul och jag har liksom inga problem att hålla mig för skratt. Hur kunde det bli så här? När jag var barn var jag inte alls så rädd för tandvård. Det har kommit senare. Men när jag var barn så hade jag å andra sidan aldrig hål heller. Tror jag fick den första vid 15-årsåldern.

Men blodrädslan har jag haft sedan jag var väldigt liten.

Jag har kollat upp möjligheten till att få lustgas och tror att jag behöver åka till Danderyd för att få det. Blä. Det är ganska långt hem sen.
 
Okej, ja det kan ju vara en förklaring till varför bedövning tar olika. Men jag har nog gjort lagningar i både över- och underkäken genom åren hos ordinarie tandis och jag har inget minne av att han någonsin lagt en sådan hästbedövning som jag fick idag.



Varför då? Är inte visdomständerna sämre redan från start eller har du en anatomi i munnen som motiverar att ta de andra i stället?
Enligt honom så är de inte sämre än de andra jag har, bara det att de är dolda än så länge (hoppas det håller i sig ;)) och då vill han hellre ge dem plats än ta bort dem då de framför tydligen är enklare att ta bort.
 
Den enda gången jag blivit gasad var när jag brutit benet. Då fick jag sniffa gas både i ambulansen och inne på akuten. Men jag vet inte vilken sorts gas det var. Hur som helst så blev jag till slut "släckt" av gasen när jag skulle gipsas.

Det här känns inte alls kul och jag har liksom inga problem att hålla mig för skratt. Hur kunde det bli så här? När jag var barn var jag inte alls så rädd för tandvård. Det har kommit senare. Men när jag var barn så hade jag å andra sidan aldrig hål heller. Tror jag fick den första vid 15-årsåldern.

Men blodrädslan har jag haft sedan jag var väldigt liten.

Jag har kollat upp möjligheten till att få lustgas och tror att jag behöver åka till Danderyd för att få det. Blä. Det är ganska långt hem sen.
Du kommer inte bara få lustgas sådär, det ska testas innan, vänjas in osv. Och det är bara vissa tandläkare som jobbar med lustgas. Däremot kan du få lugnande innan, premedicinering, som gör dig lullig.

Jag är inte rädd för blod, men som sagt superrädd för alla ingrepp som görs i tandläkarstolen. Jag var tvungen att ha med mig min faster som höll mig i handen hela tiden igår, och låg och grät en stund, av ren rädsla:o Men nåt blod såg jag inte, kände inte och såg inte förrän jag tog ut kompressen. Du borde kunna få med dig fler kompresser hem och byta utan att titta?
 
Okej, ja det kan ju vara en förklaring till varför bedövning tar olika. Men jag har nog gjort lagningar i både över- och underkäken genom åren hos ordinarie tandis och jag har inget minne av att han någonsin lagt en sådan hästbedövning som jag fick idag.

Ska man laga eller för den delen rotfylla så går det att bedöva med den tidigare omtalade wanden. Ska du dra ut en tand i underkäken krävs nästan en riktig bedövning i underkäken där du bedövar hela nerven.
Har man inte wanden på sin klinik så använder man alltid sig av en ledningsanestesi för rothinnebedövning (lokalbedövning av enstaka tand runt tanden ner i tandköttsfickan typ) är ingen höjdare.
Käkbenet är helt enkelt för kompakt i underkäken för att bedöva på annat sätt långt bak i munnen. Från fronten och bak till 4-5 tanden kan du lokalbedöva utan problem för då har nerven kommit ut och ligger utanför och inte i käkbenet.

Varför då? Är inte visdomständerna sämre redan från start eller har du en anatomi i munnen som motiverar att ta de andra i stället?

Nej det är en myt. Däremot ligger de ofta dumt till eftersom de oftast inte får plats på ett bra sätt.
 
Du kommer inte bara få lustgas sådär, det ska testas innan, vänjas in osv. Och det är bara vissa tandläkare som jobbar med lustgas. Däremot kan du få lugnande innan, premedicinering, som gör dig lullig.

Jag är inte rädd för blod, men som sagt superrädd för alla ingrepp som görs i tandläkarstolen. Jag var tvungen att ha med mig min faster som höll mig i handen hela tiden igår, och låg och grät en stund, av ren rädsla:o Men nåt blod såg jag inte, kände inte och såg inte förrän jag tog ut kompressen. Du borde kunna få med dig fler kompresser hem och byta utan att titta?

Okej.

Jag är faktiskt lite rädd för lugnande medicin också. Jag hade Atarax förut då jag hade problem med ångest och den gjorde kroppen "sladdrig", men jag var lika stressad som förut uppe i huvudet. Jag tyckte helt enkelt att jag tappade kontrollen med medicin.

Den tandutdragning jag gjort tidigare var som du beskriver och jag fick extra kompresser att byta med. Då hade jag sällskap med mig så det underlättade. Nu är jag bara helskärrad.

För några år sedan fick jag näsan knäckt av en häst och överlevde utan att ens svimma, så jag förstår inte riktigt varför jag ska vara så jäkla byxis nu. Jag har gått på kbt-terapi också för fobin, men ändå.... Jag tror en bidragande orsak till den ökade rädslan är att jag inte har något stöd omkring mig. Jag är så utlämnad till att klara allt själv, utstå hela behandlingen och sedan klara resan hem helt på egen hand och även ta hand om skiten med kompressbyten. Sedan är det ju den här grejen att jag inte kan gå till min ordinarie tandis :(.
 
Okej.

Jag är faktiskt lite rädd för lugnande medicin också. Jag hade Atarax förut då jag hade problem med ångest och den gjorde kroppen "sladdrig", men jag var lika stressad som förut uppe i huvudet. Jag tyckte helt enkelt att jag tappade kontrollen med medicin.

Den tandutdragning jag gjort tidigare var som du beskriver och jag fick extra kompresser att byta med. Då hade jag sällskap med mig så det underlättade. Nu är jag bara helskärrad.

För några år sedan fick jag näsan knäckt av en häst och överlevde utan att ens svimma, så jag förstår inte riktigt varför jag ska vara så jäkla byxis nu. Jag har gått på kbt-terapi också för fobin, men ändå.... Jag tror en bidragande orsak till den ökade rädslan är att jag inte har något stöd omkring mig. Jag är så utlämnad till att klara allt själv, utstå hela behandlingen och sedan klara resan hem helt på egen hand och även ta hand om skiten med kompressbyten. Sedan är det ju den här grejen att jag inte kan gå till min ordinarie tandis :(.
När är din vanliga tandis tillbaka? Hur akut är detta?

Grejen är att du kommer ju såklart klara det hur bra som helst. Men stressen innan ÄR skitjobbig, jag känner igen mig så väl. Sen efteråt är det ju uppenbart att det var onödigt att stressa upp sig, men det lyssnar inte reptilhjärnan på
 
När är din vanliga tandis tillbaka? Hur akut är detta?

Grejen är att du kommer ju såklart klara det hur bra som helst. Men stressen innan ÄR skitjobbig, jag känner igen mig så väl. Sen efteråt är det ju uppenbart att det var onödigt att stressa upp sig, men det lyssnar inte reptilhjärnan på

Den vattenskadade mottagningen lär vara stängd en månad till.

Jag har ont nu i skrivande stund så det är relativt akut. En månad lär jag inte kunna vänta. Jag hade ju hoppats på det med dagens lagning men hade inget flyt.
 
Den vattenskadade mottagningen lär vara stängd en månad till.

Jag har ont nu i skrivande stund så det är relativt akut. En månad lär jag inte kunna vänta. Jag hade ju hoppats på det med dagens lagning men hade inget flyt.
Den smärtan du har nu kommer försvinna så fort du tar bort tanden, så oroa dig inte. Ta en akuttid och gör det.
Sitt i väntrummet tills du känner att du kan gå hem, förklara att du har blodfobi så att de vet. Ta ledigt från jobbet den dagen.
 
