Ritningar och Förprövning

Sv: Ritningar och Förprövning

och jag fick tipset att vänta till detta året.. Jag hade en snällare länsstyrelse här;)

Jag hittar ingenstans på jordbruksverkets hemsida att förprövning ej gäller för färre än 5 hästar nu (boxar), stämmer detta fortfarande?! eller är detta också en lagändring?

Detta är all info jag hittar;

Om du ska bygga om eller bygga till ett befintligt stall eller bygga ett nytt stall ska länsstyrelsen i förhand godkänna byggnaden, så kallad förprövning. Förprövningen görs för att stallet ska uppfylla djurskyddsreglerna och för att stallet ska vara bra ur djurhälsosynpunkt.
Byggnader som tidigare inte har varit stall och som du ska inreda som stall måste också förprövas.

Som ombyggnad räknas alla byggnadsåtgärder i befintliga byggnader där du antingen förändrar stallets planlösning eller byter inredningstyp.

Någon som vet?

Jag ritade en enkel ritning på vanligt rutigt papper och skickade in till Länsstyrelsen. Någorlunda skalenligt med alla mått och takhöjd och det var helt ok. Behöver inte alls vara så avancerat. De lär ju höra av sig om det blir heltokigt... ;)

Lägg märke till att det inte bara gäller fem hästar. Det gäller fem djurenheter. SÅ finns det andra lantbruksdjur på fastigheten kan det behövas förprövning även om det så bara är en häst.

Är det andra regler på jordbruksfastighet då?

Jordbruksfastighet behöver ej bygglov för ekonomibyggnader ( än så länge i alla fall...)

Jordbruksfastighet behöver ej bygglov för ekonomibyggnader ( än så länge i alla fall...)

Men, är det inte nytt sedan 1 Januari 2008 att man behöver det?
Kan dock inte hitta någon länk om det, men vet att jag läst att det iallafall var på förslag.

Men, är det inte nytt sedan 1 Januari 2008 att man behöver det?
Kan dock inte hitta någon länk om det, men vet att jag läst att det iallafall var på förslag.

Det var väl på förslag men allt som är på förslag behöver inte bli verklighet, verkställas.Har letat & än så länge inte hittat ngt om det, skulle det finnas en sån regel borde det rimligtvis vara lättare att hitta.
Men det kanske kommer, synd om folk börjat bygga detta år & inte vetat om denna regel.Böter är inte så billiga.

Maila länsstyrelsen i ditt län så får du garanterat rätt svar. Enklast så. Lycka till.

lånar denna tråden lite :D

Är det någon som vet om man behöver bygglov för att bygga stall på jordbruksfastighet??

lånar denna tråden lite :D

Är det någon som vet om man behöver bygglov för att bygga stall på jordbruksfastighet??

Borde finnas fakta på nätet, men nej som det har varit tills nu iaf har det inte behövts.

Liknande trådar

Anläggning Äntligen har det blivit dags att flytta in på egen hästgård och köpet av gård är klart. Flyttlasset går ner till Skåne i vår. Nu är det...
Svar
12
· Visningar
1 336
Senast: Bee
·
Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 196
Senast: Miaa
·
Anläggning Tidigare när jag har skickat in ritningar till förprövning har det varit proffsritade ritningar som ritats av just.. proffs ;) Nu är...
Svar
6
· Visningar
1 307
Senast: wrangler
·
Anläggning Jag behöver hjälp... Vi ska bygga stall på vår nya gård, men jag vet inte hur man går till väga? Jag har skrivit ut ansökningspapperna...
Svar
8
· Visningar
2 029
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna