Rökning och andra gifter under graviditet.

Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

--------------------------------------------------------------------------------
Jag tror tyvärr att vi numera har nya namn på gamla fenomen.
Jag tror inte att det är ett dugg skillnad.

Därmot så BORDE de barn som växer upp idag vara friskare eftersom dagens föräldrar är mer medvetna.

Medvetna?Ja men folk verkar ju vifta bort fakta bara för att förvara sin rätt att röka,festa m.m.
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Det har inte jag upplevt - visst finns det ett fåtal, men de allra flesta är tvärt om oerhört noga med vad som kan skada barnet och inte.
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

I min familj har det rökts mycket.
3 av 5 syskon har astma och allergier.
Föräldrarna har inte det.


I min familj så rökte pappa innomhus när vi var små, han gör det än idag men han åker ut ur sitt eget hus när jag är där med sonen.

Vi är 4 syskon, vi 2 som är födda på 70-talet har astma, kroniska smärtor i muskler och leder, jag har dessutom Ms och syrran har som det ser ut just nu Sjögrens men det är inte säkert.

Jag vet inte men jag tycker att många i min närhet som är födda på 60 och 70-talet har sjukdomar av alla de slag.

Det kanske är som cirkus säger att gamla fenomen fått nya namn....
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Väx upp och tänk lite innan du skriver ngt...:crazy:Rökning är farligt, alkohol är farligt samt droger.
Färga håret och blondera osv ska man heller inte göra.
Idag vet man mer om vad som är skadligt och vilka skador det ger.



Blir lite vadå?Att bo i en stad och andas in luften där är knappast lika skadligt som att dra ner rök i lungorna och låta det passera till fostret.

Ang det jag markerat med fet stil så var det inte jag som skrev det utan cirkus, jag citerade det och skrev att jag också har funderat på det. Är det så konstigt att man funderar på det... eller.

Så vad det gäller att växa upp...:crazy:

Varför skulle det inte vara lika farligt att andas in avgaser konstant gentemot att ta en cigarett då och då?

Förklara gärna för mig, för hur det än är så skrivs det ju en hel del om alla miljöovänliga gifter som släpps ut.
Som jag har förstått det så är miljön vi lever i till största del det som ligger bakom astma, allergier, cancer osv.

Det finns ju en anledning till att det finns många som vill ha bort bilarna från innerstäder, att det finns lagstiftningar ang fabriker som släpper ut en massa "skit" etc etc.
Eller har jag så fel?

Jag skriver att det kan finnas möjlighet att det kan ligga en hel del annat vi utsätter "oss" för bakom studier och forskning där cigaretterna får skulden, och därmed kan det missas andra farligheter bara för att fokus ligger på rökningen. Fast iofs så är det säkert så att det har tagits hänsyn till tex en rökande kvinna som bor på landet vs en som bor i en stad.

Och självklart (upprepar mig) menar jag inte att rökning inte är farligt.
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Väx upp och tänk lite innan du skriver ngt...:crazy:
Rökning är farligt, alkohol är farligt samt droger.
Färga håret och blondera osv ska man heller inte göra.
Idag vet man mer om vad som är skadligt och vilka skador det ger.

Färga och blondera håret har i alla fall inte jag hört eller läst ska vara farligt för foster :confused:, var har du fått reda på det??

Vi är nog fortfarande inte helt medvetna om vad som ger skador och vilka. Spec. inte på lång sikt. Det är mycket svårt att faställa vad som beror av vad i en människas liv då vi utsätts för massor.

Luftföroreningar är så klart inte bra men det går inte jämställa med rökning. Nikotinet i sig är den stora boven, påverkar syretillförsel till foster.
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Varför skulle det inte vara lika farligt att andas in avgaser konstant gentemot att ta en cigarett då och då?
Om avgaserna ska bli lika koncentrerade i dina lungor som cigarettröken måste du nog stå och andas in precis vid avgasrörets utlopp.
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Du, jag är ganska mycket äldre än vad du är - så jag behöver verkligen inte växa upp. Tack.

Jag menar verkligen vad jag skriver - våra föräldrar utsatte oss för betydligt mycket fler skadliga saker än vad vi utsätter våra barn för.

Hur många av oss åkte bältade och bilbarnstol ?
Hur många av våra mammor/pappor rökte och drack ?
Hur många hade cykelhjälm ?
Hur många hade andningslarm ?
osv, osv

Jag menar inte att detta är dåliga saker, tvärt om.
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Väx upp och tänk lite innan du skriver ngt...:crazy:
Färga håret och blondera osv ska man heller inte göra.

Varför skulle det vara farligt att färga och blondera håret? Var finns den studien, för den hade jag varit intresserad av. Känner ett antal frisörer, vissa har själva barn andra inte. Ingen av dessa har hört att det med dagens produkter skulle vara farligt att färga håret om man är gravid.

Skulle vara jätte intressant att läsa mer om detta påstående och om det nu är så, så är nog salongerna och frisör skolorna väldigt intresserade av denna information.
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

*rent allmänt*

Jag blir ledsen när jag ser gravida som röker = Ja

Jag blir illa berörd när jag ser en gravid som dricker alkohol = Ja

Jag blir alltid illa berörd när jag ser gravida som utsätter sina ofödda ( födda ) barn för medvetna risker som gåt att undvikas..

Det finns mycket här i livet som man inte kan undvika.
Men bara för det finns saker som är farligt som man inte kan undvika måste man därför utsätta bebis i magen för det som är farligt men som går att undvikas ?

Nej jag förstår faktiskt inte alls det resonemangt!

/ Svammel
 
Senast ändrad:
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Nej, det måste man absolut inte och jag håller fullständigt med dig. Men om man vill dra det till sin spets så kan man ju säga att man kan undvika att bo i en stad med kraftiga avgas utsläpp.....
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Varför dra det till sin spets, då är vi ju tillbaka till det jag skrev..

Bara för att en sak är farlig för bebis, blir det automatiskt helt OK att utsätta barnet för de övriga farliga sakerna då också?


Jag kan rent krasst säga att jag inte tycker att bo i en storstad vs röka går att jämföra heller...
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Om avgaserna ska bli lika koncentrerade i dina lungor som cigarettröken måste du nog stå och andas in precis vid avgasrörets utlopp.

Ja det är kanske så, men samtidigt så vet jag ju att ett av sätten att ta livet av sig är ju att andas in avgaser. Visst, mycket avgas i en tät bil blir det ju.
När jag var liten och mina föräldrar satt och rökte i bilen och dessutom med rutorna uppe och hela bilen var som ett enda rökmoln, och detta under många år, och inte dog vi (jag och mina 3 syskon + mamma och pappa)av det (/än i varje fall är bäst att tillägga).

Men jag är med på vad du menar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

*rent allmänt*

Jag blir ledsen när jag ser gravida som röker = Ja

Jag blir illa berörd när jag ser en gravid som dricker alkohol = Ja

Jag blir alltid illa berörd när jag ser gravida som utsätter sina ofödda ( födda ) barn för medvetna risker som gåt att undvikas..

Det finns mycket här i livet som man inte kan undvika.
Men bara för det finns saker som är farligt som man inte kan undvika måste man därför utsätta bebis i magen för det som är farligt men som går att undvikas ?

Nej jag förstår faktiskt inte alls det resonemangt!

/ Svammel

Jag håller med dig i det du skriver.

Det är DUMT att utsätta barnet för alla dessa droger, men ändå så föreläser jag inte för gravida som ändå väljer att göra det.
Jag inser att de allra flesta är fullt medveten om faran och jag behöver liksom inte predika för dom, de vet...

Allt är ju som bekant inte svart eller vitt.
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Jag kan rent krasst säga att jag inte tycker att bo i en storstad vs röka går att jämföra heller...

Det tyckte inte jag heller, tills jag började att tänka till lite och sedan utvecklade tankarna lite till.
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Har jag påstått att allt är svart eller vitt ?

Fast undrar om inte detta med rökning/droger och graviditet är en gränsdragning vid just svart/vitt , iaf för mig..

Jag predikar inte heller för folk till höger och vänster, däremot blir jag väldigt illa berörd och ledsen när jag ser sådant..
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Jag menar verkligen vad jag skriver - våra föräldrar utsatte oss för betydligt mycket fler skadliga saker än vad vi utsätter våra barn för.

Hur många av oss åkte bältade och bilbarnstol ?
Hur många av våra mammor/pappor rökte och drack ?
Hur många hade cykelhjälm ?
Hur många hade andningslarm ?
osv, osv

Jag menar inte att detta är dåliga saker, tvärt om.

Förmodligen dog det något fler ungar på vägen också, tror ni inte?

Jag har träffat en tjej som inte har några minnen från sitt liv före 6 års ålder. Detta berodde på att hon cyklade på en stenmur, ramlade ner och slog i huvudet o fick en spricka i skallbenet. Detta var på 70-talet. Att hon överlevde och blev helt frisk var ju positivt. Att hon fick lära om vilka som var hennes föräldrar och syskon som 6åring, lära sig hitta i hemmet igen osv var negativt.

En son till en bekant cyklade nyligen alldeles för fort nerför en backe och körde rätt in i en bil. Han fick en rejäl hjärnskakning och låg på sjukhus några dygn. Detta skedde i år och utan hjälm hade han förmodligen varit död.
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Ja det är kanske så, men samtidigt så vet jag ju att ett av sätten att ta livet av sig är ju att andas in avgaser. Visst, mycket avgas i en tät bil blir det ju.
När jag var liten och mina föräldrar satt och rökte i bilen och dessutom med rutorna uppe och hela bilen var som ett enda rökmoln, och detta under många år, och inte dog vi (jag och mina 3 syskon + mamma och pappa)av det (DÅ/än i varje fall är bäst att tillägga).

Men jag är med på vad du menar.

Vi kan ju bara hoppas att ni inte tog skada av det, fast man vet att passiv rökning ÄR farligt.
Precis som att djur hos rökare har/får cancer i större utsträckning.
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Jag tror faktiskt inte att det dog så många flera, men det beror på att trafiken var mycket lugnare. Färre bilar, långsammare bilar lugnare rytm.

Jag vet själv hur illa det är att cykla utan hjälm. En billig livförsäkring precis som en ridhjälm.

Jag tror dock att det finns problem med alla dessa skyddsutstyrslar och den är mental - skydd = osårbar och det är farligt. Man måste ju vara lika försiktig trots skydden.
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

våra föräldrar utsatte oss för betydligt mycket fler skadliga saker än vad vi utsätter våra barn för.
Det är bara det att det är så mycket mer av allting nu. Bilarna är t ex många fler och snabbare.
Man kom nog på att för att undvika skador är det bra att använda cykelhjälm. Det kanske faller under kategorin "vis av erfarenhet" osv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp