Rödkvalster?

Freazer

Trådstartare
Hade avtalat att få låna en hage till två hästar som ska gå på sensommarbete av en bekant. Bekanten har haft frigående hönor i anslutning till hagen och har nu i sommar fått rödkvalster på sin besättning och tydligen haft väldigt många hönor som dött av detta. Kvarvarande hönor är under behandling och hönshuset sanerat flera gr enligt alla konstens regler (enligt bekanten iaf). Googlade och läste detta på SVAs hemsida "Hästar är mycket känsliga för röda hönskvalster (drabbas av svår klåda) och av denna anledning bör höns och hästar aldrig hållas i samma byggnad."
Är det ngn med kunskap som vet om det kan vara ngn fara för hästarna att gå i hagen och om de riskeras att drabbas av rödkvalster? Vart vänder man sig annars för att kunna få ett kunnigt svar om detta? SVA?

Riskfritt att ha hästar i hagen, röda hönskvalster uppehåller sig inte där utan håller sig i inredningen av hönshuset och går på hönsen nattetid och suger blod.

Tack för ditt svar. Ringde SVA förra veckan och min veterinär som sa samma sak. Dock kan de bita hästarna också men det som händer är att hästarna får lite klåda av betten isåfall.

Tips om rödkvalster. När mina hönor gått ut för dagen sprayade jag sittpinnar och inredning med Radar. Funkade bra.

Tack för ditt svar. Ringde SVA förra veckan och min veterinär som sa samma sak. Dock kan de bita hästarna också men det som händer är att hästarna får lite klåda av betten isåfall.
Nja, ”lite klåda” var en underdrift. Hästar är väldigt känsliga för de röda jävlarna. Men som ovan skrev- de håller sig i inredningen där hönsen bor.

Nja, ”lite klåda” var en underdrift. Hästar är väldigt känsliga för de röda jävlarna. Men som ovan skrev- de håller sig i inredningen där hönsen bor.

Jaså? Fick höra att kvalstrena kan bitas men sen släpper och att det blir som ett insektsbett men du har annan erfarenhet?

Jaså? Fick höra att kvalstrena kan bitas men sen släpper och att det blir som ett insektsbett men du har annan erfarenhet?
Nej, ingen egen erfarenhet tack och lov. Jag är rätt säker på att det finns ett ”gammalt” djurskyddsärende gällande just häst och röda hönskvalster. Och att det är i stil av ”kliar tills den får panik och blir en fara för både sig själv och människor”. Tänk dig hundratals älgloppor. Jag är jättedålig på att leta fram sånt här tyvärr, men ärendet kunde man läsa om på nätet iaf.

Liknande trådar

Hästmänniskan Lång tråd - men jag behöver komma i kontakt med fler som varit med om liknande. Hur Gör jag nu! Jag har i höstas köpt en jättesöt häst...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
15 871
Senast: Abova
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar