Rödmunstetror

aiquen

Trådstartare
Skulle det gå att ha ett stim rödmunstetror i ett akvarium som har strax över 7 i pH (tror jag - jag har ju inget akvarium så jag kan mäta, men enligt kommunens hemsida så ligger pH-värdet i kommunens kranvatten på 8,2-8,5) eller är det ett alldeles för högt pH-värde för att fiskarna skulle ha en chans att trivas? Är det någon skillnad på om fiskarna också köps i kommunen, d.v.s. de kanske därmed redan är lite vana vid just det (kran)vattnet?

Och om man vill testa sitt eget akvarievatten; vilken sorts test är bäst? Dropptest eller stickor/remsor?

Sv: Rödmunstetror

de ska väl helst ha vatten mellan 5-6 i PH men jag tror inte det är nån fara. jag har runt 7 i PH och alla mina fiskar trivs iafl. runt 7 brukar ju vara normalt har jag för mig. men de går väl å neutralisera vattnet? löv kottar och torv brukar sänka PH.

Senast ändrad:

Det går jättebra med pH 7. Risken om man försöker ta ned det till 5 eller så, är att det kommer bli svårt att hålla det stabilt, och det är värre att det far upp och ner, än att det ligger stabilt neutralt.

Vill du odla däremot får du pilla lite mer.

humm.. e det en havsfisk? I havet är det naturligt ett pH över 7, så om det e havsfiskar så borde de gå alldeles utmärkt med pH runt 8..;)

haha ja de e klart. men hon hade över 7 så de va väl de jag tänkte på :D

fast om jag tänker efter så menar jag nog sänka med neutralisera. jag e helt tankelös ikväll. :rofl:

KL

Åh, vad bra att det inte är några problem trots pH-värdet. Då blir det ett stim rödmunstetror framöver då. :)

Tack för svar!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka