Röntgen... många frågor!

H

High Noon

Vill röntga benen på mitt tilltänkta köp. Heter det ngt särskilt?

Är det värt att ta ryggen också? Ni som gjort det, vad har de hittat?

Vad innebär exportröntgen? Vad innebär friröntgen?
Breredd att lägga ca 2-3000kr på kalaset.
 
Sv: Röntgen... många frågor!

Skulle råda att göra en exportröntgen.
Ryggen tycker jag inte är nödvändigt om inte hästen har ont där. Risken är att man ser någon antydan till Kissing Spines och då får man massor med försäkringsproblem. Dessutom har väldigt många hästar i dagens läge (tror det ligger på ca 25%) KS (mer eller mindre) som inte har och aldrig kommer att få problem med det.

Lycka till.
 
Sv: Röntgen... många frågor!

när jag sålde min ponny ville köparna ha exportröngten

När jag köpte min häst var röntgad mer lr mindre överallt redan eftersom han var operared för lös benbit
 
Sv: Röntgen... många frågor!

Exportröntgen innebär falanger (kotled o neråt) fram, falanger+has+knän bak. Alltså inte knän fram. Tror det kostade ca 2000 +moms på ATG-klinik förra året. Då tillkommer klinikavgift plus ev sedering.
Friröntgen innebär att hästen är fri från förändringar i de leder man röntgat.
 
Sv: Röntgen... många frågor!

Tack alla! :) Vad skönt att få begreppen utredda!
Tar nog bara exportröngen då. :d
 
Sv: Röntgen... många frågor!

Hade nog klinikbesiktigat och hört vad veterinären rekommenderar för plåtar. Jag hade ju definitivt velat se framknäna om jag ö h t skulle ta några plåtar.

Får du röntga för säjaren?
 
Sv: Röntgen... många frågor!

vadå får för säljaren?? som köpare har man rätt att undersöka hästen väl?? hon betalar ju själv dessutom ..
 
Sv: Röntgen... många frågor!

Lovisaleonora_ skrev:
Hade nog klinikbesiktigat och hört vad veterinären rekommenderar för plåtar. Jag hade ju definitivt velat se framknäna om jag ö h t skulle ta några plåtar.

Får du röntga för säjaren?

Hu, nu blir jag nervös... framknäna... Vad kan man hitta för spännande där? hästen är ca 10år

Det är ok för säljaren att jag röntgar.
 
Sv: Röntgen... många frågor!

kl

Exportröntgen kan betyda olika saker på olika kliniker.
Det finns inte någon enhetlig mall som alla veterinärer ska gå efter.
 
Sv: Röntgen... många frågor!

Som säljare tillåter jag inte röntgen på hästar som går genom klinikbesiktning ua och är till salu för mindre summor.
 
Sv: Röntgen... många frågor!

varför inte? Alltså betyder det att du förhindrar köparen från att fullfölja sin s.k undersökningsplikt. Skulle jag vilja röntga (har inte hänt än då jag köpt hästar för s.k mindre summor) och säljaren sa nej så skulle iaf jag tro att denne har något att dölja och tacka för mig.
 
Sv: Röntgen... många frågor!

då hade jag aldrig köpt en häst av dig,...vad spelar det för roll om hästen röntgas???
Då vet man iaf att där inte är *fel*

Får man inte röntga hästen så är säljaren för mig oseriös lr har ngt att dölja
 
Sv: Röntgen... många frågor!

Det är inte alltid en fördel att röntga, jag håller med!

Om hästen inte är värd stora summor varför röntga om hästen är ua på böjprovet? Det kan ge problem med försäkringen. Om du har ett veterinärintyg där böjprovet är ua kan du försäkra/höja försäkringen utan reservationer.

Om du röntgar kan du hitta en förändring som hästen ALDRIG kommer att få problem med, tex en lös benbit och VIPS; reservation på försäkringen och hästens värde sjunker...

Därför förstår jag säljare, som säljer hästar under ca 80000 kr som inte vill att hästen ska röntgas.
 
Sv: Röntgen... många frågor!

*knapplån*

Men hur är det egentligen med röntgenfynd och reservationer i försäkringen?

Är det inte så att om befintlig försäkring tas över av den nye ägaren så blir det inga reservationer? Ska man däremot försäkra upp hästen kan det naturligtvis bli problem om man har röntgat och hittat förändringar.

Så det är med andra ord "riskfritt" att röntga som en del i besiktningen om man inte har några planer på att ändra i försäkringen. Eller?
 
Sv: Röntgen... många frågor!

Ja, om man inte vill ändra försäkringen kan man röntga utan större risk. Men om den nya ägaren vill höja försäkringen är det inte lika smart.

Om hästen visar reaktioner på böjprovet ger det ju också reservation på den delen man höjer. Är hästen däremot ua på böjprov och man vill höja försäkringen skulle inte jag röntga hästen, om det inte är en DYR häst man köper.
 
Sv: Röntgen... många frågor!

Oj, mycket att fundera över....
jag kommer att vilja försäkra upp hästen till ren A1 och i kontraktet står det att det måste jag kunna göra utan reservationer...för att jag ska köpa.
vad har jag att förlora på att göra en exportröntgen?
 
Sv: Röntgen... många frågor!

Vad har hasten för försäkring nu? Är du nöjd med livförsäkringsbeloppet?
 
Sv: Röntgen... många frågor!

Fjallis skrev:
Vad har hasten för försäkring nu? Är du nöjd med livförsäkringsbeloppet?
Nu A4, jag är nöjd med livförsäkringsbeloppet, men inte med veterinärvården
 
Sv: Röntgen... många frågor!

suisyola skrev:
..vad spelar det för roll om hästen röntgas???

En häst som är igång, som går igenom en seriös besiktning ua, men som har röntgenfynd går inte att sälja. Den går inte att försäkra för den köpare som är intresserd (inte utan reservation).

Som säljare står jag med en häst som fungerar utmärkt för sitt ändamål, men som i princip är osäljbar p g a fel som i praktiken aldrig behöver ha någon betydelse. Men som köpare hade jag aldrig gått in i en affär med försäkringsreservationer.

I den prisklass jag gör mig är jag hellre "ovetande" om eventuella defekter som inte gör sig påminda på en häst i gång.

P.S Ingen fara, jag hade aldrig sålt till dig...
 
Sv: Röntgen... många frågor!

Lovisaleonora_ skrev:
Som säljare tillåter jag inte röntgen på hästar som går genom klinikbesiktning ua och är till salu för mindre summor.


Vad är mindre summor? :confused:

Har varit och kollat på hästar för både 30 000kr och 80 000kr där ingen av ägarna (privat och företag) har protesterat mot en exportröntgen.
 

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
1 495
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
3 675
Hästmänniskan Hej! Jag har en häst hos mig för vidare köp. "Provmånaderna" är snart förbi och det är dags för köp. Hästen var halt hos tidigare...
Svar
5
· Visningar
867
Senast: Ajda
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Mörka fläckar på magen
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp