Ingen bra lösning men ett alternativ är att ange två zoner: en som täcker golvet och en som täcker mattan så att robotdammsugare åker precis längs kanten av mattan när den dammsuger golvet. Dock jobbigt då denna inställning måste göras varje gång. Alternativ låt robotdammsugare först dammsuga hela rummet och lägg därefter till en zon för den delen av golvet som är utanför mattan.Nu väcker jag liv i en gammal tråd...
Vi har haft robotdammsugare i många år, uppgraderade vår gamla för nåt år sen och köpte få en roborock s6 max. Men fan, jag tycker det uppstår ny problem med den jämt. Behållaren inte lika smart så hålet till den täpps lätt igen, det blir inte lika rent etc MEN nu det senaste som jag aldrig tänkt på förut är detta (se bild). Vi har skaffat en matta under matbordet, men den är ganska hög och roboten liksom kör halvt på mattan och halvt på golvet så längst med kanten blir det aldrig rent... Jättestörande! Är det någon med samma problem, vad gör man åt det?
Jag har istället problemet att min robotdammsugare (roborock s5 max) inte kommer upp på min matta i vardagsrummet då mattan tydligen är för tjock och på det en ryamatta. Så har fått ställa in den mattan som en no-go zon.