röda "blåmärken" på hovarna?!

P

_paniiik_

Hej!
Skulle behöva lite råd från någon som är duktig på hovar.
Mitt varmblod, f.d travare, har röda märken på alla fyra hovar.

Hovslagaren sa att det var som "blåmärken" och inget att oroa sig för.
Men sedan läste jag ngn stans att det beror på felverkning så att hon belastar hovarna fel.
Har aldrig tyckt att det sett konstigt ut efetr verkning.
Hon har tre ljusa hovar, en med lite svart på och
märkena syns som sagt på alla fyra.
Vad är detta? Är det någon som vet?

Det ser ut ungefär som att någon dragit lite röd färg med en pensel på hovväggen. Sitter på "sidorna" ungefär mitt på..

Tacksam för alla svar!

Sv: röda "blåmärken" på hovarna?!

En blödning som din hovis sa. Dessutom syns dessa 10 gånger bättre på ljusa hovar ;)...

min häst har oxå haft så men de är ingen fara :bump:

tack båda två!
Skönt att höra. blev väldigt orolig av det där jag läste!
:banana:

Min häst har alltid fått dessa "blåmärken" 2-4 månader efter att hans mage har haft en obalans. Under den långa perioden då han hade magsår och kraftigare magkattar så var hovarna allt annat än i bra skick. Blåmärken och ömhet hörde då till vardagen När magen blev friskt så blev även hovarna friska.

I augusti så fick han akut Erlishias med medicinbieffekt att hela hans mage rasade samman under en vecka. I November så visade sig blåmärkena från den perioden, tiden där mellan inga problem av nåt slag.

Ibland så uppkommer de även från yttre eller innre tryck i hoven. Ett ryck kan ju komma både från stenar och felbelastning.

Det är inget farligt, men ändå så talar det om att nåt har varit fel.

Min häst har alltid fått dessa "blåmärken" 2-4 månader efter att hans mage har haft en obalans. Under den långa perioden då han hade magsår och kraftigare magkattar så var hovarna allt annat än i bra skick. Blåmärken och ömhet hörde då till vardagen När magen blev friskt så blev även hovarna friska.

I augusti så fick han akut Erlishias med medicinbieffekt att hela hans mage rasade samman under en vecka. I November så visade sig blåmärkena från den perioden, tiden där mellan inga problem av nåt slag.

Ibland så uppkommer de även från yttre eller innre tryck i hoven. Ett ryck kan ju komma både från stenar och felbelastning.

Det är inget farligt, men ändå så talar det om att nåt har varit fel.

hmm.. fast jag tror inte att det är ngt sådant.
Dom har ju funnits där "alltid" iaf två års tid och hon har inte haft problem med magen alls.

Hej!
Skulle behöva lite råd från någon som är duktig på hovar.
Mitt varmblod, f.d travare, har röda märken på alla fyra hovar.

Hovslagaren sa att det var som "blåmärken" och inget att oroa sig för.
Men sedan läste jag ngn stans att det beror på felverkning så att hon belastar hovarna fel.
Har aldrig tyckt att det sett konstigt ut efetr verkning.
Hon har tre ljusa hovar, en med lite svart på och
märkena syns som sagt på alla fyra.
Vad är detta? Är det någon som vet?

Det ser ut ungefär som att någon dragit lite röd färg med en pensel på hovväggen. Sitter på "sidorna" ungefär mitt på..

Tacksam för alla svar!

Det är som din hovslagare säger; Blåmärken. Endel hästar får lätt det och anledningen är oftast att dom har tunna sulor, därigenom blir dom känsligare och får lättare just dessa blåmärken.

Liknande trådar

T
Hästvård Det är såhär att min häst har haft otur med sina ben de senaste veckorna och jag får ingen rätsida på det. Hade varit mycket tacksam om...
Svar
2
· Visningar
956
Senast: TaylorSwift
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 302
Senast: Bleuh
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
0
· Visningar
1 022
F
Hästvård har en häst som var mycket ömfot och iom att marken blev hård så fick han jätteont i sina fossingar. han skoddes då, och i samband med...
2
Svar
23
· Visningar
10 069
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar