Robotdammsugare

Cacao_

Trådstartare
Vilken robotdammsugare fungerar bäst? Vilka nackdelar finns? Vilken är mest prisvärd, tystast o.s.v? Dela med er av era erfarenheter.

Vill skaffa en som inte kör slumpmässigt, utan läser av rummet/rummen på något sätt och dammsuger därefter. Att den klarar av att köra runt stolsben och in under skrivbord, soffbord och klarar av att dammsuga hörnen också.

Minns jag rätt att ni har robotdammsugare?
@Tassetass @vilse @Retro @glittra @warg @Derivata @Skyggni @Aslan @the_connemara @tgd @BaconBob

Jepp, vi har haft vår i något år nu, och är fortfarande nöjda. Dock har vi flyttat till annat hus nu där vi har en stor tröskel mellan kök/vardagsrum så blir inte använd lika mycket längre...
Räknar dock med att använda den mer när renoveringen i källaren är färdig, den ska nog få gå där nere på schema :)

Har en Roomba, minns inte modell, men en av de med större behållare för de med djur :)
Dyr, men väl värd pengarna.

Vi har också en Roomba, en av de större modellerna som klarar djurhår. Vi är jättenöjda! Den kör dock slumpmässigt, men för ungefär samma peng får du en Neato som kartlägger rummet. Mina föräldrar har en sån och är nöjda med den. De har inga djur dock, men tror inte det är något bekymmer för Neaton heller.

Jag har också en Roomba som jag är mycket nöjd med. Bor dock i ett gammalt hus med ganska höga trösklar så om jag vill ha städat någon annanstans än i köket så bär jag dit den.
Det är en befrielse att komma hem från jobbet och det är städat! (Jag har en hund som hårar mer än jag kunde ana.)

Vi har en Neato (signature pro, om jag minns rätt).
+Den kartlägger rummet, går ett yttervarv och sedan kör den fram och tillbaka. På så vis dammsuger den överallt relativt fort.
+Om det är någonstans vi inte vill att den ska gå (ex duschen) lägger vi en magnetremsa där.
+Nu har vi bara en liten hund, men den tar i all fall all päls som fastnat på mattorna. Sen tappar så klart även jag en del hår.
+Enkel att tömma.

-Batteriet har börjat bli sämre. Så den får ladda minst 2 ggr om den ska dammsuga nedervåningen (5 små rum).
-Klarar inte av att ta sig över trösklar särskilt bra. (Nu har vi inte så många som tur är.)
-Blir inte alltid helt rent närmast väggarna.

Vi är i alla fall väldigt nöjda. Skönt att man inte behöver dammsuga så mycket. Nu måste vi ändå dammsuga på vissa ställen ibland (under soffor, trappan och i vissa hörnor där den inte kommer in).

Jag tror att de har en nyare modell som ska kunna ta bättre vid väggarna, då den har en extra borste på ena sidan.

Jag har också en Roomba som jag är mycket nöjd med. Bor dock i ett gammalt hus med ganska höga trösklar så om jag vill ha städat någon annanstans än i köket så bär jag dit den.
Det är en befrielse att komma hem från jobbet och det är städat! (Jag har en hund som hårar mer än jag kunde ana.)
Jag kan kopiera ditt svar rakt av.
Vi kör oftast vår Roomba i köket och det är där vi har laddstationen så när den behöver laddad går den bara dit och ställer sig.

Vi har en Neato BotVac 85 och den är helt enkelt superbra! :up: Den börjar alltid med att köra runt väggarna och skapar sig en bild av rummet, sedan kör den fram och tillbaka tills den är klar. Klarar stolsben och trånga utrymmen väldigt bra, den är duktig på att krångla sig ut igen när den lyckats ta sig in på något trångt ställe. Vi har rätt låga trösklar hemma men dessa klarar den utan problem. Stöter den på hinder så försöker den inte vålda sig förbi utan då kör den snällt runt.

Kanter och hörn funkar helt okej, speciellt om man har på den lilla "sidoborsten". Vi tog av den eftersom den fastnar i listen till våra skjutdörrsgarderober, det är egentligen inga problem om den fastnar då den sitter med en magnet så dammsugningen fortsätter ändå. Det blir dock rent även utan borsten eftersom smuts flyttar sig när man går förbi och av vinddrag när man vädrar, så förr eller senare blir det mesta uppsuget ändå.

Ljudnivån är ungefär som en vanlig dammsugare, möjligen något tystare. Batteritiden är bra, den kan köra ungefär 70 minuter på en laddning och vår lägenhet på 75 kvm tar ca 40-45 minuter beroende på om jag varit snäll och ställt upp köksstolarna eller inte.

Jag har faktiskt inget att klaga på. :D

Har också en neato signum pro. Jättenöjd med den. Kör man.den hyfsat ofta blir det inte så mycket damm i hörnen. Är fenomenal på att ta upp smådamm vilket gör att fönsterposter sidobord etc inte blir så dammiga, mindre dammtorkning mao!
Nackdel tar inte upp alla kladdiga matrester modell större vid barnens stolar, men en manuell sop funkar ju.

Bra navigation klarar docka i vår lilla städskrubb om 60 gånger 60. Har även en irobot bravader 320 för våtmoppning, den har usel navigation, åker runt lite här och där.

Tror detta är den senaste tråden så jag väcker liv i den.
Har läst i gamla trådar att Roomba skall ha en som heter PET men när jag googlar hittar jag inget. Kan någon länka/skriva exakt vilket modellnamn de har?
Gissar att vi behöver en som fixar massa hår.

Tror detta är den senaste tråden så jag väcker liv i den.
Har läst i gamla trådar att Roomba skall ha en som heter PET men när jag googlar hittar jag inget. Kan någon länka/skriva exakt vilket modellnamn de har?
Gissar att vi behöver en som fixar massa hår.
Jag köpte en PET-modell när jag köpte Roomba, det innebär bara att den har lite större behållare.
Det var dock några år sedan, inte säkert att de delar upp modellerna då längre..

Jag köpte en PET-modell när jag köpte Roomba, det innebär bara att den har lite större behållare.
Det var dock några år sedan, inte säkert att de delar upp modellerna då längre..
Aha! Tänkte inte på att de ändrat det. Det var alltså bara det som skiljde? De verkar ju inte vara så sjukt dyra längre heller så man kanske ska skaffa en..

PET finns inte längre. Men den var inte prisvärd, det var större behållare, men det stämmer inte heller längre eftersom den större behållaren finns på de nya jag sett.

Såg att bl a Claes Ohlson har Roomba, rätt prisvärda. Och med återbäring om man beställer på nätet med Refunderknappen.

PET finns inte längre. Men den var inte prisvärd, det var större behållare, men det stämmer inte heller längre eftersom den större behållaren finns på de nya jag sett.

Såg att bl a Claes Ohlson har Roomba, rätt prisvärda. Och med återbäring om man beställer på nätet med Refunderknappen.
Jag såg det också när jag googlade men den gick inte att köra med schemaläggning, den snäppet över fanns inte på webben och den tredje var åt sjuttsiken för dyr :( Det var synd!

Jag tycker inte du ska vara rädd för att skaffa en som kör slumpmässigt. Det blir rent. Jätterent. Vi var väldigt tveksamma när vi skaffade vår första Roomba, men vi körde på kvällen efter att vi dammsugit samma dag.

Behållaren var full när vi tömde efter första körningen. Och det fanns absolut ingen plats där vi hittade damm, förutom där den inte kom åt (där vi har vedförvaringen t ex.).

Jag tycker inte du ska vara rädd för att skaffa en som kör slumpmässigt. Det blir rent. Jätterent. Vi var väldigt tveksamma när vi skaffade vår första Roomba, men vi körde på kvällen efter att vi dammsugit samma dag.

Behållaren var full när vi tömde efter första körningen. Och det fanns absolut ingen plats där vi hittade damm, förutom där den inte kom åt (där vi har vedförvaringen t ex.).
Men betyder inte schemaläggning att jag kan ställa in olika tider jag vill att den ska köra tex mån-fre start kl 12? :) Jag kanske har missförstått men jag trodde att med den här utan så måste jag själv starta den :)

Jo schemaläggning betyder att man kan ställa in när den ska köra!
Däremot om den kör slumpvis eller inte har nog inte så stor betydelse, det blir rent ändå!

Vi har en roomba 770 (tror jag det var, dyraste modellen) och älskar den! Har schemalagt den att köra varje dag, är imponerad över hur den manövrerar sig fram mellan alla stolsben, bord och annat. Blir rent även i hörnen, med undantag för vinklarna vid kakelugnarna då, men det må den vara förlåten för ;)
Vi bor i gammalt hus med för höga trösklar, men tycker det är enkelt att lyfta över den mellan rummen när jag ändå går förbi den. Går ju att ställa den i det rum man vill att den ska börja och sen gå hemifrån om det är så. Hur som så blir det mer städat hemma hos oss än innan. Har dock seriösa tankar på att försöka robotanpassa trösklarna, borde ju funka med såna lister man har för att handikappanpassa?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka