Rödfärg....

Kusebuse

Trådstartare
Antar att tråden hamnar galet, och tackar moderator som kan flytta den till rätt ställe.

Det är så att jag tänkte ge stallet en liten make over så här i elfte timmen...

Idag har jag tvättat väggar och inredning, och upptäckte då att nedre delen av boxarna är målade med falu rödfärg!

Jag vill måla allt vitt, och undrar om det är möjligt.
Rödfärgen färgar ju av sig oavsett hur noga man har tvättat innan, och risken är väl att nedre delen av väggarna blir rosa :crazy:

Någon som har tips eller idéer? Eller kanske någon som rentav målat över falurött med annan färg?

Jättetacksam för alla råd!

Sv: Rödfärg....

Vet inte hur det kommer bli men jag varnar dig för att ha vitt i nederdelen av boxarna.. Blir jätteskitigt och ser fult ut!

Jag håller inte med Trasdockan. Där jag står inhyrd nu är boxarna helt vita (svart metall men i övrigt) och det går bra, man får bara hålla efter lite. Typ om hästen ngn natt har skitit ner en fläck så kan man ju direkt tvätta bort det enkelt med varmvatten och lite diskmedel. Det är inte jobbigt och det är grymt snyggt och prydligt!

Jo, det är ett pyssel att hålla vita väggar vita. (Jag hade det så i mitt förra stall). :laugh:

Men detta stallet är så pass trångt och mörkt så jag vill ha så mycket vitt som mäjligt. Alternativt ljusgrått. Utsidan av boxarna ska bli vita, och där är också målat med falufärg nu.

Du får nog inrikta dig på att ha ett rosa my little ponny stall!!!!:laugh:

Men om du tvättar de partier som är målade med faluröd och använder en HöGTRYCKS tvätt så kommer du få bort maximalt med rödfärg fr träet och minimera den rosa skiftningen.

/KT

Jodå, högtryckstvätt var min första tanke, men sedan tog mitt logiska tänkande över:
Det är en gammal byggnad med noll avrinning och dessutom 8 cm höga trösklar! Enda sättet att få ut allt vatten är att moppa upp det!

Risken är väl också att det tar evigheter innan träet torkar ordentligt eftersom det är ganska hög luftfuktighet just nu?

Förb... rödfärg!

Nåja... min gamla kusebuse kanske passar i ljusrosa?!:D

Nej, du kan inte måla över falurött med "vanlig" vit färg... Däremot finns det vattenburna färger på marknaden som går att måla över en slamfärg (som falurött är) men jag är osäker på om de finns i vitt...

Du får bättre resultat och längre hållbarhet om du väntar med att måla till våren så att färgen får chans att torka (om du inte har uppvärmt stall).

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 357
Senast: Ajda
·
Hemmet Jag tänkte höra lite här hur ni hade gjort i min situation, vad ni tycker blir bäst. Kanske någon av er har gjort liknande och har lust...
2
Svar
22
· Visningar
2 459
Hemmet Jag har precis köpt en bostadsrätt till ett riktigt bra pris. Dock behöver den fräshas upp då tapeterna är hemska. Det är en etta...
2
Svar
20
· Visningar
2 639
Senast: MiniLi
·
Anläggning Nu börjar mitt stall bli klart och frågan om målning har blivit aktuell. Stallet är ett litet stall av "utebox-typ" med två isolerade...
Svar
5
· Visningar
7 112
Senast: anni0301
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur