Röntgen vid graviditet

Status
Stängd för vidare inlägg.

Glamoroza ox

Trådstartare
Jahapp!
Så var det dags för mina dumma frågor igen...:smirk:

Vet att man som gravid inte ska utsätta sig för röntgen pga strålningen...

Men VAD kan det bli för konsekvenser ?

Har googlat lite på ämnet men tyckte inte jag fick fram något svar på min fråga:(
 
Sv: Röntgen vid graviditet

Man vet ju inte exakt vilket organ det är som håller på att bildas just när man tar emot röntgenstrålningen. Strålningen i sig är ju ganska kraftfull och kan ju alltså orsaka fosterskador t.ex.

Tim borde ge ett mer utförligt svar, hon om någon kan svaret här... :D
 
Sv: Röntgen vid graviditet

Ja det vet man att man inte ska.

ALL röntgenstrålning innebär en risk. Det finns dels en stokastisk effekt vid små doser - alltså risken är mycket liten men slumpartad och när det drabbar kan det göra stor skada, dels en dosberoende effekt som ju ökar om det är just magen/bäckenet som röntgas och är beroende av metod/stråldos.

Man måste ha mycket stark indikation för att röntga under graviditet. Särskilt under de första 2/3 av den.

Finns det en undersökning som KAN vänta eller ersättas så gör man det.

Måste man röntga (tex vid benbrott, misstänkt propp i lungartärer etc) så begränsar man strålfält och sådant så mkt som möjligt. Obs att blyskydd över magen inte hjälper mer än psykologiskt...

Mot slutet är inte barnet lika känsligt och därför väntar man tex in i det längsta för de mammor som måste röntga lungorna för att utesluta att de kan smitta bebin med TBC.
 
Sv: Röntgen vid graviditet

Tack :bow: för svaren !

Silverkedjan:
Jag var faktiskt inne på den sidan du länkade till & läste den innan jag skrev tråden, men dels var jag så trött igår kväll att jag förmodligen inte fattade vad jag läste..

Och sen är det ju då lite medicinska ord/meningar som jag inte kan innebörden av
invasiva fetala diagnostiska förfaranden skulle medföra (t.ex. amniocentes)
Detta är ju några av dem :smirk: :confused:
 
Sv: Röntgen vid graviditet

Jag blev röntgad vintern- 01 strax innan jul. Upptäckte i mellandagarna att jag var gravid. Som om inte det var nog röntgades just mitt bäcken samt händer och fötter.
Har räknat ut att jag var på max dag 28 från sista mensens första dag. Jag har aldrig haft tätare än 32 dagar i en cykel.

Gossen är nu 4 år och ingen har än sålänge märkt någon avvikelse över huvud taget. :bow:


Gira vars bm och överläkare tog det hela med ro.....
 
Sv: Röntgen vid graviditet

Ja då är ju embryot så litet att om det skadas så dör det.

Och dog det inte så klarade det ju sig utan skador.
 
Sv: Röntgen vid graviditet

:bow: Jag tackar för ditt svar. Jag var ganska orolig där i mellandagarna då jag upptäckte min grav. Ringde in till BB och fick prata med läkare där som inte tyckte jag hade något att oroa mig för. Men han tyckte vi kunde göra ett ul ganska tidigt spec. som vi haft stora bekymmer med att få till grav. så extra stress över detta fanns ju.
Jag får tid till ul motsvarande i grav. v. 8. Genast utbrister jag; Men det är ju tvillingar. Bm ser väldigt fundersam ut och hämtar läkaren.
Det var två säckar varav i den ena fanns ett embryo stort som en tja bondböna el. nåt. Fostersäcken var rund medan den andra hade mindre säck och endast ett litet risgryn syntes i den. Har bestämt för mig att säcken inte var så fin till formen heller.
De ville inte säga om det var tvillingar eller ej. Men så många ul har jag gjort på häst, så de kunde inte gärna neka då jag konstaterade att det nog från början var två. Jag fick en ny tid för ul strax en månad senare och då var det bara en bebbe där.
I augusti föddes så sonen, frisk och kry. :bow:

Gira *funderar* hur är det med oss människor, hästar resorberar -gör människan i vissa fall det också el. är missfall med blödningar det som gäller?
 
Sv: Röntgen vid graviditet

Absolut att en tvilling kan tillbakabildas. Det är säkert vanligast att den liksom inte är fullständig från början. Sker det så tidigt behöver man inte märka något i form av blödning.

Fast embryot har också med sig en "näringssäck" som kan se ut som en extra bubbla så det är svårt att veta utan att ha sett "live".
 
Sv: Röntgen vid graviditet

jo jag förstår hur du menar vad gäller säck. Men det var ganska brett mellan de här två, den ena låg lite längre ner mot cervix och den andra lite mer ut mot ena "hornet". Torde vara så att den som var lite lägre är den som blev fullgången då man vid det vanliga ul konstaterade att moderkakan satt i framvägg och lågt. ;) Hade det varit ett sto så hade det inte varit något bekymmer med att klämma den ena om man säger så.
Nåväl det är som det är, men tycker sånt här är väldigt intressant.


Gira
 
Sv: Röntgen vid graviditet

Helt off topic jag vet, men frågan har dykt upp för mig senaste tiden. Hur ser DU på saken just vad gäller fostervattenprov? Jag vet ju att du fått barn efter 35(?) Vad jag förstår är det någonstans där i ålder som man brukar få förslag om detta. En gravid kvinna på 37-38 år - skulle du rekommendera att ta fostervattenprov?

Jag har läst lite och funnit statistik på att riskerna för ryggmärgsbråck och DS ökar till ungefär det dubbla när man är över 35. Men det är ju fortfarande ändå en rätt liten risk att barnet har någon skada. Men vad jag förstår är risken mindre att de råkar ut för något av själva provet än vad risken är att fostret ÄR skadat efter den åldern...

Jag har också läst om andra metoder att undersöka om det är något fel på fostret. Kan du/vet du något om dessa?
 
Sv: Röntgen vid graviditet

Nu är jag inte Tim men jag har själv gjort två fostervattensprov - det första pga att vi ville kolla en extra gång att allt som gick att kolla såg okej ut eftersom jag blev gravid bara några månader efter makens stålbehandling efter testikeltumör. Andra för att jag ville undvika, i den mån det är möjligt, att få ett handikappat/sjukt barn som nr 3, tätt efter de två andra (den äldsta var drygt 3 år när trean föddes).

Det är ju en risktagning oavsett om man väljer fvp eller inte. Man kan göra UL i vecka 12 så gör de en nackfettsuppskattning, heter det va? (Nupp). Visar DET på förhöjd risk så bör man kanske göra fvp också om man är orolig.
Man kan också ta ett moderkaksprov, som tas lite tidigare än fostervattensprovet.
Sen måste man nog tänka efter en eller tre gånger extra innan man gör provet så att man vet vad man ger sig in på. Har man för avsikt att göra abort om fostret är defekt, så kan det ju vara bra att veta innan man gör provet att i v 18, då svaren är definitiva, så känner man ofta sprattlande fosterrörelser - kan man ta bort det fostret då?
Och hur stor katastrof är det om man skulle få ett DS-barn eller ett barn med ryggmärgsbråck? Kan man leva med DET är ju fvp ganska överflödigt...

OM jag minns rätt så är det ungeför 1% risk att det går åt pipsvängen vid fvp.
 
Sv: Röntgen vid graviditet

Jag var 38 första gången och då rekommenderade man fostervattensprov eftersom jag blivit gravid med ICSI-metoden, dvs man hade sugit upp icke simmande spermier i en pipett och sedan injicerat dem i ägget.

Då har man ju ingen sortering på spermierna och kan teoretiskt få sådana med stora ovanliga kromosomavvikelser för att de inte gallrats bort i kapplöpningen.

Andra gången var jag en bit över 40 och ville inte förlora tid/känslor på att föda ett barn som ändå var dödsdömt.

Det har inte varit i första hand ett "vanligt" Downs syndrom som skrämt mig (min sambo sa en gång att ibland verkar det som att det är alla vi andra som har en kromosom för lite :D ) utan alla svåra komplikationer till det eller framför allt andra kromosomavvikelser som jag sett när jag gått på barnkliniken :cry: .

Det finns så många ANDRA skador man inte hör om eftersom de barnen inte lever länge.

Jag gjorde det sista provet sent i v 16 med en snabbsvarsmetod (FISH) som tog tre dagar. Säkrare att göra provet senare när det finns mkt fostervätska och väldigt bra att ha resultatet tills man ska göra det vanliga ultraljudet.

I en del landsting kan man ta blodprov i kombination med att mäta en spalt i nacken på ett tidigt ultraljud (NUPP) och få en sannolikhetsbedömning för hur stor risk det skulle vara att få ett barn med Downs syndrom. Då kan man gå vidare med fostervattensprov för dem med högre risk.

Man får inte glömma missfallsrisken vid fostervattensprovet. Den är ca 0,5% fast varierar med undersökarens skicklighet. I mitt landsting har man grym koll och centraliserat dessa prov till ett fåtal vana händer.
 
Sv: Röntgen vid graviditet

Man får inte glömma missfallsrisken vid fostervattensprovet. Den är ca 0,5% fast varierar med undersökarens skicklighet. I mitt landsting har man grym koll och centraliserat dessa prov till ett fåtal vana händer.

Till dig och ameo: tack för svar!

Som du säger ameo så måste man ju vara väldigt klar över vad man vill göra OM provet visar på något fel. Det är nog nupp-testet jag läst om som ett annat alternativ. (Eller kanske snarare som första steg innan man ev tar fvp).

Utifrån det du skriver ovan Silverkedjan så gäller det alltså att kanske kolla upp lite hur det funkar i ens eget landsting... så riskerna med själva provet är minimerade.

Tack för infon!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
734
Senast: igbest
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 106
Senast: Sesca
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 732
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
393
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp