Röd kliande mule

L

linbel

Hej!

Vår ponny har inte längre en ljus mule utan den är röd. Han kliar sig och har en början till sår. Nu ikväll smörjde jag med xylocain. På dagarna har jag haft solkräm (Eucerin 30+). Förra ägaren menade att han fick klåda av helosan sol, men kanske jag ska prova det iallafall. Är det någon annan med ponny/häst med soleksem på mulen. Tacksam för tips!

/Linbel

Sv: Röd kliande mule

Glöm helosan, för taskig faktor.

Jag smorde med ACO barnsolkräm faktor 25, men det skavs ju av av gräset etc så bränd mule ändå. Så nu har jag sytt på nät på hans flugluva, som täcker mulen. Det och solskyddet (krämen) gör susen.

Dock så är han fortf röd och lite sårig, men hittade en tub ProCellsalva, och efter TVÅ dagar är såren läkta och mulen ser mkt bättre ut, rek VARMT (att ha på kväll/nattetid då)

jag kör med solskyddsfaktor 42 på mina, det är det enda som hjälper när det är så här stark sol.

Hej,

jag har provat sy på lappar, flughuva med nät över mulen och så vidare - funkar inte- han blir tokig och trixar bort det. Xylocainen funkade bra mot klådan iallafall så den får han nattetid nu. Jag har använt barnkräm med faktor 30+ men som sagt den skavs ju bort. Nu har jag haft ett lager helosan sol idag och för att öka fakotrn tog jag lite 30+ salva. Han får gå in vid tre och vila några timmar varje dag så att vi spar på hans lilla nos.

Ja det är inte så enkelt med dessa sköra mular - men tack för tips!!

/Linbel

Jag hade Natusan Kids (tror jag det var) solksyddsfaktor 30 till mig själv när jag var parkarbetare och kröp i buskar... Den är vattenfast och sitter mycket bra.

Vår granne smörjer sin ponnys mule med kortisonsalva på nätterna och hon använder solskyddsfaktor under dagen. Kortisonet tar ju bort en del av solsvedan, har för mig att hon använde mildison, som är en ganska fet kräm men det blir kanske inte full effekt med en gång.

Jag har först smörjt med Xylocain sedan strykt på helosan sol och detta med några timmars vila på eftermiddagen. Plus att jag tagit bort nosremmen. Detta har åtminstone stillat alltihop (för nu) och förhoppningsvis kan huden få återhämta sig och bli bättre.

Det verkar nästan som om att det inte är solen i sig som gör det värsta utan att det är värmen som han får klåda av och kliar sönder sig. Jag provade ProCell i början då det inte va så fult som nu - vilket han kliade sig ganska mycket av - tror att den blir bra sen i ett sista skede.

/Linbel

Håller med den som skrev att Helosan inte funkar. Hade tidigare en ponny som hade extremt lätt för att få sår och soleksem på mulen. Första sommaren hade jag apotekets salva med solskyddsfaktor 42 på mulen. Den var extremt fet och satt fast så att det räckte faktiskt med att jag smorde varannan dag för att mulen skulle klara sig.

Sommaren därpå köpte jag Helosan sol. Kunde smörja hur mycket som helst utan att det hjälpte. Fick åter börja med 42an som funkade.

Jag använder Helosan Sol på min. Fungerar bra på honom. Tar även det på juvret på en del kossor på jobbet :)

Jag använder ganska mycket kortison periodvis på min ena dotter 6 år som lätt får svåra vätskande och infekterade exem annars. Det är då den starkare sorten.

Hennes exem och allergi hör kanske inte hemma här, men jag vill komma fram till att det är överlag ganska vanligt att folk är överdrivet rädda för kortison. Det borde vara lika farligt för hästar som för människor...?

Att använda en mild variant på en mule någon kort period för att stoppa ett akut skede är inte farligt tycker jag. Men finns det andra lösningar som snabbt förhindrar att sår och bakteriella infektioner dyker upp så är det givetvis att föredra.

Glömde... Om det är sår så ska kortison inte användas.

mvh elute som trots mina inlägg inte missbrukar kortison, utan det är ju när inget annat hjälper...;)

Jag har också en häst som får så där och jag gör så här:
1. tvättar den med olivtvål
2. smörjer in med Equie-lotion både före och efter ridningen
3. har nu börjat med att smörja in med helosan sol uppepå när det andra har gått in i huden.
4. det här funkar jätte bra:laugh:

Det framgick inte att det var kort period i ditt inlägg. Men kortison har absolut sin plats, men inte på solbrända hästmular =)

(Har psoriasis så jag använder ju också kortison i perioder, så korta som möjligt). Men är skillnad på ett exem och en solskada. Och det finns ju i just fallet brända mular andra, kortisonfria alt. Så bättre spara kortisonet till det där det är förstahandsval =)

Det är tävlingskarens på kortison förresten, kanske inte aktuellt för huvuddelen av användarna i tråden, men värt att beakta ändå.

I morse när jag var upp och kollade in vår pojk hade det ilskna stillat sig. Nu på seneftermiddagen var han ful på nosryggen - PUST!!! Vi blev så ledsna, nu har vet. sagt att han inte får vara ute på dagarna utan bara på nätterna och så blev det kortisoncreme för att stilla inflammationen.

Intressant med olivtvål

linbel

Ett litet skynke är det enda som funkar på min totta, allt som blir kletigt på mulen vill hon gnugga bort vilket gör att hon blir sårig i sig. Jag har en liten tygbit av en linne handduk som jag klippt till så att den passar utan att irritera henne och det fungerar kanon! Inte mot värme iofs men mot sol.

Det är bra synd om de små liven på sommaren om de lider av sol, värme och insekter.....

Jag/min häst har haft jätteproblem med att hon bränner mulen när det är soligt och det har inte hjälpt vad jag än smort med. I år köpte jag en sån här
JH1.jpg

och hon är hur fin som helst om mulen! Den sitter jättebra utan att skava, enda nackdelen är att man måste använda grimma, men mulen är fin utan en massa kletanden med salvor. :bow::bow::bow:

vart köpte de den?:) skönt slippa kleta m salvor..

Liknande trådar

M
Hästvård Min dotter och jag har precis ( 14 dgr sedan) tagit hem en kamrat! Blivit fodervärdar. Kamraten är en gammal Nordsvensk-gubbe, hur mysig...
Svar
3
· Visningar
1 273
Senast: matador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka