Puttar upp denna tråd då jag skulle vilja ha lite omdömen från er som har robotdammsugare. Har tänkt köpa robotdammsugare och har försökt läsa så många "bäst i test" som möjligt men de säger ju alla olika gällande vilken som är bäst och den som är bäst i ena testet kan komma ganska långt ner i ett annat test .
Tittar främst på Roborock (versionerna S5 Max, S6MaxV och S7) och Neato (versionerna Botvac D6 och D7, men dessa har fått lite osäkra omdömen) samt Deebot Ozmo T8. Har även sneglat lite på Ecovac Deebot Ozmo T9+ som ska vara ett mer premium val men jag är väl lite osäker om den verkligen är så mycket bättre än de övriga modeller - den kostar ganska mycket mer.
Ni som har någon av dessa modeller, vad är ert omdöme av den?
Jag behöver en dammsugare som klarar hundhår, trösklar samt så har jag en matta som är lite tjockare (ullmatta tror jag). Har köpt ny lägenhet och vet tyvärr inte hur höga trösklar den lägenheten har, vilket är lite problematiskt. Vill kunna dammsuga och "moppa" (våttorka) samtidigt och då att roboten känner av när det är en matta så att den inte våttorkar där. Fokuset är dock dammsugningen så jag vad avser moppfunktionen så önskar jag främst få upp mikrodammet.
Jag har en Roborock S6 Pure, och 5 hundar. Är SÅ nöjd med den! Jag tycker att den är riktigt bra med allt hundhår och grus etc som dras in tack vare hundarna! Under fälltider kör jag den 2-3 gånger i sträck på våningen den suger på, och resultatet är överraskande bra redan efter en runda !
Jag har hört att den nyare modellen är riktigt bra på våttorkning också (vår modell har våttorkning med, men vi har inte kommit för oss att använda det så ofta) för att den typ ”skrubbar” golvet lite på något annat sätt än modellen vi har.
Man ska kunna programmera bägge modellerna med zoner som den inte ska ta, ex om man inte vill att den ska våttorka mattorna, men jag har inte satt mig in så mycket i zoner och kartor utan kör mest så den får köra efter eget huvud !
Men sammanfattat; jättenöjd!! Så nöjd att jag funderar på att köpa en till och ha en på övervåning och en på undervåningen …