Jag drog ut tänder för ett tag sedan, för första gången. Kan tycka det är obehagligt att se mitt eget blod. Jag gjorde helt enkelt så att jag sa till tandläkaren att jag inte ville se något med blod på (t.ex kompresser). Väl hemma spottade jag ut kompressen med stängda ögon och la in en ny medan jag blundade. Man kan faktiskt göra mycket med munnen under tiden man blundar :D
 
Som ung vuxen gick jag aldrig till tandläkaren, men så småningom började jag gå hos en tandläkare som var bra. Enligt honom själv var han världsbäst på bedövningar och jag höll med om det. Först bedövade han tandköttet med bedövningssalva och därefter satte han bedövningen och den tog precis exakt där den skull ta och jag fick behålla känseln i tungan och resten av käken. Enda nackdelen med hans bedövningar var att de tog lite tid att lägga så man låg ju där och undrade när tusan han skulle vara klar. Lite ont gjorde det trots allt.

Idag var jag tvungen att gå till en annan tandläkare eftersom min ordinarie tandis har en vattenskada på sin mottagning. Jag blev bedövad och herrejävlar vilken hästbedövning det var! Det var en sån jag minns från barndomen då kinden inklusive tungan blev helt väck. Den bedövningen lades också snabbare men gjorde mer ont att få.

När jag gått hos min ordinarie tandläkare har jag varit så glad över att utvecklingen av bedövningar gått framåt och att det räckt med att bedöva området runt tanden som ska behandlas. Det blev lite av chock att uppleva en bedövning så som den kändes i barndomen. Bedövningen hos ordinarie tandis är knappast placebo heller då han gjort rotfyllningar och dragit ute en tand utan att jag känt något.

Vad är det som avgör vilken typ av bedövning man får och finns det möjlighet att välja sådant själv? Har vi några tandvårdskunniga på forumet som har koll på det?
Om man lägger bedövning med en apparat som heter Wand så slipper du mandibularbedövningen (mandibularnerven) ner du är i underkäken, om du är uppe så lägger man infiltrationsanestesi!! Men det går faktiskt att slippa mandibular även utan Wand , den tandläkaren jag lägger intrapapillärt och kan exa 6:Or i uk ändå.
 
Om man lägger bedövning med en apparat som heter Wand så slipper du mandibularbedövningen (mandibularnerven) ner du är i underkäken, om du är uppe så lägger man infiltrationsanestesi!! Men det går faktiskt att slippa mandibular även utan Wand , den tandläkaren jag lägger intrapapillärt och kan exa 6:Or i uk ändå.

Det där lät som om du är i branchen :D. Jag begrep inte riktigt allt, ffa inte det sista, men jag behöver boka en akuttid i morgon :nailbiting: :down: och tandläkaren vet nog vad du pratar om ifall jag visar texten.
 
jag har inga visdomständer kvar. dom i överkäken var en barnlek att få utdragna. Bedövningen är hemsk att få tycker jag, men tänderna lossnade väldigt lätt och jag fick inga komplikationer. Dom tänderna drogs för att jag har väldigt trångt i munnen och hade en hemsk huvudvärk (som släppte inom några timmar efter att tänderna var ute).
Visdomständerna nere fick jag utdragna en i taget, en var trasig och jag hade ONT! men det onda släppte direkt tanden var ute. Den andra var inte lika trasig, men tillräckligt för att behöva dras. Inga problem där heller varken under eller efter tandläkarbesöket.
Har inte blött särskilt mycket, typ precis så att jag fått lite lite blodsmak i munnen, men inget värre än att det försvann med lite vatten. Jag är ändå en sån som blöder lätt och mycket... har jämt blåmärken och stick i fingret hos vårdcentralen slutar alltid med tredubbla plåster..
 
Jag har dragit en bunt tänder. Rejält med citanest bara så känner jag inget.

Inga problem efter men mån får ta det lite lugnt.

Idag ska jag till en ny tandis pga akut lagning och det tycker tom jag är jobbigt :(
 
Inget blod? Hur är det ens möjligt?

Jag nojjar ju redan av tanken på att det kan blöda, även om jag inte ser något. En tand har jag dragit tidigare och då blev det en krater kvar i tandköttet och jag har för mig att det blödde lite så jag gick med en tuss i truten ganska länge. Jag är helt garanterar den största fjollan som går på den här jorden :(.
Jag drog en tand strax före jul.Jag är också skräckslagen och reser långt för att träffa min tandläkare som är en av de få personer i världen jag litar på - alla kategorier.

Han lägger bedövning så det knappt känns att han lägger den. Och jag blir bedövad men inte förlamad. Det tog en stund att vicka ut tanden och jag fick en tuss i såret. Den skulle sitta i en timme och jag fick en till att ersätta den med. Jag tog ut den i bilen på väg hem och slängde ut en genom bilfönstret utan att titta på den :o

Jag blödde inte, mer än det som satt på tussen. Men det såg jag ju inte. Inget blod i munnen alls.
 
Nu har jag en tid bokad till i eftermiddag för nu ska tandjäveln ut. Jag har lyckats ordna med sällskap så jag kan slippa köra hem om jag inte är kapabel till det efteråt. Det blir i alla fall samma tandläkare som jag träffade igår och han fick ju trots allt godkänt.

Nu håller jag tummar och och tår att den bara släpper snyggt och fint. Vågar jag tror på det?
 
Nu har jag en tid bokad till i eftermiddag för nu ska tandjäveln ut. Jag har lyckats ordna med sällskap så jag kan slippa köra hem om jag inte är kapabel till det efteråt. Det blir i alla fall samma tandläkare som jag träffade igår och han fick ju trots allt godkänt.

Nu håller jag tummar och och tår att den bara släpper snyggt och fint. Vågar jag tror på det?
Såklart du kan tro på det!

Min tandis rekommenderade att jag sköljde (och sen svalde) munnen i VickyVatten efter två timmar, det var ganska skönt faktiskt. Och sen ska jag skölja morgon + kväll i sån där Hexident. Köp hem lite flytande föda (och glass!) så klarar du dig bra i kväll:) Och två alvedon och en ipren var sjätte timme, men du kanske har starkare grejer än så.
 
Om man lägger bedövning med en apparat som heter Wand så slipper du mandibularbedövningen (mandibularnerven) ner du är i underkäken, om du är uppe så lägger man infiltrationsanestesi!! Men det går faktiskt att slippa mandibular även utan Wand , den tandläkaren jag lägger intrapapillärt och kan exa 6:Or i uk ändå.

Du kanske inte ska använda fackspråk utanför jobbet ;) lättare att förstå för en oinitierad om du inte använder ord som intrapapillärt, exa mm.
Själv tabbade jag mig med ordet ledningsanestesi i min post utan att förklara ordet ;)
 
Nu har jag en tid bokad till i eftermiddag för nu ska tandjäveln ut. Jag har lyckats ordna med sällskap så jag kan slippa köra hem om jag inte är kapabel till det efteråt. Det blir i alla fall samma tandläkare som jag träffade igår och han fick ju trots allt godkänt.

Nu håller jag tummar och och tår att den bara släpper snyggt och fint. Vågar jag tror på det?
Håller tummarna för dig :) ! Man hör ju alla dessa skräckhistorier om visdomständer, men för mig var det faktiskt lätt som en plätt. De "ploppade" ut snabbt och jag hade inga som helst problem efteråt med värk eller dylikt.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 847
Senast: enough
·
Kropp & Själ Man får lov att skratta. Det gör jag egentligen. Det här är riktigt löjligt egentligen! Jag skäms! Jag tappade taget om hörlurarna på...
Svar
15
· Visningar
2 211
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 666
Senast: LenaH
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår kväll fick jag tandvärk. :wtf: Det var inte helt lätt att sova med värken och vid 3 vaknade jag och fick gå upp för att ta ett par...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp