Röd stjärt på dagis

Sv: Röd stjärt på dagis

Tyvärr kan vi heller inte påverka hur många vi är... Allt styrs av pengar och mer pengar satsas det inte på våra barn... det finns INGEN som jobbar med barn som tycker att det är tillräcklig personaltäthet.
 
Sv: Röd stjärt på dagis

Vad gör man när det är möten etc etc? Hur löser ni det? Tips emottagets tacksamt. Det finns ingen möjlighet att lägga allt efter arbetstid eftersom att vi då skulle få jobba kring 45 h i veckan. Hur gör man de dagar det inte går att få tag på vikarier? Ingen blir glad om vi stänger och skickar hem barnen heller. Hur man än vänder sig så har man ju arselt bak och ingen är nöjd hur vi än gör.

På småbarn räcker det inte med 1 personal per 6, utan det ska/bör vara 1 personal per 5. För större barn 1 personal per 7-8 stycken (5 åringar)

Jag tycker att det är konstigt att barnen sägs vara det viktigaste man har, ändå satsas det för lite penegar... Ändå finns det föräldrar som förskingrar och utnyttjar systemen. Pengar som tas från deras barn...
 
Sv: Röd stjärt på dagis

*kl*

Svarar många av er nu. :) Tack för alla era svar! :bow: :bow:

Jag smörjer henne egentligen efter varje blöjbyte med Idomin i förebyggande syfte. Har lämnat en stor tub Idomin på dagis också och sagt åt dem att använda den även om hon inte är röd. Men det har jag förstått att de inte gör, för några månader efter att jag lämnade den såg jag att den knappt var använd. :mad:

På dagis använder de vanliga skumgummilappar och vatten (alltså inga våtservetter). Hon har även egna blöjor, så de är samma blöjor som hon är van vid. Har även börjat med Up & Go för att det ska vara lättare för personalen att byta ofta.

Jag förstår också att det är fullt upp för personalen. MEN vi har ju uttryckligen sagt till om dessa problem under ett helt års tid nu, men det blir ju inte bättre. Hon har under hela sitt första år på dagis haft upprepade problem med detta. Händer minst en gång i veckan. Trodde att hon var överkänslig för något som gjorde bajset skarpt, men i sommar har hon verkligen ätit varierat och har som sagt inte haft röd stjärt en enda gång. Det som gör mig så förbaskad är att hon redan efter en dag på dagis hade problem igen trots att hon har varit problemfri hemma nu sedan juni. Efter två dagar hade hon sår. Jag menar - vi sa ju till på morgonen dag två att hon redan var röd så då om något borde de ju ha hållt efter henne så att det inte blev ännu värre.

Har talat om för henne att hon ska säga till om hon har bajsat. Ofta när man frågar henne om hon har gjort det säger hon "nej" och springer därifrån. Säkert tecken på att hon verkligen har bajsat. Hon är inte helt förtjust i att byta blöjor.
 
Sv: Röd stjärt på dagis

Våtservetter ska man ö h t inte använda... Det finns allergiframkallande ämnen i dem. Det finns 1 märke som inte innehåller det som var allergiframkallande, men det minns jag inte på rak arm. Änglamark kanske.
 
Sv: Röd stjärt på dagis

...och det är ju inte så konstigt att hon är helt förtjust i att byta blöja om hon är alldeles röd och svidig. Lill-gumman..
 
Sv: Röd stjärt på dagis

Byt dagis.
Om de efter upprepade försök inte lyssnar skulle jag inte ha kvar mitt barn där.
man ska ju kunna lita på att barnet har det bra på dagis.

Men hur kan de vara 4 pers på 40 barn???
Hos oss är det 3-4 fröknar på 18 barn! (oftast 3 i o f)
Och våra klagar på att det är svårt att hinna med när alla barn är där, hur ska det då inte vara för dem på erat dagis!! :eek:
 
Sv: Röd stjärt på dagis

Så får det inte vara.. Det är ju inte deras fel utan kommunens.
Det är synd om dagispersonalen oxå när det blir så.
 
Sv: Röd stjärt på dagis

Är det såna där gula tvättlappar? Isåfall..ta med egna i papper. De gula skrapar i huden.

Jag hade blivit skogstokig och ringt föreståndare,kommun,rubbet och klagat.När ni t.o.m. säger till på morgonen och det vid hämtning är ännu värre så bevisar det ju att nånstans brister kommunikationen och kommunen bör uppmärksammas på att det inte är acceptabelt att en tvååring får sår p.g.a. bajs/kissblöjor som inte byts i tid ev. för att det finns för lite personal.
 
Sv: Röd stjärt på dagis

Våtservetter ska man ö h t inte använda... Det finns allergiframkallande ämnen i dem. Det finns 1 märke som inte innehåller det som var allergiframkallande, men det minns jag inte på rak arm. Änglamark kanske.

Det där skulle jag vilja veta mer om. Använder bara ICAs våtservetter till sonen eftersom han får utslag av vanliga tvättlappar med vatten.
 
Sv: Röd stjärt på dagis

Men att byta direkt när man upptäcker bajset förutsätter jag att alla gör.

Problemet är ju när barnen är ute och leker, det luktar inte och ibland leker de en bit bort.

Att gå på löpande band och känna blöjor är en omöjlighet, det skulle krävas en hel tjänst för det, om man ska upptäcka det direkt.

Om det är så att personalen VET att hon har bajsat men struntar i det så är det naturligtvis en helt annan sak, men jag har svårt att tro att någon gör så.
 
Sv: Röd stjärt på dagis

Jo, men om personalen vet vilka problem hon har och ändå låter henne bli röd så tycker jag att de är oaktsamma. Tycker det är deras förbaskade skyldighet att ha koll på det.
 
Sv: Röd stjärt på dagis

Jo, men om personalen vet vilka problem hon har och ändå låter henne bli röd så tycker jag att de är oaktsamma. Tycker det är deras förbaskade skyldighet att ha koll på det.

Ja om man har ett specifikt barn som blir röd och det har varit diskussion om det så kunde man ju ha lite extra uppsikt på just det barnets blöja..
 
Sv: Röd stjärt på dagis

Ja, absolut, men det beror ju på hur snabbt hon blir röd också. Är det så att hon blir röd efter några minuter får man ju passa hela tiden och det är ju tyvärr en omöjlighet i dagens förskola.

Men visst, extra koll bör de ju kunna ha, att man kollar henne några gånger i timmen om de är ute. Inne känner man ju lukten direkt.
 
Sv: Röd stjärt på dagis

Jo, men om personalen vet vilka problem hon har och ändå låter henne bli röd så tycker jag att de är oaktsamma. Tycker det är deras förbaskade skyldighet att ha koll på det.

Absolut. Självklart är det nödvändigt för ett dagis att ha rutiner för när man byter blöja men om något barn nu har särskilda behov så måste de ju ta hänsyn till dessa, det måste ju personalen gå med på. De får helt enkelt kolla ditt barn lite oftare, i alla fall under en period.

Inotyolsalva är betydligt bättre än Idomin!!!
 
Sv: Röd stjärt på dagis

Hej!

Det är bara till att ta kontakt med förskolechefen och säga till där, så att han/hon kan ta tag i pedagogerna och tydliggöra att det inte accepteras om inte de vill lyssna på er föräldrar.
Ang. våtservetter är Libero dem med minst kemikalier enl. vi föräldrars test. Själv testar jag alla våtservetter själv innan jag använder dom på min dotter, jag kan säga att många svider rejält i underlivet när man använder dem.

Hanny
 
Sv: Röd stjärt på dagis

Två referenser också, men jag har ingen direktadress till dem. Ska gå att hitta på nätet. Detta är ca 3-4 år gammalt, kanske har de gjort om våtservetterna idag?

Våtservetter innehåller en hel del ämnen som inte är bra varken ur miljö- eller hälsosynpunkt. Två oberoende av varandra undersökningar (naturskyddsföreningens undersökning av babyprodukter och DN´s i samarbete med kemi & miljö) av marknadens våtservetter visar att endast ett märke håller måttet och anses ofarligt, nämligen änglamarks våtservetter. Övriga innehåller starkt hälsofarliga ämnen som är både allergi- och cancerframkallande. Hur farliga de är går inte riktigt att besvara eftersom koncentrationen av ämnena inte framgår. Ett exempel på ett av ämnena som finns i bl.a Natusans våtservetter är konserveringsämnet lodopropynyl som bevisligen är mycket farligt för fiskar och smådjur i vatten. Detta ämne är inte tillåtet i hygienprodukter som kan komma i kontakt med läpparna, exempelvis får det inte användas i cerat. Ändå används det alltså i våtservetter och risken att ett barn ska bli avtorkat i ansiktet med en av dessa är ganska stor. I de flesta våtservetter ingår också ofta parfym, något som är helt onödigt, det fyller ingen viktig funktion men är däremot starkt allergiframkallande.
 
Sv: Röd stjärt på dagis

I tvättlappar gjorda av skumplast finns det cancerframkallande isocyanten taluendiamin (TDA), vilken också är mycket allergiframkallande. Dessa är luktfria och kan endast spåras med luftmätning. Det räcker med kroppsvärme, vatten och/eller svett för att TDA ska frigöras och kommer då i direktkontakt med huden. Hur mycket TDA som tvättlapparna avger är osäkert, inga tester på detta har genomförts.
 
Sv: Röd stjärt på dagis

Oj,det där visste jag inte! Jag har bara märkt av att de skrapar eller river i huden men det där i redan skadad hud kan omöjligt vara bra!
 
Sv: Röd stjärt på dagis

Vi kan inte använda våtservetter ö h t på vår dotter. Det räcker med en enda gång så blir hon jätteröd. Inte heller den milda sorten funkar.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 335
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 953
Senast: mars
·
Övr. Barn Anonymt nick Har ett barn på 13 år som har Social Fobi. Det har kommit smygande och kom starkt för ca 1 år sedan. Orsaken är inte...
2
Svar
28
· Visningar
3 815
Senast: Bapelsin
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 622
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp