Rödskäck eller Gråskäck?????

EmblaAsk

Trådstartare
Jag har nyligen köpt ett shettisto, med underlig färg.....
I regisreringsbeviset står det att hon är rödskäck.

Säljaren visade mig kort, där hästen har mörkbrunt huvud och är ljusbrun/cremefärgad på baken.
Hon kallade färgen brunblackskäck, eftersom hon har ål. Hon had dock bara ål i de färgade partierna, inte i de vita partiet på ryggen.

Nu är hela hästen (skäckpartierna) GRÅ!!!! Med ål i det färgade området. Hon är precis stålgrå och vit....

Pappa är: Amigo RS rödskäck Mamma heter: Harvor Rs Svart

VAD HAR MIN HÄST FÖR FÄRG??????

Utan större kunskap i det här med färger så tycker jag det låter som du köpt dig en skimmelskäck som är på väg att skimmla ur blir alltså helt vit till slut tyvärr.

Absolut inte tyvärr!!!
Skimmelshettisar är ju jätteovanligt!!!!

Men?? kan hon bli skimmel när pappa är rödskäck och mamma är svart??? Jag trodde skimmelsnlaget var dominant, dvs ena föräldern måste vara skimmel för att avkomman ska bli det?? :confused:

Hjälp mig!! :)

Är det ovanligt med skimmel på shettisar? Har ju sett massor :confused: :confused:

Men nån av föräldrarna måste vara skimmel, både om det beror på konstantskimmelanlag eller avblekbar skimmel.

Kan ju vara så att hon är stickelhårig , det brukar bli mer ju äldre de är, har själv fuxa tex som knappt haft någor som yngre och nu har jätte mycket.

Det är rätt ovanligt med vita shettisar ja. Fast det är nog mer ovanligt med skimmelskäck shettisar.

Hon är 7 år gammal
Men jag är skeptisk till skimmelteorin, ingen av föräldrarna är skimmel!!!

Färgbakgrunden ser ut så här:
Pappa: Rödskäck
Mamma: Svart
Farfar: Fux eller brun m fuxanlag heter Rouge Dragon of Deeracres Någon som vet vilken färg han hade???
Farmor: Svartskäck
Morfar: Brun
Mormor: Svart

Någon av dessa borde dock vara reggade med fel färg, om inte farfar är black, för vad kommer annars ålen ifrån???

Jag vet inte om hon är stickelhårig, för hon har väldig tydligt avskila fält på kroppen, ingen "blandning av vita och gråa hår" Hon är ganska mörkgrå.
Morfars mor var svart stickelhårig.

Är det någon som vet om skäckanlaget är dominant???

Jag undrar fortfarande... :confused:

Har suttit och läst lite på Silverkedjans hemsida, där det finns mycket info om färger, och har där fått lära mig att en black Alltid har genomgående ål och "randig"man och svans. Alltså är hon inte black, däremot så kan hon nog ha Silveranlag, om jag kunde tyda det hela rätt.
Och nu blev det ju ännu krångligare!!!!!

*suck* vacker är hon i alla fall.
Om hon nu har Silveranlag, då faller hela mitt hingstval, eftrsom han är fux, och fux "dödar" silvergenen, så att fölen inte kan få den. Och en sådan ovanlig färg är ju kul att föra vidare.

Hoppas att någon kan hjälpa mig! :)

har du ingen bild??

men om pappan är black så blir avkommar till 100% black.

Sen kan hon ju ha fux som grunsfärg, men vara säsångsfärgad. (om dom nu kan vara det :o)

och ändå händer det ofta att det just blir bruna av svarta och fuxar ;)

Låter som en musblackskäck!

Självklart har blackskäckar bara ål i de färgade fläckarna :eek:

I ett visst fölpälsstadium ser musblacka brunaktiga ut men de är stålgrå/blyertsgrå när fölpälsen släpper :)
Är hon grå utan gula/röda nyanser i ansiktet och lite mörkare i ansiktet än kroppen är hon garanterat musblack.
Jättefint :bow:

Vore jättekul om hon är musblackskäck, men jag hade för mig att en black alltid ska ha tvåfärgad man??? Det har, hon iofs, men inte på blackvis.... Den är grå längst upp vid öronen och byter sen till helvitt längre ner.

Hon är mörkare i ansiktet och har inga röda nyanser, men hon är lite solblekt i manen, så den ser lite ljusröd ut i topparna.

MEN hur kan det komma sig att hon var brun på huvudet och ljust cremefärgad på rumpan förra vintern om hon är musblackskäck??

Fanns på bild i förra Hästfynd,(slutet av juni), under shettisar säljes.

"annons; ca 3färgad blackskäck, ca 100 cm, haft ett föl, efter Amigo RS

Tacksam för svar och hjälp!!! :bump:

Okej, det förklarar en del... Som vart ålen kommer ifrån tex!!
Står nämligen rödskäck på Webbstamboken.

Tack Tack!! :bow: :bow:

har du ingen bild??

men om pappan är black så blir avkommar till 100% black.

Sen kan hon ju ha fux som grunsfärg, men vara säsångsfärgad. (om dom nu kan vara det :o)

Black ger inte 100% black avkomma, om inte hästen är homozygot. Annars är det 50% chans för black avkomma.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka