Rökning och andra gifter under graviditet.

Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Förklara gärna för mig, för hur det än är så skrivs det ju en hel del om alla miljöovänliga gifter som släpps ut.
Som jag har förstått det så är miljön vi lever i till största del det som ligger bakom astma, allergier, cancer osv.

Jag diskuterar mer än gärna miljöproblem och vad olika kemikalier gör med vår och djurens hälsa.

Men jag ser ingen anledning att ställa detta mot rökning! Det låter alltför mycket som en dålig bortförklaring för att få röka.

Att rökning inte är bra för någon är ju ganska snabbt konstaterat. Därefter kan vi diskutera vad man mer kan göra för att skydda sig, sitt foster/barn och alla andra varelser på jorden. Varför vill du tvunget dra in rökningen i diskussionen?
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Men jag ser ingen anledning att ställa detta mot rökning! Det låter alltför mycket som en dålig bortförklaring för att få röka.
Varför vill du tvunget dra in rökningen i diskussionen?

Det förklarade jag i ett tidigare inlägg, både gällande de vännerna jag nämnde och den ofta massiva "jakten" på de som röker under graviditeten.

Och som jag även skrivit så tycker jag visst man kan ställa olika gifter mot varandra, gift som gift även om det ena kan vara farligare än det andra.

Och att mina tankar skulle ligga till grund för att få röka under en graviditet har jag även förklarat innan att det inte handlar om.

Inte någonstans har jag skrivit att det är okej att röka under graviditet.

Och eftersom rökningen och andra gifter var det som fick mig att starta tråden (se även "överskriften"), så blir det ju naturligt att även i resterande av tråden att jag nämner rökningen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Jag tror faktiskt inte att det dog så många flera, men det beror på att trafiken var mycket lugnare. Färre bilar, långsammare bilar lugnare rytm.
Jag är rätt övertygad om att det dog flera på tiden utan cykelhjälmar, bilbarnstolar och flytvästar. Det kanske inte var mängder, men säkert tillräckligt många. Annars skulle väl aldrig skydden tagits fram?

Men du har nog rätt i att det skulle dö många FLER barn som cyklar idag om de cyklade utan hjälm än vad som dog på 70-talet utan hjälm. Just för att trafiken är värre.

Jag tror dock att det finns problem med alla dessa skyddsutstyrslar och den är mental - skydd = osårbar och det är farligt. Man måste ju vara lika försiktig trots skydden.
Fast är det inte liksom rätt mänskligt; speciellt bland barn; att tro att de är osårbara oavsett skyddsutrustning? Det är ju liksom det som är hela dilemmat med barn - att de inte begriper risker på samma sätt som vuxna.
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Visst är det mänskligt. Och det gäller inte bara barn utan även vuxna.

Jag är lite fascinerad av hur barn är så totalskyddade från olyckor mentalt att när de ramlar av en häst så blir de helt förstörda, och inte bara ungen som har trillat utan även alla kompisar. Varför ? Jag *tror* att det är den mentala jag-är-osårbar grejen som slår till. Och eftersom man är osårbar så kan inte en olycka heller hända. De blir chockade.
När jag var yngre och red på riskola så ramlades det av helvilt och det var liksom inget mer med det...
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

En anna grej. Apropå simkunnighet och flytvästar.

Min svärfar bodde på västkusten och i början/mitten på 50-talet så fick han i uppgift av simfrämjandet att lära barnen simma. Det gick väldigt trögt, föräldrarna (företrädesvis fiskare) var ganska ointresserade av att lära sig och barnen att simma. Anledningen var helt enkelt att det var bättre att drunkna snabbt än att frysa ihjäl....märkligt va.
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Jag tycker personligen att en mamma som röker när hon är gravid borde ha en smäll, det är ju det hon gör- misshandlar sitt ofödda barn! Visst- det är inte säkert att bebisen mår dåligt när den kommer ut men, men efter rökning kan visa sig efter flera år i och med te x läs och skrivsvårigheter. Kul att veta att mitt dåliga uppförande har gett mitt barn men för livet men det verkar som att mammor som rökt inte alls kopplar samman deras rökning med att barnen får men senare i livet.
Nej, jag förstår inte hur man kan utsätta det bästa man har för detta!
Rökning, alkohol osv kan man ju dessutom välja om man vill utsätta sig för, att bo i Stockholm kan man ju kanske inte direkt välja om man har jobb osv men de flesta vill väl bo utanför Stockholm när de får barn i lugnare miljö, inte så mycket trafik, billigare villor osv och då kommer man ju ifrån avgaserna lite.

Jag kan verkligen hålla med om att barnen är nästan för skyddade nuförtiden, men återigen- man kan själv välja och hellre har jag ett skyddat barn än ett rök och alkoholskadat!
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Intressant - har du källhänvisning på detta ?

Den statistisken skulle jag mer än gärna se. Samt hur populatioinen ser ut överhuvudtaget om det finns en tredje faktor som faktiskt kan spela roll.
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

En anna grej. Apropå simkunnighet och flytvästar.

Min svärfar bodde på västkusten och i början/mitten på 50-talet så fick han i uppgift av simfrämjandet att lära barnen simma. Det gick väldigt trögt, föräldrarna (företrädesvis fiskare) var ganska ointresserade av att lära sig och barnen att simma. Anledningen var helt enkelt att det var bättre att drunkna snabbt än att frysa ihjäl....märkligt va.

Intressant...

Jag har haft en fd svärfar som sa till sina barn att "låt ungarna leka vid bäcken. Det fick vi göra förr och vi lärde oss något när vi ramlade i" (detta angående att en av döttrarna inte ville att 3åringen skulle leka precis vid den djupa, strömmande bäcken). :crazy:
Jojo, tänkte jag, de som drunknade; jag undrar vad de lärde sig? :smirk:
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Jag hittar:
http://www.tv4.se/nyheterna/artikel.aspx?ID=401640&CID=33&MC=19
Jag orkar inte leta upp själva undersökningen just nu.
Eftersom jag minns en diskussion runt detta när jag läste på om neuropsykiatriska funktionshinder.
Det finns väl inga fullständiga bevis ännu utan en del antagande genom uteslutningsmetoden.
Nu är det väl så med en del annat att enbart en sak är orsak men flera bäckar kan bli en jätteflod.
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Jag tycker att det räcker med vetskapen OM att det KAN skada mitt ofödda barn...

Det räcker gott och väl för att låta bli sådana saker som man kan undvika!
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Kan tala om att min mamma har rökt genom hela graviditeter och barnen har bara blivit mindre och fötts tidigare och tidigare.
Den sista på 1700 g och 40 cm igångsatt pga av att moderkakan slutade funka. Den funkade inte hela tiden ut med någon av mina tre sista syskon.
Man kan ju sia om varför.

Angående röka i bil så gjorde min mamma det och jag hatade det. Det luktade otroligt äckligt. Jag andades i tröjan genom munnen.
Pipa som min farfar rökte när jag var rätt lite luktade däremot gott. Hur nyttigt det sedan var är diskuterbart.
Allergier och astma är ju lite svårt eftersom min mamma har det båda men min mormor gick bort innan hon var 65 år pga rökning. Hennes 2 sista är skulle jag inte önska någon. Fy katten för att leva så där.
Senaste forkning visar faktiskt att det hjälper inte att lägga ner rökningen för att förebygga lungcancer :(
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Jag har inte förnekat att rökning under graviditet är förkastligt.

Det är inte det jag hakar upp mig på utan att en massa skit barnen kan råka ut för som kan hänvisas till rökande föräldrar -

Vad det gäller länken tillk tv4 javisst fine, men det kan fortfarande finns en ytterligare faktor, tex att föräldrarna själva har neurotjohejsan problem och att det är vanligare att de med den typen av problem röker - get my point ? Alltså vilket ger problemet rökande förälder eller ngt annat ?

(detta exempel var lite taget ur luften eftersom jag inte har studerat just den där populationen...)
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Jag förstår inte riktigt vad du surrar om faktiskt...

( är dock väldigt trött efter en jäkla dag )

Alltså det finns MASSOR av saker som ÄR farliga, men jag förstår verkligen inte grejen med att röka när man är gravid..

Jag får inte in det i mitt huvud, hur mycket jag än försöker..

Sedan att barnen kan ta skada av en massa annat också föringar väl inte att det finns RISK att barnet skadas av att röka?

Varför chansa bara för att det finns annat som barnet också kan ta skada av ?
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Ja, du verkar förvirrad !

Jag har inte någonstans skrivit att rökning är oskadligt.

Jag är mer ute efter hur statistik kan vridas och vändas och passa de syften man vill. Men skitsamma.
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Nej jag citerade inte dig heller, ber om ursäkt om du tolkade mitt inlägg som att jag kritiserade dig personligen.


Det är inte det jag hakar upp mig på utan att en massa skit barnen kan råka ut för som kan hänvisas till rökande föräldrar

Det var lite det här jag svarade på, ja visst jag kan hålla med om att det blir snevridet när man skyller ALLT på den rökande mamman utan att ha belägg för påståendet..

Men samtidigt så vet man att det KAN ha varit orsaken, så hm ja det är en ganska komplex fråga..
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Jag hittar:
http://www.tv4.se/nyheterna/artikel.aspx?ID=401640&CID=33&MC=19
Jag orkar inte leta upp själva undersökningen just nu.
Eftersom jag minns en diskussion runt detta när jag läste på om neuropsykiatriska funktionshinder.
Det finns väl inga fullständiga bevis ännu utan en del antagande genom uteslutningsmetoden.
Nu är det väl så med en del annat att enbart en sak är orsak men flera bäckar kan bli en jätteflod.

De räknar med att ca 10% av de som har adhd och det inte finns en ärtflighet från föräldrarna KAN det finnas risk att det beror på rökning, komplicerad förlossning, hårt slag i huvudet bla.

Min adhd KAN alltså bero på att min mamma rökte under graviditeten, men det är mycket troligare att det är ett arv.

OT, det är en ljuvlig användar bild du har :love:
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Jag har inte förnekat att rökning under graviditet är förkastligt.

Det är inte det jag hakar upp mig på utan att en massa skit barnen kan råka ut för som kan hänvisas till rökande föräldrar -

Vad det gäller länken tillk tv4 javisst fine, men det kan fortfarande finns en ytterligare faktor, tex att föräldrarna själva har neurotjohejsan problem och att det är vanligare att de med den typen av problem röker - get my point ? Alltså vilket ger problemet rökande förälder eller ngt annat ?

(detta exempel var lite taget ur luften eftersom jag inte har studerat just den där populationen...)

Det senaste jag läste i Attentions medlemstidning är att av oss som har adhd så är det 70-80% ärtfligheten som "styr", 10% av det som jag räknade upp i svaret ovan. De andra procenten som "blir över" kunde jag inte hitta.

Så har man i mitt fall en rökande mamma så ligger procenten på varför jag fått adhd betydligt högre mot att det är ärtfligt (från pappa) än att det är rökningen som har gjort att jag har adhd.

Och JA, det snarare ovanligt att en människa med adhd inte röker eller har annat missbruk.
Nikotinet är centralstimulerande och lugnande för en människa med adhd precis som amfetemin är det.

Eftersom jag inte visste att jag har adhd förrän jag var 35år så ser jag att nikotinet kanske har "räddat" mig - självmedicinering utan att veta om det.
 
Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp