Röntgen som visat fel

Karolina90

Trådstartare
Röntgade våran tik idag på dygn 50, dom såg 2 st…förstår ingenting, sist fick hon 3 st…så deppig just nu, någon som varit med om att röntgen visat fel? Att det ändå kommit ut fler även fast dom inte kunde se fler?
Missade tyvärr att ta bild på röntgenbilden
 
Tiken må vara frisk, men 2 rep 3 valpar på en hel labbe,känns som det är något fel någonstanns
Men att inte ha förmågan att avlossa så många ägg är ju knappast ett fel. Det är ju högst individuellt det där. Alla tikar ger inte mängder med valpar helt enkelt. Inget fel med det.
 
Jag frågade om det men veterinären sa nej det behöver inte vara så…
Nä det behöver inte vara det, men är det troligen och som uppfödare går ju en sådan tik ur avel och inte chansar man på att behålla en tikvalp heller då fertilitetsproblem kan nedärvas,är den dock ruskigt meriterad och har en utmärkt stamtavla där problemet inte finns bakåt, så hade jag kanske chansat
 
Nä det behöver inte vara det, men är det troligen och som uppfödare går ju en sådan tik ur avel och inte chansar man på att behålla en tikvalp heller då fertilitetsproblem kan nedärvas,är den dock ruskigt meriterad och har en utmärkt stamtavla där problemet inte finns bakåt, så hade jag kanske chansat
Men det är fortfarande inget sjukligt eller fel och det är inget problem annat än för en uppfödare som vill ha många valpar åt gången.
 
Det är väl absolut ett problem om fertiliteten minskar i en ras? Absolut att det inte behöver vara något konstigt om en tik vid ett tillfälle får ovanligt få valpar, men om det sker upprepade gånger hade iaf jag blivit orolig.
Men det har ju inte med det att göra, tiken blir ju dräktig, ger bara inte hur många valpar som helst åt gången. Det är inte alla som ger sisådär 10 åt gången, fortfarande inget fel på tiken för det.
 
Röntgade våran tik idag på dygn 50, dom såg 2 st…förstår ingenting, sist fick hon 3 st…så deppig just nu, någon som varit med om att röntgen visat fel? Att det ändå kommit ut fler även fast dom inte kunde se fler?
Missade tyvärr att ta bild på röntgenbilden

Progesterontestade ni vid parning?
Annars skulle jag gissa till 95% att problemet ligger där, om hon själv kommer från en tiklinje med normalstora kullar.
Parat vid fel tidpunkt, helt enkelt.
 
Få valpar betyder inte alltid fertilitetsproblem. Precis som andra varit inne på så kan man ha parat vid fel tid. Det kan också bero på hanen. Kullen kan också ha varit större från början men av någon anledning resorberat. Vet många tikar som gett nån eller två stora kullar och nån med enstaka valp och även tvärt om.
 
Få valpar betyder inte alltid fertilitetsproblem. Precis som andra varit inne på så kan man ha parat vid fel tid. Det kan också bero på hanen. Kullen kan också ha varit större från början men av någon anledning resorberat. Vet många tikar som gett nån eller två stora kullar och nån med enstaka valp och även tvärt om.

Exakt. Det kan också vara en infektion hos tiken, mykoplasma t ex. Eller en go prostatainfektion som ger dåliga spermier (och i värsta fall en livmoderinflammation dessutom…).
 
Tiken må vara frisk, men 2 rep 3 valpar på en hel labbe,känns som det är något fel någonstanns
Jag frågade om det men veterinären sa nej det behöver inte vara så
Exakt. Det kan också vara en infektion hos tiken, mykoplasma t ex. Eller en go prostatainfektion som ger dåliga spermier (och i värsta fall e
Progesterontestade ni vid parning?
Annars skulle jag gissa till 95% att problemet ligger där, om hon själv kommer från en tiklinje med normalstora kullar.
Parat vid fel tidpunkt, helt enkelt.
progwstwronprovet visade 63,5> men det kan vara möjligt att det var för sent då det var på dygn 19 typ, sist parade vi dygn 13-16 och fick 3 valpar men då togs inget progesteronprov
 
Exakt. Det kan också vara en infektion hos tiken, mykoplasma t ex. Eller en go prostatainfektion som ger dåliga spermier (och i värsta fall en livmoderinflammation dessutom…).
Det sistnämnda förutsätter ju att det är samma hane och det misstänker jag att det inte är om man bara fick 3 i förra kullen, för hanen brukar vara det första det skylls på
 
Skulle tro exakt samma.
Progesterontestade ni vid parning?
Annars skulle jag gissa till 95% att problemet ligger där, om hon själv kommer från en tiklinje med normalstora kullar.
Parat vid fel tidpunkt, helt enkelt.
Hon kommer från en stor kull och inga konstigheter bakom heller, Progesteronprovet denna gång låg på 63,5> dock tror jag att det kanske var sent ute, dygn 19-20 typ förra parningen parade vi på dygn 13-16 och fick 3 valpar…men då progwsterontestade vi inte den gången
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
1 026
Senast: Karolina90
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
675
Senast: ryujaneiro
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
559
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp