Röd stjärt på dagis

M

Mannagrynet

Vad ska jag göra? Mitt barn (2 år) går på dagis. Hon har varit hemma hela sommaren och inte haft några problem alls, men efter två dagar på dagis är hon totalt skinnflådd och röd i stjärten pga att de inte byter blöja tillräckligt ofta. Så har det varit hela förra året också men inte nu under sommaren när hon varit hemma och vi har bytt ofta.

Redan igår (dag 1 den här terminen) var hon rejält röd. Sa till på skarpen imorse, men när jag hämtade henne idag så sa dagisfröken (och jag såg hur hon skämdes) att hon var väldigt röd.

Jag blir så förbannad. Vill inte skicka henne till dagis imorgon igen. Hon har så fruktansvärt ont när man byter på henne nu.

Hur ska man säga åt dem för att de ska förstå? Hon blir inte röd om man byter tillräckligt ofta och vi har sagt det 1000 gånger, men de bryr sig inte om det. Visst kan jag förstå att det är många barn att hålla reda på, men det här är ju snudd på att misshandla barnet.
 
Sv: Röd stjärt på dagis

Måste säga även om det inte är hjälp på din situation.
Att det är mycket strul på dagis som man hör om.

Jag själv har haft barnen på ett dagis för rätt många år sedan & varje gång jag kom & det var regnigt eller blött, snöslask.
Så var sonen dyngsur & sprang omkring som i vinteroverall, men något gallonställ.
Som jag betalat & hängt dit.
Som dom själva kräver, det var aldrig:(

Sen nu på det dagis jag har idag, när minstingen fortfarande hade blöja.
Så var han nästan jämnt nedkissad igenom & blöjan var ja "överfull"

Så illa!!!!

Men fins det någon annan föreståndare eller någon ännu högre up som du inte pratat med.

Vet inte annars vad du ska göra, än bytta då.
Men det kanske inte alltid går & kan vara både jobbigt & osmidigt :(
 
Sv: Röd stjärt på dagis

Det är en jättetrist situation.

Lösningen skulle kunna vara (förutom att hon byts på ofta) att hon helt enkelt blir torr.... blöja bort - problemet löst.
 
Sv: Röd stjärt på dagis

Ja, vi tränar potta med henne för att försöka få henne torr. I början var hon jätteintresserad (för ett par månader sen) och gick ordentligt och kissade där. Men nu har hon helt plötsligt blivit helt anti mot pottan. Hon totalvägrar att sätta sig och vi har bara låtit det vara för vi vill inte vara påstridiga med den.

Önskar så att hon var torr så man slapp problemen. Men det är ett tag kvar tills dess. :cry::( Och jag känner mig så desperat. Vill inte att hon ska ha så ont. Hon har jämrat sig hela kvällen och tagit sig på blöjan och talat om att det gör ont. Har smetat in henne med mängder av Inotyol och då slutade hon klaga över smärtan, men det är något som vi inte har behövt göra på hela sommaren (och då har hon haft blöja på sig hela sommaren och inte gått naken något), så det känns så förbaskat onödigt att det ska hända så fort hon börjar på dagis igen.

Totalvägrar att lämna henne där mer den här veckan i alla fall. Vet inte vad jag ska göra nästa vecka dock eftersom jag är beroende av dagis då. Den här veckan kan jag klara av att arbeta även om hon är hemma.

Jaha ja: Jag förstår precis vad du menar. Har också varit med om att ofta få hem ett genomblött barn trots att jag har varit jättenoga med att skicka med kläder. Händer också väldigt ofta att hon blöter igenom blöjan - något som heller aldrig händer när hon är hemma med oss.
 
Sv: Röd stjärt på dagis

Blir det inte bättre så får du gå vidare till föreståndaren. De allra flesta förskolor har ju rutiner på byten (förutom de rent spontana där det luktar illa) och det gäller ju att det ska vara tillräckligt många. Går hon på pottan om det erbjuds? Erbjuder personlen henne att gå på pottan vid blöjbyten? Våra 2-åringar kissar nästan alltid om man sätter dem på pottan och då blir blöjan torr ett bra tag framöver.
 
Sv: Röd stjärt på dagis

Personalen erbjuder henne att gå på pottan också. Hon brukar normalt sett kissa där, men de sista månaderna har hon totalvägrat den. Problemet är dock inte kisset. Det är när hon bajsar och det ligger kvar i blöjan för länge som hon blir röd.

Igår när vi fick hem henne så var hon röd, men inte knallröd. Vi behandlade ju med salva på kvällen och sa åt dagis på skarpen idag att de skulle vara noga med henne. Men när hon kom hem idag var hon totalt förstörd - knallröd och skinnet har börjat lossna och bilda sår. Det är fruktansvärt! När man säger åt dem ordentligt på morgonen så borde det ju fungera.
 
Sv: Röd stjärt på dagis

Hur ofta måste hon ha ny torr (kiss)blöja för att inte bli röd?

Bajsblöja förusätter jag att man byter direkt eftersom att det luktar illa! Problemet är ju när de bajsar ute och inte säger till utan fortsätter att leka på andra sidan gården :(
 
Sv: Röd stjärt på dagis

Oooh stackars liten plutta då!
Det gör ju så ont med röd rumpa.. :crazy:
Jag hade blivit ap-sur!
Har man blöjbarn på dagis så får man ju faktiskt gå och känna på blöjan ibland..
Alla barn kissar olika mycket. Och man kan ibland känna på den, blöjan är inte alls jätteblöt just då. Barnet kanske kissar jättemycket 5 minuter efter det.
Nä, de måste ju känna på blöjan ofta... även om barnet är ute och leker på andra sidan gården.
Det får jag som mamma göra när jag är hemma med min blöjtös.
 
Senast ändrad:
Sv: Röd stjärt på dagis

mina barn går/har gått på ett mindre föräldrakooperativ. Där har det funkat bra med blöjbyten. Sonen var aldrig några bekymmer. Första dottern blev väldigt lätt röd och hon skrek inte bara vid blöjbyten då utan hela tiden. Så efter att de missat henne en gång så gjordes inte det misstaget om. Minsta dottern började dagis först när hon var över 3 år, så där var aldrig ngt bekymmer
 
Sv: Röd stjärt på dagis

Usch, så jobbigt! :( Förstår att du blir ledsen.

En fråga bara: Tar ni med blöjor själva, eller är det dagisets blöjor?
Min äldsta dotter blev också röd i rumpan på dagis. Efter ett tag upptäckte vi att det berodde på att dagis använde andra (billigare...:angel:) blöjor, som inte sög upp särskilt bra.

Problemet löste sig när vi tog med egna blöjor till henne.
 
Sv: Röd stjärt på dagis

Kan det bli bättre om du kletar in rumpan i förebygande syft.
Även om rumpan inte är röd, så om hon bajsar, kan det inte fräta lika lätt?

Ska inte behövas, men bara en tanke :confused:

Barn kan ju även förstå om man pratar med dom, hon va bara 2år?
Men har ni försökt att förklara varför hon blir röd i rumpan, får ont?
Kanske pottan blir mer intressant?

Våra barn fick oxå den iden att potan inte alls var kul, men vissade sig att dom ville göra som vi vuxna.
Sitta på toaletten.
Dom har ingen sån här mindre ring man kan sätta på toaletten & ni.
Så kanske intresset kommer tillbaka.

Lycka till, är så jobbigt när ens finnaste ska ha ont & man inte vet hur man ska lösa det.
 
Sv: Röd stjärt på dagis

totalt oinsatt eftersom jag själv inte har barn (men jag klickar "nya inlägg" å har tråkigt å läser allt) :p

1) dagisfröknarna (å det har du ju fixat)
2) föreståndaren
3) KOMMUNEN... de som betalar lönerna borde väl vara intresserade av att de sköter sitt jobb?

kan ju bara jämföra med min häst, å jag skulle blivit skogstokig om folk missat vissa saker med henne......
 
Sv: Röd stjärt på dagis

Mmm ibland är vi 3-4 personal på kring 40 barn. Du förstår att det inte går att jämföra mot att gå hemma med sitt eget blöjbarn? Helst om de har vinteroverall på sig...
 
Sv: Röd stjärt på dagis

Visst kan jag förstå att det kan hända saker, men när det är regelbundet.
Kanske varje dag mer eller mindre.
Då är det ju något fel.

Om personalen inte kan se till så barnet inte behöver springa omkring med bajsblöja, så dom blir röda i rumpan, gång på gång, under längre perioder, specielt när dom vet hur barnet fungerar.
Då har man nog för lite personal.

Tycker jag.
 
Sv: Röd stjärt på dagis

Mmm ibland är vi 3-4 personal på kring 40 barn. Du förstår att det inte går att jämföra mot att gå hemma med sitt eget blöjbarn? Helst om de har vinteroverall på sig...

40??
Oj jäklar! :crazy:
Men vad hemskt ändå..

Klart jag vet att det är skillnad med ett emot ett helt dagis.. men ändå..:crazy:
 
Sv: Röd stjärt på dagis

Jag har själv ett liknande problem.

Min Dam är ju snart 5 (i 28 oktober). Men har stora problem att bajsa på dagis. Nu har hon varit hemma i över 3 veckor och allt har gått super med toabesöken. Hon har varit ute och lekt och kommit hem när hon behöver bajsa.
Nu började hon på dagis igen i måndags och har sedan dess bajsat på sig minst 3 ggr innan vi kommer och hämtar henne och hemma fortsätter problemen. Men problemen börjart alltid med dagis och jag blir så extremt frustrerad. Då hon är helt torr hemma, även när hon är hos mormor eller farmor eller min syster.

Jag har ju pratat med dagis och de tycker att man kan vänta ut problemet. Medan jag tycker att de måste ha helt fel rutiner.
Jag kan förstå att det händer olyckor men när det sker upprepade gånger varje dag.

Någon som har något tips?

För som jag känner just nu så vill jag nog hellre ha henne hemma.
 
Sv: Röd stjärt på dagis

Nä fy faan!
Det är ju värsta tortyren ju!!!

Passa på att ta av blöjan på dagis INNAN ni åker därifrån och visa dagis fröknarna hur det ser ut!!!!!
 
Sv: Röd stjärt på dagis

Mmm ibland är vi 3-4 personal på kring 40 barn. Du förstår att det inte går att jämföra mot att gå hemma med sitt eget blöjbarn? Helst om de har vinteroverall på sig...

Är inte det typ "olagligt"???
PÅ vårat dagis ligger riktlinjerna på 6 barn/personal och det tycker vi är mycket :o
 
Sv: Röd stjärt på dagis

En tanke bara:
Det kan inte vara så att de kanske har någon sorts billiga våtservetter som används när barnen bajsat som hon inte tål? Har sett fruktansvärda utslag på barn av våtservetter...

Och om det är för lite personal per barn, röj allt vad du kan med förskolerektorn, det är det bästa du kan göra för ditt barn. Personalbrist kan möjligtvis få yttra sig i form av mindre aktiviteter eller mindre utflykter, men aldrig över barnens hälsa!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 335
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 953
Senast: mars
·
Övr. Barn Anonymt nick Har ett barn på 13 år som har Social Fobi. Det har kommit smygande och kom starkt för ca 1 år sedan. Orsaken är inte...
2
Svar
28
· Visningar
3 815
Senast: Bapelsin
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 622
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp