Ritplatta v Digitalt anteckningsblock

sussisus

Trådstartare
Funderar på att köpa en Wacom-ritplatta, t.ex. Wacom Bamboo Pen Small (ska vara en utan touchskärm), som jag kan göra anteckningar på - nån som har en och kan säga hur de är?
Ska inte ha en surfplatta eller smartphone.

Såg att det finns digitalt anteckningsblock, Boogie Board, men den verkar vara lite för enkel: kan inte ändra när man sparat, ej heller sudda bort medan man skriver.

Jag vill ha minstingen, så att jag kan ha i en stor jackficka eller en av mina små väskor. Skulle ha köpt en Palmdator när jag funderade på det för några år sedan, attans också.
Vill inte lägga för mycket pengar heller, tanken är att ha den till och från jobbet om jag kommer på nåt att skriva (jag skriver ju lite berättelser) eller om det är nåt i släktforskningen - det blir många postit-lappar och noteringar på gamla kvitton...

Senast ändrad:
Sv: Ritplatta v Digitalt anteckningsblock

Jag har en Wacom Bamboo Pen and Touch när jag gör grafik - och jag skulle inte ens överväga att använda den i stället för anteckningsblock. En vanlig smartphone har anteckningsverktyg och i värsta fall kan du maila dina anteckningar till dig själv.

Jag fattar inte. En ritplatta maste du ju anda ha en dator till?
Det ar ju oht inte samma sak som ett digitalt anteckningsblock

Annars later ju Microsoft courier som det du ar ute efter. Tyvarr lades den ide'n ner.

Senast ändrad:

Jag har en Wacom Bamboo Pen and Touch när jag gör grafik - och jag skulle inte ens överväga att använda den i stället för anteckningsblock. En vanlig smartphone har anteckningsverktyg och i värsta fall kan du maila dina anteckningar till dig själv.

Jag är väl lite gammaldags, men jag vill inte ha en smartphone. Åtminstone inte än, för jag vill inte vara uppkopplad eller nåbar dygnet runt. Och jag vill inte ha en telefon med kamera.
Sen att jag förmodligen måste skaffa mig en smartphone så småningom är en annan femma.

Jag fattar inte. En ritplatta maste du ju anda ha en dator till?
Det ar ju oht inte samma sak som ett digitalt anteckningsblock

Annars later ju Microsoft courier som det du ar ute efter. Tyvarr lades den ide'n ner.

Jag måste erkänna att jag missuppfattat det hela, jag fick nämligen den uppfattningen att man kan använda ritplattan utan dator, dvs skriva/rita osv på den, komma hem, plugga in ritplattan i datorn och sedan föra över det man gjort.
Men det kanske man kan med de mer avancerade modellerna än Bamboo Pen?
Nåja, jag kommer att ha användning för ritplattan i alla fall.:D

Men det kanske man kan med de mer avancerade modellerna än Bamboo Pen?
Nåja, jag kommer att ha användning för ritplattan i alla fall.:D

Jo kanske med nagon av cintiq-modellerna. Men da ar vi uppe i mkt pengar. Allt annat jag kanner till ar narmast en sk. surfplatta och det ville sig ju inte

Men just det, det finns ju pennor som lagrar vad som skrivs digitalt. En sadan kan ju vara nagot

Ja, jag tittade lite på Wacom Inkling.
Den har en trådlös IR-mottagare som man sätter på ett vanligt papper och sedan använder man pennan och skriver med (om jag inte minns hel fel blev det även skrift på pappret) och sedan pluggar man in mottagaren i datorn och för över - men jag kan ju ha missuppfattat det också.:D

Ja, jag har en kompis som har en Inkling.
Hon har använt den tre gånger.

På tre år. ;)

Hej!

Jag har en iPad utan simkort. På den kan jag skriva, räkna, läsa och i största allmänhet spela spel. Jag har undvikit att lägga in saker som twitter, facebook, tillgänglighet via SMS mm, just för att jag vill ha den som privat läs och skrivleksak och inte i första hand för surf och kommunikation. Den har ju internetuppkoppling mot trådläsa nätverk, men jag har det oftast avslaget.

/Lavinia

Hej!

Jag har en iPad utan simkort. På den kan jag skriva, räkna, läsa och i största allmänhet spela spel. Jag har undvikit att lägga in saker som twitter, facebook, tillgänglighet via SMS mm, just för att jag vill ha den som privat läs och skrivleksak och inte i första hand för surf och kommunikation. Den har ju internetuppkoppling mot trådläsa nätverk, men jag har det oftast avslaget.

/Lavinia

Hej!
Ja, det kan ju vara ett alternativ förstås.

Jaja, jag får fundera vidare.

Ja du kan ju använda en surfplatta utan att vara uppkopplad såklart :) Jag använder min ipad för att anteckna på föreläsningar (plus surfa, facebooka etc etc) och den är överlägset bättre än penna och papper enligt mig! Jag kan byta färg och tjocklek på penna utan att behöva byta pennan, suddar gör jag genom att bara stryka över, formigenkänning så att jag får raka snygga streck, runda cirklar och korrekta trianglar utan att ens anstränga mig. Synkar med dropbox gör den också, så att jag dels får säkerhetskopior på allt och dels även kan öppna mina anteckningar från både dator, surfplatta och telefon :) Så skönt att slippa fundera och leta efter rätt block! Jag har ju alla mina block med mig alltid!

Så är du ute efter något att anteckna på - dissa inte surfplattorna bara för att du tror att du måste vara uppkopplad och nåbar för att du har en! Du behöver ju inte koppla den till nåt konto - facebook, mail etc om du inte vill. :)

Tack för dina synpunkter.:)

Jag har tänkt om när det gäller surfplatta, så nu har jag faktiskt köpt mig en.:nailbiting::D
Det blev en Acer Iconia W3-810, för den har Windows 8 och digital hårddisk (vilket min bärbara stora dator har), men även Officepaketet kommer med så jag kan skriva direkt i Word.
Problemet jag har nu är att plattan "bara" har WiFi, vilket jag inte har tillgång till (har ADSL här hemma) och jag måste aktivera Windows och Office - dock kan jag använda båda grejerna utan att aktivera, men då poppar det upp "aktivera nu"-rutor.
Man kan ringa och aktivera, men det verkar krångligt.

Jag hittade en Ethernet-adapter på Acers hemsida där det bara ska vara att sätta in en USB-kontakt i datorn och nätverkskabeln i adaptern om man vill använda ett hemmanätverk som inte kör trådlöst.
Men enligt killen jag frågade på Kjell & Co påstod han att man måste ha program för det?

Oavsett detta så har jag skrivit i Word på plattan när jag åkte hem från jobbet och jag gillar det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Akvarietråden V
  • Alternativ till försäkring

Hästrelaterat

Tillbaka