Rödbetssallad

Trissa

Trådstartare
I år har jag fått i uppgift att bidra med rödbetssallad till julbordet (ca 15 personer). Eftersom matlagning inte är min grej förväntar sig alla att jag ska köpa den, och därför vill jag naturligtvis göra den själv! :devil: Så jag behöver tips på rödbetssallad som både är god och omöjlig att misslyckas med! ;)

I år har jag fått i uppgift att bidra med rödbetssallad till julbordet (ca 15 personer). Eftersom matlagning inte är min grej förväntar sig alla att jag ska köpa den, och därför vill jag naturligtvis göra den själv! :devil: Så jag behöver tips på rödbetssallad som både är god och omöjlig att misslyckas med! ;)
Jag har aldrig gjort rödbetssallad och jag är inte så förtjust. Men om ingen annan kommer med tips måste jag bara säga att ICA och typ Arla brukar ha recept som är omöjliga att misslyckas med på nätet. Och Vår kokbok hemmavid.

Wiki säger vad som borde vara i :) https://sv.wikipedia.org/wiki/Rödbetssallad

Jag har inte heller något klassiskt recept att slänga fram utan har googlat mig fram och minns (som vanligt) inte vilket av alla tillgängliga som jag till slut valde. :o

Men jag vill korrigera wikipedias reservation att det "eventuellt" kan ingå äpple och pepparrot med att det enligt mig självklart (!) SKA ingå både tärnat och skalat äpple och riven pepparrot i en god rödbetssallad. :d

Enkel så det förslår och vinner över köpesallad med hästlängder alla dagar i veckan året om.

Majonnäs
Grädde
Skalade och tärnade röda äpplen
Finhackad smörgåsgurka
Finhackade rödbetor

Man behöver inga mängder med majonnäs och grädde för resterande blöter ju upp en del och rödbetssallad ska ju inte inte vara simmig. Ration majonnäs/grädde är ca 2½ / 1½.

Tipset är alltså för ovana att blanda ner alla tärnade och hackade ingredienser i en bunke och sen klicka i majo/gräddblandningen tills önskad konsistens uppnåtts.

Tipsar om att blanda i det krämiga precis innan servering så du får fina kontraster. Mor blandar alltid ihop 5 min innan. Tyvärr har jag inger recept för jag ogillar det skarpt. Ser dock helt fantastiskt ut!

Enkel så det förslår och vinner över köpesallad med hästlängder alla dagar i veckan året om.

Majonnäs
Grädde
Skalade och tärnade röda äpplen
Finhackad smörgåsgurka
Finhackade rödbetor

Man behöver inga mängder med majonnäs och grädde för resterande blöter ju upp en del och rödbetssallad ska ju inte inte vara simmig. Ration majonnäs/grädde är ca 2½ / 1½.

Tipset är alltså för ovana att blanda ner alla tärnade och hackade ingredienser i en bunke och sen klicka i majo/gräddblandningen tills önskad konsistens uppnåtts.
Alltså, det är just såna här recept man inte kan ge till såna som mig! Det måste vara EXAKTA mängdangivelser och TYDLIGA tillagningsinstruktioner i rätt ordning. Folk som kan laga mat fattar inte det där; "jamen det är bara att ta en nypa ditten och en slatt datten, och så slänger man i vad man har hemma". Ja, och så blir det helt oätligt. :arghh: ;)

Vi brukar alltid göra sillsallad utan sill, mycket godare än vanlig rödbetssallad! Vi använder ett recept liknande detta http://www.tasteline.com/recept/mormor-lillys-sillsallad/, men utan sill då och att man blandar i creme fraiche (tror jag det var, hittar inte vårt recept nu) istället för att toppa med grädde.

Alltså, det är just såna här recept man inte kan ge till såna som mig! Det måste vara EXAKTA mängdangivelser och TYDLIGA tillagningsinstruktioner i rätt ordning. Folk som kan laga mat fattar inte det där; "jamen det är bara att ta en nypa ditten och en slatt datten, och så slänger man i vad man har hemma". Ja, och så blir det helt oätligt. :arghh: ;)
https://www.recepten.se/recept/roedbetssallad.html Med tillägget att det finns färdigskurna rödbetor att köpa också, alltså i små kuber, mycket enkelt att använda! :D

:rofl:
Sorry, men för en som aldrig måttar är det en utmaning att skriva mått :eek:

Men jag kan ju ge mig på en uppskattning, sisådär på ett skaplig ungefär för 3-4 pers då :nailbiting:

2 st fint tärnade små röda äpplen
1 dl finhackade rödbetor
0,5-0,75 dl finhackad smörgåsgurka
0,5 dl majonnäs
2 msk grädde

:D

Jag tycker en "klar" rödbetssallad utan majonnäs/gräddfil är godare. Görs också med (grönt) äpple, rödlök, hackad gurka bl a. kanske lite kokt potatis. Dvs som en sillsallad utan sill som någon skrev härovan. Vill man kan man ju dela satsen i två och ha majonnäs eller gräddfil i ena halvan. Då har du varit dubbelt så duktig! Salladen kan göras i god tid, men den vita såsen blandas i precis innan.

absolut enklaste (och supergoda) hemlagade rödbetsalladen

Blanda ihop Tistelvinds Borsjtj och Hellmanns majonäs till lagom konsistens....klart :D

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
619
Senast: Åsa A
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
369
Senast: Fetaost
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 349
Senast: Derivata
·
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
939
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve