Röntgen... många frågor!

Sv: Röntgen... många frågor!

För MIG är det under 50 000 k, för andra kan det vara både lägre och högre. Det är nog upp till privatekonomin.
 
Sv: Röntgen... många frågor!

Hej!

Du som köpare har ju inte så mycket att förlora på en röntgen, det är ju säljaren som kan råka illa ut. Om du hittar någonting på röntgen som inte säljaren kände till och du drar dig ur affären står ju säljaren med en häst med minskat värde.

Veterinärvårdsdelen borde du kunna höja utan veterinärintyg. Om jag var du skulle jag röntga hästen.
 
Sv: Röntgen... många frågor!

Fast i mina ögon har en köpare faktiskt en del att förlora. Med röntgenförändringar kan du gå miste om en jättetrevlig häst som håller till ändamålet, bara för att det inte går att försäkra den...
 
Sv: Röntgen... många frågor!

Jag skulle nog se det som så att om jag köper en äldre häst som är igång ungefär på den nivån jag tänkt, är försäkrad för köpebeloppet och funkar utan problem så skulle jag nog inte vilja röntga. Man vet aldrig vad man kan hitta, och förutom ev reservationer på försäkring så kan det sätta sig i huvudet på en själv också, att man inbillar sig problem som inte finns.
Däremot, om jag skulle köpa unghäst igen, så skulle jag kräva röntgen. Eftersom den inte är "testad" för sin hållbarhet än så vet man ju inte om ev röntgenfynd orsakar problem när man kräver lite jobb av hästen. Har ju nu en fyraåring som jag köpte som ettåring (för ung för att vara nån mening att röntga vid köpet då... dessutom doldafelförsäkrad:) ), som vi hittade en benbit på vid kontrollröntgen som treåring. Han är nu opererad och fräsch, men den där biten sitter och spökar i bakhuvudet på mig... Sp, ska jag köpa oprövad unghäst igen ska jag veta att den är HEL, det är ju liksom förutsättningen för att det ska funka. Halta/sjuka blir dom ändå:smirk: , jag behöver inte köpa mig ev problem i onödan.
 
Sv: Röntgen... många frågor!

Fjallis skrev:
Hej!

Du som köpare har ju inte så mycket att förlora på en röntgen, det är ju säljaren som kan råka illa ut. Om du hittar någonting på röntgen som inte säljaren kände till och du drar dig ur affären står ju säljaren med en häst med minskat värde.

Veterinärvårdsdelen borde du kunna höja utan veterinärintyg. Om jag var du skulle jag röntga hästen.

Har nu bestämt mig för att göra en exp röntgen, hästen ju lite till åren och har mest varit skogsriden de senaste åren, inte tränad som jag bla vill göra, vill hellre veta och riskera att jag går miste om en trevlig häst. Finns ju fler trevliga hästar, fast de kan ta tid att hitta tyvär... Fast nu börjar jag ju tycka lite synd om säljaren om vi skulle hitta ngt...

Vilka toppensvar, riktigt bra, har lärt mig mycket! Tack alla!
 

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
1 495
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
3 675
Hästmänniskan Hej! Jag har en häst hos mig för vidare köp. "Provmånaderna" är snart förbi och det är dags för köp. Hästen var halt hos tidigare...
Svar
5
· Visningar
867
Senast: Ajda
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp