Rödfärgat urin i snön??

M

merman

Vi upptäckte i går att någon häst i hagen kissar rödfärgat, syns tydligt i snön i hagen.

Vad kan detta bero på? Vad göra?

merman

Har hästarna i vårat stall gjort till och från i vinter osså.
Har dom ätit granris? Dom kan kissa rött av det.
Har dom vatten i hagen? Om inte så kan det bero på att dom dricker lite och urinen blir mer koncenterad och därav rödare.

Det beror nog på att hästarna förmodligen inte har tillgång till vatten. Våra hagar är också fulla med röda fläckar såhär vintertid då det är omöjligt att ha vatten ute.
Se bara till så att hästarna dricker tillräckligt då de är inne / vattna en gång (eller flera) under dagen.

beror på att de dricker mindra på vintern. mina har ALLTID vatten i hagen, men de dricker ändå inte så mkt när det är kallt ute.

Kan ju också bero på att den hästen hade en "släng" av korsförlamning dagen innan. När muskelcellerna bryts ned så "läcker " deras färgämne (myoglobin har jag för mig det heter) ut i kroppen.
Troligast är väl dock att den t.ex. dricker för lite som flera har föreslagit. Ville bara säga att det kan vara allvarligare om man har otur.

Mvh/Marie

Det gör alla hästar, kommer inte i håg varför, men det är helt naturligt! :D

TACK ALLA :bow: :bow:

Nu känner vi oss tryggare eftersom vi inte visste vilken häst det var och tycket att det var rött både "lite här och där".

merman

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 209
Senast: Blyger
·
Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
325
Senast: slant98
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
960
Senast: Sirap
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 269

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka