Röd rosett på dressyrbanan

Sv: Röd rosett på dressyrbanan

nej, dn måste du ta ur när du ska in

På framridningen får du ha röd rosett i svansen men ej inne på banan, då medför det att du blir utesluten. Dock kan det ju hända att domaren är snäll och du får visa upp programet ändå, men du blir ju diskad och dina poäng räknas ju inte in i själva tävlingsresultaten i och med att du blivit utesluten.

Varför är det så egentligen? Den röda rosetten är ju inte direkt en utsmyckning. :smirk:

Jag tycker det är dumt.

jag hade det på banan en gång för jag hade fått tillåtelse av överdomaren. Fick dock skäll av vanliga domaren som sa att det inte var tillåtet men jag nämde vad överdomaren hade sagt så det gick igenom. Pratade därefter med överdomaren som sa att: Har hon dragit ner dina poäng pga av rosetten så ska hon få med mej att göra! Säkerheten måste gå först!

Varför är det så egentligen? Den röda rosetten är ju inte direkt en utsmyckning. :smirk:

Jag tycker det är dumt.

Nä det är riktigt fult! Precis som om det skulle höja upp helhetsintrycket med en fet röd rosett i svansen? :confused:

Tycker också regeln är dum, det är ju en säkerhetsrisk att ta av och sätta på den där rosetten strax innan inridning och sen direkt när man lämnar banan. Speciellt om man inte har medhjälpare, och/eller en häst som kan slå mot folk med om den inte känner dem.

Och slopa rosetten för att slippa krånglet och risken att glömma ta bort den är ju om möjligt ännu osäkrare..

inne på banan spelar det väl mindre roll om man har den eller inte, inga fler hästar där inne ;) . Men däremot som nämnts - att krångla med att ta av och på innan och efter ritten kan ju bli omständigt. Och nej, enligt mig stör det inte med en liten diskret röd rosett.

Har det alltid varit "förbjudet" med röd rosett på banan? Hade rosett på mitt sto när jag tävlade och det var ingen som sa något. Var tre år sedan iofs så det kanske har ändrats efter det

Sitter här med ett mail från ridsportförbundet där det står att röd rosett i svansen är tillåtet eftersom det är en säkerhetsdetalj.

Nej, det har inte alltid varit förbjudet med röd rosett i svansen inne på banan. Min kompis hade alltid det på sin ponny och det var fullt tillåtet då, dvs. större delen av 90-talet i alla fall. Vet inte när rosett-förbudet på banan sedan infördes.

Håller med om att om man har en häst som slår så borde man inte behöva stå och pilla i svansen på den flera gånger under ett meeting. En röd rosett är ett varningstecken, ingen utsmyckning! (Men ska vi börja gå in på alla underliga saker i Dressyr-TR så blir vi kvar här länge... :smirk: )

Liknande trådar

Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
700
Senast: Amanda_F
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
525
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Funderar på en IPL mojäng för hemmabruk. Fungerar det på ljusa hår? Jag är ju rödhårig och blek som ett spöke. Eller röd som en kokt...
Svar
9
· Visningar
652
Senast: sthu
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Festen pågår för fullt inne på Grand hôtel i Stockholm. Hippsons reporter och fotograf Jennie Börs var på plats och fångade gästerna när...
Svar
0
· Visningar
202
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka