Tranan

Trådstartare
Kan ni hjälpa mig att planera en roadtrip.
Ska göra den på tisdag och det är en person från USA.
Ett stopp är spikat. Skokloster Slott.
Men efter det behöver jag hjälp, snälla ge förslag ge förslag,
 
Behöva lite mer info här.
Hur långt tänker ni er att åka? Åt vilket håll från skokloster?
Vad vill du visa? Natur? Arkitektur? Fornlämningar?
Sigtuna är ju inte så långt ifrån Skokloster, och många tycks uppskatta de gamla byggnaderna i centrum där... Själv uppskattade jag det väl aldrig det riktigt när jag bodde i närheten 😇.

Vill man fortsätta på slottstemat finns ju Gripsholm (och Taxinge).
Missa inte Hjorthagen om ni är vid Gripsholm...

Stockholms centrala sevärdheter antar jag att ni klarar av utanför roadtripen.
 
Behöva lite mer info här.
Hur långt tänker ni er att åka? Åt vilket håll från skokloster?
Vad vill du visa? Natur? Arkitektur? Fornlämningar?
Sigtuna är ju inte så långt ifrån Skokloster, och många tycks uppskatta de gamla byggnaderna i centrum där... Själv uppskattade jag det väl aldrig det riktigt när jag bodde i närheten 😇.

Vill man fortsätta på slottstemat finns ju Gripsholm (och Taxinge).
Missa inte Hjorthagen om ni är vid Gripsholm...

Stockholms centrala sevärdheter antar jag att ni klarar av utanför roadtripen.
Jag är ganska öppen för förslag och inre delarna av Stockholm är avklarade.
Jag funderar på natur och runstenar, men jag vet inte om hon är intresserad av det.
Gripsholm och hjorthagen är bra.
Sigtuna är nog också bra.
 
Jag är ganska öppen för förslag och inre delarna av Stockholm är avklarade.
Jag funderar på natur och runstenar, men jag vet inte om hon är intresserad av det.
Gripsholm och hjorthagen är bra.
Sigtuna är nog också bra.
Om man vill kan man ju visa något av kusten på något vis också.
Vaxholm?
Där kan man ju välja att ta bilfärjorna Vaxholm-Rindö-Ingarö som en liten omväg tillbaka (förutsatt att man utgår från Stockholm, men det tror jag du gör?).

Frågar du mig som är uppväxt runt runstenar så är de supertråkiga 😅.
Men det var väldigt många turister som stannade och tittade på dem.
Finns mycket sånt nere i Södermanland till exempel 😅.
Man kan till exempel välja att styra kosan från Mariefred mot Nyköping så kan man passera ett antal precis intill vägen. Man får en hel del natur på köpet, fin men inte spektakulär.

Men det känns som du liksom måste välja åt vilket håll du ska från Skokloster, om du vill ha färre och längre stopp där ni går ur och aktiverar er eller täcka mer yta och kortare stopp.

Jag menar Dalarna Till exempel är ju superfint, men då blir det mer en lång tripp med korta stopp tänker jag.
 
å natur och runstenar, men jag vet inte om hon är intresserad av det.
Gripsholm och

Fraga! Jag brukar ge forslag och sedan fraga vad mina besokare vill se. Det funkar jatte bra i vanliga fall, men ibland blir Svenskar for radda att "ta plats" eller "besvara". En Amerikan svarar formodligen rakt av vad den helst vill se.
 
Fraga! Jag brukar ge forslag och sedan fraga vad mina besokare vill se. Det funkar jatte bra i vanliga fall, men ibland blir Svenskar for radda att "ta plats" eller "besvara". En Amerikan svarar formodligen rakt av vad den helst vill se.
Jag sickade ett förslag.
Och jag kan verkligen behöva jobba på att ta plats
 
Om ni besöker Mariefred så missa inte det uppstoppade lejonet på slottet!

1667167386502.png
 
Jag sickade ett förslag.
Och jag kan verkligen behöva jobba på att ta plats

Jag ar ganska "obtuse" just i att besvara och ta plats. Min mamma skamdes ofta over mig. Jag har alltid varit rak och fragar, vagrar att forsta pikar och antydningar. Nu har jag inte vaxt upp i USA, men kulturen passar min personlighet sa mycket battre. Har ar det kulturellt sa att man tar den plats man behover ... men aldrig ar oforskamd.
Har ar det inte viktigt att vara blygsam eller att passa in, man ar bra som man ar.
 
Kan ni hjälpa mig att planera en roadtrip.
Ska göra den på tisdag och det är en person från USA.
Ett stopp är spikat. Skokloster Slott.
Men efter det behöver jag hjälp, snälla ge förslag ge förslag,
Är skokloster öppet nu eller har ni bokat visning? Tråkigt att inte kunna gå in, eftersom slottet är aå vansinnigt fint ❤️
 
Har inte bokat en visning ska försöka göra det
Det är höstlovsöppet denna vecka tror jag! Sen kan ni väl åka åt Enköpingshållet, kolla Fjärdhundralands hemsida för mysiga stopp. Gamla Uppsala är ett jättebra stopp med museet och högarna, sen kanske ut åt kusten? Något av bruken, kanske Skebobruk om ni inte hinner upp till Lövstabruk eller Österbybruk. Ett stopp i Norrtälje?
 
Missa förresten inte Skoklosters kyrka om den är öppen. Och mellan kyrkan och sjön står en fin bildsten.

Upplandsmuseet i Uppsala har en utställning om runor och en om svenskar som emigrerade till Amerika.
 
Om ni åker till Uppsala och inte vill åka ut till kusten efteråt kan ni åka mysiga väg 255 i stället för E4. Då kan ni ta er till Sigtuna ganska lätt.
 
Var i USA bor kompisen? Min dotters pojkvän från Ohio (...) var här i somras och han hade t.ex. aldrig åkt tåg förut! Han tyckte det var smått exotiskt!

Och i Stockholm älskade han Vasa-muséet, men det har du nog redan planerat in?
 
Var i USA bor kompisen? Min dotters pojkvän från Ohio (...) var här i somras och han hade t.ex. aldrig åkt tåg förut! Han tyckte det var smått exotiskt!

Och i Stockholm älskade han Vasa-muséet, men det har du nog redan planerat in?

Vasa museet ar ett maste. Dit har vi tagit alla som inte varit dar forut, bade Svenskar och "utlanningar" nar vi varit i Sverige. Och Gamla Stan, Slottet och livrustkammaren ar ocksa ett maste.

Sarskilt i Gamla Stan upprepar man artal: "Stockholm is established 1252, This is the oldest house from 1330-talet, This is the first town square in Stockholm and is mentioned in the early 1300's." Allt detta ar mycket imponerande "over here". Amerikaner i storsta allmanget och ju langre vaster ut de kommer fran i synnerhet ar mycket imponerade av hur gammalt allt ar i Europa.

Visst ja; det finns en kanonkula nagonstans i en vagg vid stortorget ocksa. Alltid mycket intressant.
 

Liknande trådar

Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 933
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ Hjälp, Jag har en kompis i USA som jag arbetat ihop med för ett antal år sedan, nu vill jag hitta på någon bra julklapp till henne. Hon...
Svar
18
· Visningar
774
Senast: Flixon
·
Fordon Jag behöver fräscha upp bilens säten (tygsäten). Kommer hyra en sån där textil-/mattvättsmaskin och en av de som ska ge torrast...
Svar
10
· Visningar
507
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
377
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regler sportkörning
  • Hur stor på d-ponny?
  • Sele

Omröstningar

Tillbaka
Upp